Paardenmarkt zuidlaren wanneer en hoe of wat ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Paardenmarkt zuidlaren wanneer en hoe of wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 18:33

Ik ben aan het rondkijken naar een vriendje voor mijn shethengstje.
Nu krijg ik al veel aanbod via internet maar houd in mijn achterhooft dat de paardenmarkt in zuidlaren natuurlijk ook een leuke plek is om eens te gaan kijken.

Maar wanneer is deze en wat moet ik er verwachten ?
Wat kosten gemiddelde shet hengstjes daar ? Ik zoek iets van palomino of een gekke appaloosa.
Hoelaat kan ik het beste heen ?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:35

De markt is 21 oktober, de derde dinsdag in oktober dus.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:52

Wat kan je zoal verwachten:
* ongeveer 2000 paarden/pony's
* het grootste deel daarvan zijn (mini)shetlanders
* de prijs van een hengstje is tussen de 40 en 100 euro

Aangezien je een minishetlander zoekt en een hengst zou je ook wel tegen het einde van de middag heen kunnen gaan, meestal kunnen deze pony's op de markt niet verkocht worden en worden ze daar gewoon achtergelaten...dan komen er van die leuke Italiaanse mannetjes langs die al die pony's bij elkaar zoeken en in een vrachtwagen slaan (en dan bedoel ik echt slaan, tot bloedens toe) en dat is niet om aan te zien... (spreek uit ervaring)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 19:08

Tjee die prijzen liggen lager dan bij particulieren.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:30

Max schreef:
Tjee die prijzen liggen lager dan bij particulieren.


Jah, maar ik denkd at je dan ook een iets minder goede pony hebt!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:35

Hoe vaak is deze markt er eigenlijk? Alleen de derde dinsdag in Oktober? Of vaker?

Citaat:


Aangezien je een minishetlander zoekt en een hengst zou je ook wel tegen het einde van de middag heen kunnen gaan, meestal kunnen deze pony's op de markt niet verkocht worden en worden ze daar gewoon achtergelaten...


Ff aanvulling... Bedoel je dit letterlijk?? Als in, niet verkocht, laat maar staan voor wie het wil meenemen. A-la Koninginnedag?

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:57

Zuidlaarder markt is een keer per jaar (idd altijd derde dinsdag van oktober Haha!:D)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:09

Over die italiaanse mannetjes die de ponys meenemen en inelkaar slaan,als dat zo algemeen bekend is,is er dan geen politie ofzo die daar op toeziet??

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:26

ik ben er 1 keer heen geweest en wij waren zeker om half 7 's ochtens op de markt.. iets eerder kan ook nog wel.. maar ik zeg hiermee niet dat dan later alle leuke paardjes weg zijn, want kennissen die mee waren hebben rond 12 uur nog een super veulentje gekocht duss..

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:01

Citaat:
Over die italiaanse mannetjes die de ponys meenemen en inelkaar slaan,als dat zo algemeen bekend is,is er dan geen politie ofzo die daar op toeziet??


Helaas wel. Ik spreek niet uit ervaring als het gaat om de markt in zuidlaren maar in utrecht was de veemarkt altijd en daar waren zelfs mensen van de dierenbescherming aanwezig.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:35

Citaat:
Over die italiaanse mannetjes die de ponys meenemen en inelkaar slaan,als dat zo algemeen bekend is,is er dan geen politie ofzo die daar op toeziet??


De politie is er wel en de dierenbescherming ook, maar die doen er dus helemaal niks aan.

Een vriendin van mij had vorig jaar een losgebroken pony gevonden en was er toen mee naar de politie gelopen om te vragen of de eigenaar zich misschien gemeldt had. Het enige wat die politieagenten zeiden was: "Heb je thuis een stal? neem hem dan maar mee, want ze missen hem echt niet".

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:26

Zo erg....Ik vind dit echt erg hoor!!!
Ik dacht dat dit soort dingen alleen gebeurde in van die landen waar je ook brook hospitals aantreft.

Ik dacht dat in ons dierenvrienden-land dit soort dingen niet gebeurde....de dierenbescherming zijn zo fel in ons land....toch....?

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:07

Het gebeurt dus wel Huilen Huilen
Ik ben vorig jaar heen geweest er zijn duizenden shetlanders allemaal tegen slachtprijzen.
Er staan aan de rant van het bos 50 vr8autos uit buitenland.
Maar vorig jaar stonden er aan de andere kant 4 ponys.
Die gewoon eten kregen van de eigenaar en die gewoon losjes vast stonden( wel vast maar niet helemaal strak)
Maar ik stond dus aan de kant waar ik het eerst over had.
Ik stond daar met ranen in m'n ogen te kijken hoe die pony's werden mishandelt!!!!
Kregen die hele dag geen eten en geen drinken.
Stonden tig haflingerveulens+enters volledig uitgehongert.
Maar er staan ook cker goede paarden tussen!
Ik hoop dit jaar met een haflingertje terug te komen als mijn portemonai het toelaat tenminste.
Niet dat ik daarvanuit ga maar het is heel misschien mogelijk...
Maar voor een minishetland hengstje heb je keus uit hartstikke veel!
Dus dan zou ik er cker heen gaan!!!
Maar verder voor een rijpaard vind ik het geen aanrader