Scheren, even wat vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Scheren, even wat vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:29

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn, heb ook even wat oude topics nagelezen. Maar het zoeken ging nog niet altijd even makkelijk. En kon niet antwoord vinden op al mijn vragen.

Allereerst wil ik mijn eigen pony weer laten scheren. Hij staat in een koude schuur, groot oppervlak, geen isolatie. Vorig jaar ging het best aardig. Maar toch heeft hij heel wat dekens opgehad om het niet koud te hebben.
Toen had ik de benen erin laten zitten, en hoofd tot bakstuklijn. En een gelpadvorm laten zitten.

1a. Welk model raden jullie dan aan? Benen erin laten zitten? Of is het ook mogelijk ze eruit te halen? Of is dat te koud? En is het mogelijk de benen eruit te halen, maar de sokken te laten zitten?
1b. Moet hij dan ook meer dekens op?

2. Wie scheert ook alles weg op de zadelplek? Dit vraag ik vooral, omdat vorig jaar de gelpadvorm telkens onder het dekje vandaan kwam.
En omdat mijn kennis zijn menpony ook wil laten scheren, maar niets wil laten zitten op de rug.

3a. En dan iets over mijn Haflinger. Ik weet nog niet of die geschoren gaat worden, maar dan alleen om de ergste warmte kwijt te kunnen. Welk model is dan het beste?
3b. En wat voor deken moet er dan op? Zelfde schuur als mijn eigen pony.

4. Ik heb mijn pony nu onder een Canvas, en zijn vacht groeit nog niet. Hij is nooit zo snel. Maar ik wil maar 1x scheren, wanneer is dan het beste? Zowiezo ga ik pas scheren als ze op stal staan.
Vorig jaar heb ik pas in december geschoren, heb toen pas de knoop doorgehakt, maar wil het nu eerder laten doen.

5. En dan als laatste: Is scheren moeilijk? Ik zit erover te denken om bijvoorbeeld volgend jaar zelf te gaan scheren. Dan koop ik een scheerapparaat. Zeker omdat het dan misschien over 3 pony's gaat. En het dan toch wel een stuk duurder wordt om het elk jaar te laten doen.

Veel vragen, daarom even genummerd. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:14

op vraag 4 en 5 ken ik wel een antwoord. Ik heb mijn haflinger vorig jaar eind november geschoren, en ik heb haar maar 1 keer moeten scheren. Dus ik denk dat november de beste periode is.
Ik had nog nooit een paard geschoren; en ik heb haar vorige winter dus zelf geschoren. Achteraf kreeg ik veel complimentjes over hoe netjes het eruit zag! Ik ben er wel lang mee bezig geweest hoor; ongeveer 3-4 uur in totaal!!!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:21

ik heb loulou vorig jaar helemaal geschoren (naja laten scheren eigenlijk) behalve bij het dekje. toen kwamen ook de haren onder het zadeldekje uit, dus dit jaar hebben we het gewoon wat korter gedaan.

als het vooral gaat om de ergste warmt kwijt te kunnen, kun je ook alleen de delen die zweten wegschern. kan ff nie meer op de naam komen, maar zal zo ff voor je zoeken.
als je de benen scheert zou ik persoonlijk ook de sokken scheren, heb ik bij loulou ook gedaan. ik denk wel dat het mogelijk is om ze te laten zitten, maar het lijkt me een beetje een raar gezicht.

als je 3 pony's moet laten scheren is het misschien wel slim om het zelf te doen. vraag of iemand het je even uit wil helpen de eerste keer. misschien dat het de eerste keer wat minder mooi word, maar dat leer je snel genoeg denk ik.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:28


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:18

1.a. Als je een scheermachine hebt en een tondeuse zou ik alles weghalen, behalve de gepadvorm en een punt bij de staart. Als je de benen wilt scheren maar sokken wilt laten zitten zou ik tot aan de knie scheren en dan op de knie zeg maar in een puntje scheren (puntje dat naar boven wijst)
1.b. Hij hoeft dan niet meer dekens op.

2.Gelpadvorm laten zitten! Ik zou de gelpadvorm gewoon wat kleiner maken dan vorig jaar, dan komt hij er niet onderuit. Ik zou het risico maar niet nemen alles weg te scheren.

3a. Als het alleen om de ergste warmte gaat zou ik hem net zo scheren als je Taran vorig jaar hebt gedaan! Dus benen, gelpadvorm en hoofd laten zitten!
3b. Ik zou hem een winterdeken op doen met onderdeken.

4. Als je hem 1x wilt scheren zou ik hem in december scheren.

5. Nee scheren is zeker niet moeilijk, je moet even weten hoe je handig met zo'n ding om gaat en dan gaat het perfect!


Zelf scheer ik mijn paarden altijd, en dan laat ik de benen, gelpadvorm en hoofd zitten (en staartpuntje) Het liefste scheer ik de benen ook, maar daar moet je toch echt een tondeuse bij hebben vind ik...
Murphy is zondag alweer aan de beurt!!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 07:41

Allereerst alvast bedankt voor de reacties, ben benieuwd naar meer.
Ik ga ook steeds meer zitten denken om zelf een scheerapparaat te kopen. Iemand vinden is toch niet super makkelijk, of je moet er weer eentje huren (apparaat), dat vind ik best lastig.
Voor mijn Haflinger willen we eerst zonder scheren proberen. Maar anders mag hij maar een stukje, hij is niet zo makkelijk met dekens.

Dan nog even terugkomen op wat laten zitten. Mijn eigen pony twijfel ik daarover. Hij staat in principe niet voor de kar wegens tijdgebrek, maar zal het wel graag weer willen doen. En de gelpadvorm kon je bij mijn pony in het voorjaar nog zien zitten, dat vond ik wat minder.
En de menpony wordt ook onder het zadel gereden. Maar wat laten zitten is gewoon niet mooi, aangezien er ook wedstrijden gestart worden met de pony.

3a. Mijn Haflinger wil ik niet zo kaal maken, want dan kun je niet zonder dekens, en het is niet zeker dat hij ze heel laat.

4. Kun je echt pas in december scheren dan? Niet Taran, maar de andere pony vind ik nu al te dik in de vacht zitten. Maar des te meer voor mij een reden om zelf te gaan scheren, dan kan die pony misschien wel 2x, en Taran maar 1x.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:47

Je kunt zeker nu wel scheren hoor! Ik doe Murphy komend weekend ook al!
Maar dan moet je waarschijnlijk wel 2x! Maar als je dat niet erg vind, geen probleem!

Bij Max zou je bij voorbeeld ook het patroon kunnen doen van alleen een baan wegscheren, zo van de hals, over de buik t/m de kont??

Scheerapparaat kopen is idd een goede optie, alleen zijn ze zo duur...... wij hebben er een aangezien ook alle koeien geschoren moeten worden, dus dat scheelt alweer!

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:38

even een vraagje tussendoor; waar voor dient dat stukje in de vorm van een gelpad eigenlijk precies??

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:03

Citaat:
o ja, bij een menpony hoef je denk ik ook geen dekje op de rug te laten staan. dat is vooral bedoelt tegen doorrijden met het zadel en een menpony heeft geen zadel op

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 18:21

Idd, een stukje bij zadel laten zitten tegen doorrijden. Maar voor het mennen is dat gewoonweg lelijk vind ik.
We willen eigenlijk maar 1x scheren. Maar zoals ik al zei wil ik misschien toch zelf een scheerapparaat gaan kopen.
Welk merk gebruiken jullie? Bevalt hij? En raden jullie draadloos of met snoer aan?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:41

Ik heb met snoer, draad loos nog nooit geprobeerd. En met snoer eigenlijk nog nooit problemen gehad.
We hebben een scheerapparaat van Hauptner type 89102

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:54

3a. je kan hem laag uitscheren. Dat doe ik ook met mijn pony. het is niet zo mooi zo'n sportstreep maar het werkt wel. Je scheert dan alleen de onderste helft en de borst van je paard. Met dit model staat mijn pony tot ongeveer 5 graden zonder deken op stal. Daarna krijgt ze een dunne deken op. Het is even wennen maar het bevalt mij prima.