Trekken met een Daihatsu Terios?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Trekken met een Daihatsu Terios?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 13:39

Ik hou natuurlijk altijd mijn ogen open wat betreft een trekauto en deze keer is mijn oog gevallen op de Daihatsu Terios... Mag 1400kg trekken, terwijl het karretje zelf zo'n 1000kg weegt. Met zijn 1.3 liter benzine motor is het mij helemaal een raadsel hoe dat ding die 1400 kg wegkrijgt... maargoed...

Iemand ervaring met de Terios als trekauto? Met een E rijbewijs zou deze auto op papier gewoon een 1.5 paards moeten kunnen trekken. Hoe verstandig is dat eigenlijk met zo een lichte auto?

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:24

ik heb zelf een terios en bevalt me prima, ondanks dat ie te koop staat. Hij trekt met gemak een trailer vanwege zijn 4wheel-drive. ik vond m toendertijd zo leuk omdat t zo een leuke kleine stoere jeep is.
nu wil ik een grotere omdat ik 2 paarden moet trekken, anders deed ik m echt niet weg.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 14:35

Moettie kosten? Knipoog

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:45

Ik heb een knalrode terios OK dan! . Vind het een heel erg leuke auto. Ik heb er nog 1tje die permanent 4-wiel aangedreven is. Dat is in het benzinegebruik wel iets minder maar goed. Toen ik hem kocht waren er nog geen andere, nu wel.

Deze auto kan makkelijk een 1,5 paards trailer trekken. Ik heb er veel plezier van.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 14:49

Kijk, dat zijn de reacties waar je wat aan hebt. Jammer van die permanente 4wd, want ik vroeg me af wat nou in de praktijk het verbruik van dat ding is. Aangezien ik nu een 1.4 liter heb, worden mijn benzinekosten waarschijnlijk -minder- Dat klinkt toch best wel weer tof...

Ik moet helaas nog even (fors) doorsparen, of een stukje rekening plunderen wil ik een 23handsje kunnen betalen...

Hoe doet de auto het verder in het "normale" werk? Ik rijd namelijk nogal eens lange afstanden (Parijs ofzo) en dan is het toch ook wel fijn dat hij een beetje lekker loopt/zit. Daihatsu's zijn in mijn ervaring ijzersterk en goedkoop in het onderhoud dus wat dat betreft zie ik het helemaal zitten...

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:25

Mijn stal buurvrouw heeft er ook en trekt daar haar tuiger mee. Dat gaat goed. Ik zelf persoonlijk zou het niet vlug doen. Hou er rekening mee dat als de koets gaat uitbreken de auto niet sterk genoeg is om dat snel te corrigeren. Maar dat is mijn gevoel. GEEN ervaring.
Verder is het voro betaalbare prijs een volle auto met alles er op en eraan. zij had er 1 van 2001, 2de hands gekocht bij Hartendorp in Hollandse Rading. Full options voor niet veel geld, bedrag ben ik even kwijt.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:56

Hhhmmm, die permanente 4-wieldrive is wel lekker, beter dan een inschakelbare, die geven de geest als je ze nodig hebt, omdat die meestal niet wordt gebruikt.
Bezineverbruik zou ik me niet druk om maken, die dingen zuipen gewoon, 4-wieldrive of niet.
Maar 1200kg trekken met een autootje wat maar 1000kg weegt, ik zou er niet aan beginnen, daar krijg je spijt van op het moment dat je er eens een echte dikke auto voorzet, dan voel je het verschil meteen.
Niet aan beginnen dus en mocht je het aan den lijve willen ondervinden, je mag de Disco wel eens lenen, je zult niet de eerste zijn die "om" is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:02

ik heb de Terios weggedaan omdat ie teveel zoop, nu heb ik een *niet lachen* Fiat Multipla, diesel 1,9 en die heeft er totaal geen moeite mee: 1 1/2 paards trailer met 600 kilo zware koudbloed erin! (loopt zonder trailer 1 op 20, das beter!)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:24

Ik heb een Daihatsu feroza (1.6) daarmee mag ik 1500kg geremd trekken, de terios ken ik niet, weet iemand of die groter of kleiner is als de Feroza ...

heb net op de papieren gekeken en wordt er niet veel wijzer van (Belgische)
maximale toegelaten massa: 1650
maximale toegestane massa van de sleep: 3150
zonder rem 500
aanhangwagen met rem: 1500
kan iemand me, nu we toch bezig zijn, uitleggen wat dit betekent ?

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:27

die terios van mij die te koop is, heeft ook permanent 4wheel-drive, perfect, heb ooit eens de trailer uit de modder moeten trekken, geen probleem hoor.
op de snelweg rijd ie ook goed, het leuke van deze kleine vond ik dat het aan de binnenkant een echte personenauto is, niet zoals b.v. bij de vitara(misschien oud model en de oude patrol) een soort koekblik gevoel.
maar goed smaken verschillen maar ik ben erg tevreden met deze auto, ook voor lange afstanden, met trailer trekt ie makkelijk een paard, ik voel er weinig van. heb ook vaak genoeg andere auto s met trailer gereden, vind t allemaal een beetje t zelfde, maar dat komt natuurlijk ook doordat het een 4wd is.
p.s het lijkt misschien een goedkoop jeepje maar nieuw heeft ie mij toendertijd 43.000 gulden gekost, maar wel met alles d r op en d r an. *LOL*

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:29

sorry vergeet wat: hij mag trouwens 1400kg trekken

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:10

Dan zal de Feroza ws groter zijn (als die 1500kg) mag trekken. Overigens, daar heeft een Feroza totaal geen moeite mee! Die van mij heeft trouwens een aparte 4x drive.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:40

Heeeeeeeey Roxie gaan we nu mijn patrol afkraken???
Geintjuh!!!
Groetjes Lundi

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:05

nee nee lundi Haha! ik bedoel alle andere patrols maar zeker niet die van jou Knipoog

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 23:02

Hmm... als een 4WD een 1.3 motor met inschakelbare 4WD heeft, zuipt hij dan ook als de 4WD uitstaat? Ik snap dat hij zuipt als er een trailer achter hangt... maar verder?

Kijk, ik zou liever ook een fijne Disco hebben... of beter nog, de Defender... of een fijne Patrol, maar dat laat het budget gewoon niet toe. Daarbuiten rij ik ongeveer 65% stadsverkeer, 30% snelweg, en 5% overig (waarschijnlijk). Mijn keuze gaat dus in eerste instantie naar comfort en makkelijkheid en in tweede instantie naar hoe/wat qua trekken.

Ik hen nu een Sunny die mischien niet fantastisch is, maar wel comfy en nog makkelijk een ton kilometers erbij kan hebben... Eigenlijk zou ik die ook gewoon op willen rijden, maar dan kun dus echt geen trailer achter.

Een 20 jarige vette diesel bak vind ik niets, aangezien ik daar zelf gewoon niet de kundigheid voor heb. De Terios lijkt me een aardig autootje die alles biedt wat ik zoek in een auto, voor een schappelijke prijs.

De Feroza was ik inderdaad ook in geinteresseerd, maar die zijn over het algemeen toch weer een paar jaartjes ouder...

Als ik het goed begrijp van de reacties hierboven is het trekken van een 1.5 paards trailer met een paard daarin dus best te doen met deze auto... Klinkt in ieder geval goed... Nu moet ik nog maar eens in het verbruik duiken.

(PS, ikke bedankt voor het reageren, daar hoopte ik eigenlijk al een beetje op Knipoog )

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:18

Ik heb sinds gisteren een Nissan Terrano (van mijn vriend gekregen) en ik ben al helemaal om!
Het is echt een heerlijke auto en ook lekker luxe van binnen, deze mag overigens 2600kg geremd trekken, voor het geval ik een olifant wil gaan vervoeren Haha!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 23:19

Ook de valt ernstig buiten mijn budget... En ik heb geen vriend, dus...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:41

Die Disco en die Defender mag je komen uitproberen, beide met zo'n lekkere dikke V8 erin *LOL* De Disco is te koop en als jij een terios kunt betalen, dan kun je ook wel een '90 Disco V8 met LPG betalen. Voor 4500 euro mag je 'm hebben en ik zal je matsen, ik zal de standkachlel laten zitten. PB maar wanneer je proef wilt komen rijden. Ik zal even kijken wanneer we weer met de Land Rover club in Spaarnwoude zijn, kun je gelijk zien waar die wagens echt toe in staat zijn. *LOL* *LOL*

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 00:00

Ugh... maar dan heb je het dus over een 13 jaar oude auto... en zoals ik al zei, ik ben absoluut niet handig. Zolang het rijdt is het vast zalig... maar als het stuk gaat ben ik echt zwaar de l*l Tong uitsteken

4500 euro klinkt wel heel netjes... Zo'n 4 ton op de teller ofzo? Of is hij uit zes verschillende autos opgebouwd? Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:08

manic schreef:
Ugh... maar dan heb je het dus over een 13 jaar oude auto... en zoals ik al zei, ik ben absoluut niet handig. Zolang het rijdt is het vast zalig... maar als het stuk gaat ben ik echt zwaar de l*l Tong uitsteken

4500 euro klinkt wel heel netjes... Zo'n 4 ton op de teller ofzo? Of is hij uit zes verschillende autos opgebouwd? Tong uitsteken


Nee, iets meer dan de helft, 250.000 om precies te zijn. En hij is maar uit twee auto's opgebouwd *LOL* *LOL* De scharnieren van de achterdeur zijn onlangs namelijk vervangen door een stel uit een bijna nieuwe schadewagen.
Oh ja, het originele garagehandboek en de onderdelencatalogus zijn er ook bij, ik kan me niet voorstellen dat je het dan niet zelf kunt, mijn vriendin kan het ook.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 00:30

Grom... grom. Grom! Ik ben natuurlijk echt ontzettend onwijs benieuwd. GROM!