moeilijk trailer laden, hoe makkelijker....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

moeilijk trailer laden, hoe makkelijker....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 17:45

voor mij en paard??
noury laadt erg moeilijk. ben er nu een aantal keer mee bezig geweest, maar ik doe er steeds minimaal een halfuur tot een uur over.
ik probeer eerst de gewone aanpak, vastberaden de trailer oplopen, meestal loopt hij dan 1 a 2 stapjes de klep op, maar is er dan ook zo weer af. het wil ook niet lukken om hem erop te laten staan en dan verder proberen.
dan probeer ik de chantage aanpak, met brok en ander lekker spul. dat vind hij opzich wel interressant, maar het lukt hiermee nogsteeds niet (= 1 stap op de klep en een heeeeeeeeeeeeeeele lange nek Haha! )
dan proberen we de minder lieve aanpak, het touw door de mond. dit gaat al iets beter dan de eerste 2 pogingen, maar na 3 passen op de klep heeft hij het dan ook wel weer gezien. en hij blijft jammergenoeg dus niet op de klep staan, maar springt er vanaf.
met de longeerlijn krijgen we hem er wel in, met veel moeite weliswaar (als hij stilstaat op de klep zijn voeten handmatig vooruitzetten Haha! ), maar het lukt. ik vind dit alleen niet leuk voor noury.
hoe maak ik het trailerladen voor mij makkelijker en voor noury leuker? zoals je kunt lezen heb ik dus al heel veel geprobeerd.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:54

Is ie gek op eten?
Voer hem dan gewoon op de laadklep, telkens een stukje verder erin Lachen

Hoe is ie bij zijn eigenaresse?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:08

Ik zelf laat voer het liefste als laatste optie over, en hij krijgt pas wat als hij er bijna of helemaal in staat. Als je op de klep al begint met voeren hoeft hij natuurlijk niet meer zo nodig...
Hoe maak je het leuker? Laad de pony, en maak het dan leuk in de trailer. Hooinet, bak eten, lekkere poetsbeurt, etc. Hij moet een prettig gevoel bij die trailer gaan krijgen. Als het lukt kan je misschien elke dag rond voertijd laden en hem dan in de trailer voeren...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:59

Nonnie schreef:
Is ie gek op eten?
Voer hem dan gewoon op de laadklep, telkens een stukje verder erin Lachen

Hoe is ie bij zijn eigenaresse?


kim krijgt hem er ook niet makkelijk in en geriit dus ook niet. bij hun trailer gaat het al iets makkelijker omdat die veel lichter van binnen is.

ik lok hem ook met voer, maar dat werkt dus niet, alleen zijn nek gaat naar voren en als hij er dan niet bij komt springt hij gewoon weer van de klep af.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:03

weet niet of het mogelijk is , maar je kan ook de trailer in het land zetten voer erin en dan zo laten staan , zal hij vast vanzichzelf wel eens gaan kijken waar dat lekkers is , komt een beetje op hetzelfde neer als wat arwen lune zegt , proberen het zo leuk mogelijk te maken in de trailer .

oliveira

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Den Hoorn (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:47

Veel geduld hebben de eerste keer heb ik er met me paard 2 uur en een kwartier over gedaan en toen stond ze boven aan de klep. En elke keer herhalen net of het heel normaal is. veel succes veder

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:59

Ik heb ook veel problemen gehad met de trailer. Anouar is zelfs een keer gewond geraakt bij het laden. Daarna dachten wij dus dat hij er nooit meer in zou gaan.
Toen heb ik eerst heel veel om de trailer heen gelopen, daarna ben ik in de trailer gaan zitten en hij voor de klep. Hij liep er wel steeds op, maar ging ernet zo hard weer af. Ik heb daar 3 uur gezeten, en hij stond er nog niet in. Een paar dagen later ging ik het weer proberen en hij liep zo achter me aan de trailer in.
Door dat lange wachten heeft hij er dus wel vertrouwen in gekregen. Hij loopt er nu zo in.
Het beste is dus gewoon geduld!! *LOL*

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 22:07

het vage is dus dat noury de trailer helemaal niet eng vind... hij vertrouwt mij ook goed, dus ik snap het niet echt.
trialer in het land is geen optie, ten 1e staat hij niet veel op het land en ten 2e is de trailer van kim daar veels te duur voor Haha!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:08

ik heb laatst wat gezien..
Het paard wou de trailer niet in, ze binden een touw om z`n middel en trekken hem zo erin....
Ik weet niet of het helpt bij jou paard maar je kan het proberen..

En VAAK oefenen, eten geven op de trailer, hIj moet het leuk gaan vinden!!
SUCCES!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 22:10

ik wil het leuker maken voor mijn pony, het lijkt me dan dus niet erg handig als je een touw om hem heen bind en hem erin trekt....

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:29

Tja, leuker maken dan denk ik dat je veel geduld moet hebben totdat hij een keer zin heeft om de trailer in te gaan. Knipoog

Mijn pony heeft hier ook altijd problemen mee gehad, dacht eerst dat ze bang was maar volgens mij maakte ze er een spelletje van.
Heb van alles geprobeerd longeerlijn om haar kont heen, koste twee longeerlijnen beide kapot, jas over haar hoofd, was ook eenmalig, de lijn om haar middel was geen succes koste ook een longeerlijn.Altijd steigeren en dan aan de zijkant wegspringen.
Een aantal jaar geleden was er een clinic op een stal in het Amsterdamse bos, weet niet meer van wie het ging o.a. over het laden, daar heb ik een halster gekocht die druk geeft achter haar oren, sindsdien is het alleen maar beter gegaan, het gaat nog steeds niet helemaal super maar ze staat er wel met een 5 minuten in.
In de trailer staat ze wel aan een ander halster.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:47

Mijn paard wilde ook niet meer laden na een paar traumatische ervaringen (verhuizing, met spoed naar Utrecht). Toen haar been weer goed was begonnen met oefenen. Voor de klep zetten en net zo lang met eten rammelen tot ze volgde. De eerste keer duurde dit anderhalf uur, de tweede keer vijf minuten en de volgende keren liep ze er gelijk in. Maar tussendoor ook absoluut geen druk er op zetten, en zeker niet opgeven.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 23:04

Fraeva kan soms ook heel moeilijk doen en besluit halverwege de klep toch maar niet naar binnen te lopen... erg frusterend! Wat ik nu voortaan doe: Als ze de trailer niet in loopt, laat ik haar voor de klep 10 korte rondjes draaien en vraag haar daarna de trailer in te lopen... doet ze het niet? Dan laat ik haar gerust nog een keer 10 (korte) rondjes draaien. Op een gegeven moment wordt ze het rondjes draaien zo zat en loopt ze zonder protest de trailer in. Je moet je paard iig ALTIJD belonen, zodra hij helemaal in de trailer staat. Veel succes!

Groetjes Jessie

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 23:09

Pat Parelli heeft ook een aantal spelletjes bedacht om het trailer laden makkelijker te maken, je pakt dan de 3 problemen afzonderlijk aan, dus op iets stappen, tussen iets smals door lopen en onder iets laags doorlopen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 12:28

Chonelly schreef:
Pat Parelli heeft ook een aantal spelletjes bedacht om het trailer laden makkelijker te maken, je pakt dan de 3 problemen afzonderlijk aan, dus op iets stappen, tussen iets smals door lopen en onder iets laags doorlopen.


met geen van deze dingen heeft hij moeite... hij stapt zonder aarzelen op een plank hout of een zeil... tussen iets smals door maakt hem ook n iet uit en onder iets laags door ook niet.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:42

Hij neemt je in mijn ogen flink in de maling. Ik heb ooit een merrie gehad die braaf de trailer inliep maar op het moment dat je onder de borststang naar de ketting greep om haar vast te maken sprong ze in 2 stappen uit de trailer. Flink geschaafde armen gehad en schouder eens bijna uit de kom. Na een tijdje waren we dat zo beu. Toen heeft mijn vader een zweep in onze haag verborgen en van zodra ze de klep opliep haalde hij die boven en op het moment dat ze achteruit de trailer opliep heeft ze 1 heel harde klap van de zweep gekregen. Nadien heeft ze dit nooit meer gedaan. Ik denk dat jouw paard/pony ook eens moet gestraft worden en daarna enkel dreigen met de zweep en geen tikken meer geven. Misschien dat hij dan begrijpt dat er niet moet gesold worden. Wel hem belonen als hij dan op de trailer staat.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:16

Het komt op mij over alsof hier de pony de baas is. Als hij zin heeft gaat hij er uiteindelijk in. Dat kan een half uur duren, maar ook een uur, en dat bepaalt hij zelf.
Ik ben zelf ook wel eens een poos bezig geweest, maar dat was met jonge paarden. Dat duurt meestal alleen de eerste keer lang en dan gaat het beter. Ik heb ook gelokt met voer en geprobeerd het leuk te maken, maar deze paarden hadden nog angst voor de trailer.
Vooral omdat jouw pony niet bang is, zou ik vastberadener worden.
Hij mag wel beloond worden, maar dan wel pas als hij er al in staat.
De trailer in een deuropening zetten zodat hij er niet langs kan, wil nog wel eens helpen. Een keer overdonderen, goede sterke vent erbij zodat hij van schrik er zo in staat.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:24

Hielp het maar, je paard een flinke mep geven. Als je die van mij slaat, wordt ze nog dwarser en bozer en ben ik nog langer bezig. Het verschilt heel erg per paard wat je het beste kan doen. De een accepteert een paar meppen of krijg je erin met eten, de ander juist niet. De een is zeer dominant, de ander is bang. Het is ook moeilijk om er een pasklaar antwoord of oplossing voor te geven. Was het maar zo makkelijk!

Veel oefenen, geduld hebben en belonen als het goed gaat blijft zeker erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:31

Ik ben het helemaal met essie eens.

een paard wat al vaker op de trailer heeft gestaan en geen angst heeft, krijgt bij mij lekkers als hij erop staat, niet eerder.
ik zal hem er eerst zo op proberen te zetten, wil hij dat niet, heeft hij zijn kans gehad en ga ik er niet mee tutten, maar pak ik hem direct aan.
Zijn keus.

Verder wil ik wel ff melden, dat veel paarden niet de trailer oplopen als de chauffeur niet rustig genoeg rijd.
Ga voor de flauwekul maar eens in zo'n ding staan, dan begrijp je meteen wat ik bedoel Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:37

Dit paard is niet bang, hij loop je gigantisch uit te proberen. Meteen beginnen met de longelijn, niet eerst proberen te pappen met voer.

En het ziet er naar uit dat je een dominantieprobleem hebt. Luistert hij anders wel naar je?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:42

Parelli... Zo lukt het uiteindelijk met alle paarden die moeilijk op de trailer willen. Die van ons lopen er zelf in tegenwoordig. En dat waren geen makkelijk trailerbare paarden in aanvang.

Ik wil je wel een keertje komen helpen, maar ik ga eerst op vakantie een week!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:07

Cassidy schreef:
Dit paard is niet bang, hij loop je gigantisch uit te proberen. Meteen beginnen met de longelijn, niet eerst proberen te pappen met voer.

En het ziet er naar uit dat je een dominantieprobleem hebt. Luistert hij anders wel naar je?


hij luisterd normaal echt perfect naar me. hij heeft ook ontzag voor me dus ik denk niet dat hij me uitprobeert ofzo... beetje vaag allemaal.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:21

Hallo Lissy,

Mecie laad nu super goed en makkelijk!!
Longeerlijn achterlangs ........achterbenen om en om aantikken en ze liep er vanzelf in.
Nu hebben we geen lijntje meer nodig want ze loopt er zo in.

Groetjes: Corina

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:40

LiSSy"]
[quote="Cassidy schreef:
Dit paard is niet bang, hij loop je gigantisch uit te proberen. Meteen beginnen met de longelijn, niet eerst proberen te pappen met voer.

En het ziet er naar uit dat je een dominantieprobleem hebt. Luistert hij anders wel naar je?


hij luisterd normaal echt perfect naar me. hij heeft ook ontzag voor me dus ik denk niet dat hij me uitprobeert ofzo... beetje vaag allemaal.
[/quote]

Je kunt het aan je paard zien. Op het moment dat hij op de plank staat en naar andere dingen kijkt dan de trailer zelf (dus wat er links in de verte voor interessants te zien is bijvoorbeeld) loopt je paard je er gigantisch tussen te nemen. Daar is niets vaags aan. Of hij heeft 100% vertrouwen in je, en volgt je zonder boe of ba de trailer in, of hij heeft het niet.
Ik weet niet wie er normaal de wagen bestuurd die de trailer trekt. Als diegene een rijgedrag heeft dat het paard angst inboezemt, dan kun je nog zo je best doen om die angst voor de trailer weg te nemen, maar dan is het vechten tegen de bierkaai.

Punt 1: hoe rijdt de chauffeur.
Punt 2: hoe krijg je hem de trailer in
Punt 3: Parelli kan je daar heel goed bij helpen (of je voert hem een maand lang dagelijks in de trailer. Zul jij zien hoe snel hij erin staat....)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:16

Ja, hoe rijdt de persoon eigenlijk die de trailer trekt. Ik hoor dat zo vaak mijn paard wil de trailer niet in. Maar als je ze dan ziet wegrijden verbaasd het mij eigenlijk niet dat dit paard niet in dat vreselijke, slingerende rammelding wil.