Alleen ijzers bij de voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Alleen ijzers bij de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 10:39

Al mijn paarden heb ik altijd rondom op ijzers gehad, maar steeds meer mensen lijken hun paarden alleen voor op ijzers te zetten.

Ik hoor geruchten dat ze dat doen omdat de hoeven verder weinig slijten, maar omdat het voorbeen gebruik hier mooier van wordt.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit????

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:46

Ik heb de meeste paarden ook alleen voor op de ijzers staan. Idd omdat ze vaak zonder ijzer een vlak gebruik van het voorbeen hebben maar ook omdat de voorhoeven toch vaker slijten. Achter krijgen ze alleen ijzers als ze dat nodig blijken te hebben en eventueel met springen of crossen in het zomerseizoen zodat ik er kalkoenen in kan draaien.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:47

mijn paard heeft dunne hoefwanden voor hij gaat zonder ijzers gevoelig lopen en de hoeven gaan brokkelen, volgens mijn hoefsmid hoefde hij alleen voor ijzers daarvoor en hij zei dat het niet uitmaakt het hoogteverschil voor/achter omdat de meeste paarden (inclusief de mijne) zijn gewicht op de voorhand draagt hij is ook met pensioen rijd er niet meer op maar loop wel vaak op de weg. achter slijten de dus minder vaak en omdat hij voor gevoelige hoeven heeft tilt hij inderdaad zijn benen meer op met ijzertjes voor

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:49

Ik heb mijn merrie in elk geval in het winterseizoen alleen voor op ijzers staan. Het voorbeengebruik blijft dan goed, ze wil nog wel eens schrapen, dus voorkomt het ook slijtage.
Achter ijzers vind ik vooral in de winter niet nodig. De achterhoeven slijten toch een stuk minder en in de winter hoef ik geen proppen te draaien.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 12:51

Wij doen het voor de keuring! En idd om het voorbeengebruik iets te verteberen. En de wedstrijdpaarden komen winters alleen voor op ijzers omdat er geen proppen gedraait hoeven te worden.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:34

Mijn bijrijdpaard staat alleen voor op ijzers omdat ze voor niet zonder kan (gaat ze heel gevoelig lopen wat uiteindelijk overgaat on kreupelheid) en achter kan ze wel zonder. Alleen voor is goedkoper Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:37

voor alleen voor beslaan betaal ik 55 euro en rondom 73 euro scheelt zeker aardig

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:08

Ik ken ook een paard wat alleen voor ijzers heeft. Ze had eerst nooit ijzers maar toen ging ze kreupel lopen. Hoefsmit laten komen die die zei dat ze scheef op haar hoeven stond. Nu staat ze voor op ijzers en heeft ze helemaal geen last meer van kreupel lopen. Zemoet alleen nog wel wennen op die ijzers, en glijd af en toe nog uit, onhandig paardje

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:52

Mijn paard heeft ook alleen voor ijzers. Dit vooral omdat ze er van achter niet tegenkan, ze gaat dan helemaal raar lopen enz. Ook zie ik dat ze vanachter niet zo hard afslijt als van voor, dus die achterijzers zijn ook niet echt nodig.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:41

kan ook zijn dat de voorhoeven of voorbenen wel ijzers nodig hebben en de achterbenen en hoeven niet

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:47

dit is mij verteld:
een paard draagt met zijn voorhand ongeveer 2/3 van zijn gewicht en met de achterhand maar 1/3 van het gewicht. de voorhand heeft dus meer te verduren en daarom zetten ze ze vaak alleen voor op ijzers...

alleen een beetje vaag, aangezien je je paard toch op de achterhand rijd als je traint

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:49

ja maar niet al het gewicht gaat naar de achterbenen, een groter deel dan gebruikelijk.
Maar het grootste deel van het gewicht gaat nog steeds naar de voorbenen

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:57

LiSSy schreef:
alleen een beetje vaag, aangezien je je paard toch op de achterhand rijd als je traint



maar ik neem aan dat je het trainen niet op de straat doet

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:51

Ik heb het puur gedaan omdat de hoeven voor wel barsten en brokkelen als ik er mee de weg op ga, en achter zijn de hoeven gewoon veel harder en zijn ijzers absoluut niet nodig....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:22

Tnx voor alle antwoorden.
Precies wat Ilsejee zegt, dat heeft Treasure ook. De voorhoeven zijn wat brokkelig en wat kort. Daar wil ik dus wel een ijzertje onder leggen, maar achter zijn de hoeven veel sterker dus ik vind het zonde om daar een ijzer onder te leggen.
Maandag komt de smid al, dus ik zal snel weten hoe mijn meisje met ijzers voor loopt. Ik ben zeer benieuwd gezien de antwoorden hier. Ben benieuwd of haar voorbeentechniek er nog mooier door wordt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:22

Ik heb mijn merrie meestal ook s'winters voor op ijzers.
Het komt nogal vaak voor, dat ze gaat schrapen en daardoor krijgt ze scheve hoeven.
Maar ik heb het eigenlijks nooit gedaan om het voorbeen techniek beter te krijgen...

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:51

ik heb alleen voor ijzers voor, voor het uitglijden bij springen

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:39

Marko staat ook alleen voor op ijzers, zonder gaan ze brokkelen en is hij erg gevoelig. Achter is het niet nodig die brokkelen helemaal niet Lachen

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:28

1 van mijn paarden staat ook alleen voor op ijzers ivm speciaal beslag (arthrose) de andere heeft geen ijzers. Achter zou ik sowieso nooit doen ivm het feit dat ze bij elkaar in de wei staan. Ze kunnen goed met elkaar opschieten (kunnen eigenlijk niet zonder elkaar) maar huiselijke ruzies heb je altijd !!