Wintertips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Wintertips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 13:33

Wie weet er nog nuttige wintertips zowel voor pony als ruiter? Komt in het manege blad (doelgroep 8/16 jaar ongeveer)

Wat ik tot nu toe heb:

- Enkele dunne laagjes kleding over elkaar heen is warmer dan 1 dikke trui.
- Snel last van koude tenen? Trek een boterhamzakje om je voet heen, voor je je laarzen aantrekt
- Het is voor je pony fijner als je het bit even tussen je handen een beetje opwarmt, en dan pas indoet
- Is je pony na het rijden erg nat? Wrijf hem/haar goed droog met stro. Een natte pony vat kou! Niet zomaar nat wegzetten dus.
- In de winter kan je je pony extra verwennen door hem lekkere warme slobber te geven. Je kan het kant en klaar kopen, maar je kan het ook op verschillende manieren zelf maken. Zo kan je brokken, brood of zemelen even laten weken in warm water, en er dan stukjes appel en wortel doorheen doen. Vraag wel ALTIJD even aan Arda of Ad of je dit mag maken. Misschien heeft je pony net gegeten.
- Let in de winter goed op met water. Als je knoeit kan dit bevriezen en gevaarlijk glad worden


Volgens mij is hier ooit een topic over geweest, maar ik kan hem niet vinden

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:44

- de meeste warmte verlies je door je hoofd. Met een cap op heb je het dus veel warmer

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:56

- koop hele goede winterhandschoenen
- neem een waterkokertje of een termoskan hete thee mee, is lekker voor bevroren vingers

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:23

Best handig want ik heb alleen een buitenbak Lachen
Iemand een idee voor een buitenbak zodat die niet bevriest? (als het geregent heeft)

Ik draag trouwens een dunne regenjas, die laat geen wind door en houd de warmte vast

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:26

Dookie schreef:
Best handig want ik heb alleen een buitenbak Lachen
Iemand een idee voor een buitenbak zodat die niet bevriest? (als het geregent heeft)

Ik draag trouwens een dunne regenjas, die laat geen wind door en houd de warmte vast


Ik draag nu al een hele dikke winterjas...
Mijn school is 5 minuten fietsen, en ik ben nu al bevroren als ik op school aankom, ben een echt zomermens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:42

- Je kan een bal in de waterbak van je pony leggen, het hoeft geen grote te zijn, maar door de bal blijft het water meer in beweging dus bevriest het water minder snel.

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:55

-ook al is het heel koud doe geen lange sjaal om, als deze gaat wapperen kan je pony schrikken *LOL*

Petri
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:30

Er zijn speciale thermolaarzen te koop voor als je snel koude voeten krijgt.

En ik trek altijd een dunne legging aan onder m'n rijbroek. Je kunt goede kopen in de fietsenzaak, van thermostof.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:44

Wel handige topic dit trouwens! OK dan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:54

Je hebt ook van dat thermo-ondergoed. Heerlijk warm en absorbeerd zweet zodat je geen kou vat!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:37

Petri schreef:
Er zijn speciale thermolaarzen te koop voor als je snel koude voeten krijgt.

En ik trek altijd een dunne legging aan onder m'n rijbroek. Je kunt goede kopen in de fietsenzaak, van thermostof.


snowboods (hoe schrijf je da) zijn goedkoper, wel ff opletten dat je smalle koopt, zodat ze niet in je beugels blijven hangen!

je kunt ook een panty onder je rijbroek aandoen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 00:04

Citaat:
Iemand een idee voor een buitenbak zodat die niet bevriest? (als het geregent heeft)


Goed slepen en zout erdoor werken. evt. houtsnippers.

Hoeven invetten voor je gaat rijden in de sneeuw. Klontert het niet zo onder de voeten.
Voorzichtig afstappen als je koude tenen hebt want dat doet PIJN...
Stro onder het staldek proppen als je paard nog niet helemaal droog is. (valt er vanzelf 's nachts tussenweg en isoleert extra)
Niet teveel alle deuren dichthouden. Een paard kan beter tegen kou als een mens en anders wordt het allemaal veel te benauwd.
Een paar full-chaps werkt ook prima tegen regen en kou evenals thermo-ondergoed wat eigenlijk voor schaatsers enzo bedoelt is.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:27

Yaar schreef:
- Je kan een bal in de waterbak van je pony leggen, het hoeft geen grote te zijn, maar door de bal blijft het water meer in beweging dus bevriest het water minder snel.


OK dan!

kijk zo een tip daar heb je wat aan Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:06

- bij ballet winkel beenwarmers kopen (10 euro) maar dan heb je ook wel direct warme benen, doe ze gewoon over je rijbroek aan. zelf doe ik ze ook onder me gewone broek aan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:39

een dikke mallot onder je rijbroek aan!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:16

Voordat je gaat rijden flink uitmesten en stevig poetsen, daar krijgen zowel jij als je paard het warm van!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:18

Of hele grote badstof sokken (of andere stof) , die knip je een stukje af. Dit kun je over de hoeven heen trekken, en eventueel wat vet overheendoen. Ik doe dit altijd tijdens een bosrit ofzo in de winter, dan krijg je niet van die sneeuwballen onder de hoeven waar ze hun nek over breken. En ik neem ook altijd een hoevenkrabber mee voor het geval dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:13

- Pas op met wortelen en bieten. Bewaar ze vorstvrij want bevroren voedsel kan darmstoornissen (koliek) veroorzaken.