Vlechten met draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 07:00

Okee dan, ik ga de stap wagen, Haha! Ik ga proberen mijn paard in te vlechten met naald en draad Party!! Weer `s wat anders dan de eewige elastiekjes. En zeg nou zelf, anders word ik toch nooit een bokt-snob?! Maarrrr, wat heb ik daar voor nodig? Wat voor soort draad en wat voor naald? En wat nog meer? (behalve geduld *LOL* )

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 11:37

Moet je aan Jura of Nimber (Kim) vragen. Kim heeft het pas 1x gedaan (voor de Apeldoornse ARK) en toen was ik erbij en het zag er zeer netjes uit al zeg ik het zelf hihi... *LOL*

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 11:52

Je bent me net voor met deze vraag. Ik wil namelijk ook proberen met draad in te vlechten...

Ik hoop op nuttige antwoorden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 11:55

daar waag ik me al helemaal niet aan. Beni k veel te onhandig voor. Gisteren heb ik met elastiekjes leren vlechten. paasei. wat een ka uu tee werk.
maar hier heb je ook nix aan Haha!
z

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 11:58

Ik ben sinds kort ook overgestapt naar het vlechten met naald en draad.. en ik moet zeggen.. ik vind het echt veeeel mooier!!!

Je gaat naar de ruitershop en haalt een bolletje pekgaren en een naald (om in te vlechten) Pekgaren kost iets van f 15,-- maar je doet er ook behoorlijk lang mee!

Mijn methode: Je maakt eerst allemaal vlechtjes van een kambreedte (die met die hoevenkrabber eraan) stiekje erom en de volgende....
Daarna ga je ze opbinden met naald en draad...
Laat iemand het even voordoen en je even helpen met wat handige tips. Zo heb ik het ook gedaan... en na 2 vlechtjes oefenen, kon ik het zelf ook!!

Succes!!

Groetjes
Inge

(In het boek van Tineke Bartels staat het ook heel duidelijk beschreven met foto's)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 12:25

Ik heb er een topic over gestart een tijdje terug en daar zulke goede antwoorden op gehad dat ik het geprobeerd heb en het is nog goed gelukt ook zo voor de eerste keer zonder hulp en zonder dat ik het ooit gezien had!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 7&forum=13 is dat topic en zo zag lottie er uit *LOL*
Afbeelding

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 17:59

Thanks allemaal! Maarre, moet je perse pektouw hebben of kun je ook een ander soort draad gebruiken?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:04

zie dat topic. zadelmakersgare kan maar ikzelf vind zwartpektouw het makkelijkste gewoon omdat ik daar beter aan kan komen anders wordt het voor mij zo duur omdat ik het bij divoza moet gaan bestellen.
met gewoon draad wil het niet echt dat gaat glijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 18:21

ja [***] is ook heel chique in naald en draad gevlochten altijd!! krijgen ze ook wat meer nek van als je weet hoe je dat moet doen, dan laat je t laatse plukje wat losser zodat er een boog op de nek ontstaat ! achja oefenen is de boodschap !!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:44

Ik gebruik altijd zadelmakersgaren en een maasnaald Verward . Ik vlecht de draad mee in de vlecht, mijn ervaring is dat hij dan vaster zit dan wanneer je eerst vlecht met een elastiekje vastzet en dan de draad in de vlecht rijgt. Dus de draad mee door de vlecht en op het einde ook vastzetten met een elastiekje. En dan kan je dus je vlecht omhoog naaien. Ik doe het gewoon zo: dubbel plooien en dan een paar keer van boven naar onder steken, de vlecht nog eens dubbel plooien en weer van boven naar onder vastnaaien.

Veel succes!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 19:16

Hmmm... wat ik mij even afvraag:
Plooi je hem naar boven of naar onder dubbel?
Ik moet het toch ook maar eens zelf gaan proberen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 19:22

Ik plooi 'm dubbel naar onderen. En heel belangrijk van boven naar onderen steken, anders zit je bovenaan met het eind van je draad.