Moet je op elk paard kunnen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Moet je op elk paard kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 19:55

Bij ons op de manege staat een paard en om de een of andere reden kan ik daar gewoon níet op rijden!

Hij luistert absoluut niet naar mijn been, ook niet als ik een tikje met de zweep geef, hier reageert ie overigens helemaal niet op, maakt niet uit hoe hard je hem slaat, hij vertrekt geen spier. Nou hou ik er niet van om een paard vooruit te gaan slaan, dus dat doe ik dan ook niet, met als gevolg dat ie gewoon echt niet loopt!!!
Mijn instructeur zegt dat ik de hulpen gewoon even iets heftiger moet geven, maar ik vind het niet normaal om een paard te gaan schoppen en te gaan trekken aan die teugels om hem een keer nageeflijk te krijgen. En nóg meer benen geven lukt gewoon niet zonder dat je moet gaan schoppen... Nou denk ik ook niet dat mijn instructeur dit bedoelt, maar ik denk niet dat hij helemaal snapt waar mijn probleem nou ligt. En ik weet het zelf eigenlijk ook niet echt.
Het is zowieso een lui afgestompt paard, maar er zijn genoeg mensen die er wel op kunnen rijden. Mijn instructeur stapt er zo mee weg, loopt ie prachtig!

Ik hou meer van paarden die goed op je been reageren en vervolgens automatisch nageeflijk gaan lopen. Volgens mij is dit ook de manier waarop het moet. Maar met manegepaarden lukt dit zelden. We hebben nu een paard staan en die is dus echt mijn type. Fantastisch paard is dat! OK dan!

Kan het nou zijn dat de combinatie van mij met dat paard gewoon niet goed is? Hebben jullie ook weleens een paard gereden waarmee het écht níet lukte?
Ben heel benieuwd naar de reacties!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:01

Tuurlijk, kan best! Lachen
Met het ene paard gaat het nou eenmaal veel beter dan bij de ander, dat heeft iedereen wel!
Op de manege rijd ik alle lessen en wedstrijden op dezelfde pony, en ik merk het echt wel als ik een keer op een andere moet! De eerste keer gaat het op die pony voor geen meter, maar de keren daarna gaat het wel beter

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:42

Ik vind niet dat ik elk paard hoef te kunnen rijden... Sommige paarden erger ik me rot aan. Ik rijd voor mijn lol en dan wil ik me niet hoeven te ergeren. Dat betekent dniet dat ik alleen makkelijke paarden wil rijden, maar wel dat ik er iets uit moet kunnen halen voor mezelf...
Het nadeel van een manegepaard is, is dat je er maar 1x per week (hoogstens) op rijd, en dat je dus niets op kunt bouwen. Je kunt wel de knopjes proberen op dat paard, maar corrigeren lukt niet. Dat is frustrerend.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:15

ik rijd op alle manegepaarden, en ik krijg ze allemaal wel op een of andere manier aan het lopen zoals ik het wil. met ong. 'n 60% lukt dat heel goed, de overige 40 misschien wat minder.

ik heb ooit op een eigenaarspony gereden, van een meneer die ik ken, en mijn god ik kan je zeggen, ik haatte dat beest vanaf ik erop stapte! hij wou niet eens in galop. en jaaa, zij zegden dat ik niet kon rijden. ik had ze ook kunnen tonen wat ik kan met een moeilijker paard op manege. mijn zit was veeeeel slechter, ik had geen controle, ik was ook wel superzenuwachtig. etc...
maargoed, ik ging die pony niet rijden, hij wou alleen m'n niveau kennen. achteraf: ja meneer ik kan wijken, ja ik heb m'n B brevet en ja ik spring een parcours 1m. sorry maar de pony ligt me totaal niet.
kan best

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:20

Ik vind het leuk om verschillende paardjes te rijden en om dat netjes te kunnen. Maar er zijn ook types die ik echt niet onder mn kont hoef. Op mijn stage reed ik bv een KWPN zeer tuiger achtig paard die vreslijk hoog opgooide. Zo`n maf geval was dat! De eerste keer dat ik er mee reed ging hij op mijn voet liggen Scheve mond auw, stom beest Boos! . De volgende keer ging hij hoog bokken bij het aangalopperen en vervolgens heel hard, en kleine rondjes galopperen. Waarbij hij wederom hoog opgooide en ik er dus weer bijna afzeilde. Toen heb ik hem terug naar de stap gereden en ben hem aan de hand gaan uitsdtappen.
De meeste problemen met rijden zie ik als een uitdaging maar met dit paard had ik echt niet het idee dat het wat worden kon. En ik had er dus ook geen zin meer in.
Nee ik rijd toch nog altijd het liefst op kleine dikke snelle pony`s met veel haar Haha! Lovers

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 00:23

Ik ben blij dat er meer mensen zijn die dit hebben. Ik vind het ook leuk als een paard niet meteen doet wat je wilt, je moet tenslotte altijd werken om het paard goed te laten lopen. Maar op dit paard was het gewoon echt niet leuk meer. Hij reageerde gewoon nergens op!

Ik hou meer van paarden die wat meer pit hebben die dus graag voor je werken. En daar is dit paard er dus geen een van!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:23

Manegepaarden zijn echt veel moeilijker te rijden dan een eigen paard. Die dieren moeten ook wel afgestompt raken van al die verschillende hulpen die jan en alleman op hun rug maar geeft. Ze zijn onmisbaar om de rijbeginselen aan te leren, maar heb tegelijkertijd nu wel medelijden met deze paarden.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:02

Ik kan met sommige paarden ook met rijden niet overweg dan lijkt het wel of ik een beginner ben maar dat ben ik allang niet meer. Maar dan is er gewoon geen klik. Volgens mij kan je er dan ook beter mee stoppen met dat paard bedoel ik dan he.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 12:19

Ja, gelukkig had de instucteur ook wel door dat het tussen mij en dat paard absoluut niet ging. Voelde me inderdaad een enorme beginner, nou rijd ik 3 jaar dus das ook niet superlang. Maar ik kan het veel beter dan die keer! Dus ik hoop dat de instructeur aardig is en me ervoorlopig niet meer op zet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:25

Emeandor schreef:
Bij ons op de manege staat een paard en om de een of andere reden kan ik daar gewoon níet op rijden!

Hij luistert absoluut niet naar mijn been, ook niet als ik een tikje met de zweep geef, hier reageert ie overigens helemaal niet op, maakt niet uit hoe hard je hem slaat, hij vertrekt geen spier. Nou hou ik er niet van om een paard vooruit te gaan slaan, dus dat doe ik dan ook niet, met als gevolg dat ie gewoon echt niet loopt!!!
Mijn instructeur zegt dat ik de hulpen gewoon even iets heftiger moet geven, maar ik vind het niet normaal om een paard te gaan schoppen en te gaan trekken aan die teugels om hem een keer nageeflijk te krijgen. En nóg meer benen geven lukt gewoon niet zonder dat je moet gaan schoppen... Nou denk ik ook niet dat mijn instructeur dit bedoelt, maar ik denk niet dat hij helemaal snapt waar mijn probleem nou ligt. En ik weet het zelf eigenlijk ook niet echt.
Het is zowieso een lui afgestompt paard, maar er zijn genoeg mensen die er wel op kunnen rijden. Mijn instructeur stapt er zo mee weg, loopt ie prachtig!

Ik hou meer van paarden die goed op je been reageren en vervolgens automatisch nageeflijk gaan lopen. Volgens mij is dit ook de manier waarop het moet. Maar met manegepaarden lukt dit zelden. We hebben nu een paard staan en die is dus echt mijn type. Fantastisch paard is dat! OK dan!

Kan het nou zijn dat de combinatie van mij met dat paard gewoon niet goed is? Hebben jullie ook weleens een paard gereden waarmee het écht níet lukte?
Ben heel benieuwd naar de reacties!


dan heb je toevallig een automaatje aan dat ene paard, maar been geven en automatisch in de krul is niet de manier waarop het moet

ik heb nix tegen manegeruiters of wat dan ook, heb zelf jaren met veel plezier bij een manege gereden, en toen ik mn 1e paardje had heb ik op een manege-pensionstal gestaan en altijd geholpen metde lessen, voorop gereden bij beginners enz

maar mijn ervaring is dat je, wil je echt lekker aan het rijden zijn, zoals het dus wel moet, je toch een eigen paard moet hebben, of in elk geval een lease-verzorgpaard waar je meerdere keren per week op rijdt, en priveles hebt

manegepaarden zijn gewoon vrij afgestompt en zullen niet op zo'n kleine hulpen reageren als een eigen paard.

als voorbeeldje, ik reed op de moeilijkste manegepony's en paarden, waren vaak prive-pony's geweest die daarna aan manege waren verkocht, ik kreeg ze allemaal 'aan de teugel' en allemaal reageerden ze goed.

toen kwam mn eigen paardje, ik rij mee in een manegeles, omdat het de 1e keer was dat ik zelf op mn paardje ging rijden sinds ze dus naar deze stal was gegaan en ze dus van mij was, we moesten van hand veranderen in middendraf, ik geef de hulp die ik normaal bij de manegepaarden en pony's ook gaf, als gevolg: een bokkend en rennend paard dat helemaal flipte, enwaarom? omdat ik dus een veel te grove hulp gaf

zelfde als nageeflijk rijden, meeste manegepaarden is het een kwestie van handen sluiten en been geven en hup daar is de krul

dan heb je dus een krul en geen van achter naar voren nageeflijk gereden paard.

maar dat is dus het nadeel van op een manege rijden, de paarden worden door iedereen anders gereden, en zijn redelijk afgestompt op alle hulpen
ik zou als ik jou was vragen of je op een paard mag rijden waar het wel mee klikt, je rijdt tenslotte voor je plezier en het kost genoeg geld!

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:33

ik heb zelf twee verzorgpaarden waar ik wel op kan rijden.nu ging ik een keer op een manege rijden en toen ging ik op een fries.daar lukte het ook helemaal niet op.ik stond alleen maar piroeten te draaien terwijl andere erzo op weg reden.niet elk paard past bij jouw denk ik altijd maar.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 18:36

Renske20 schreef:
zelfde als nageeflijk rijden, meeste manegepaarden is het een kwestie van handen sluiten en been geven en hup daar is de krul


*LOL* *LOL* denk je echt dat manegepaarden zomaar hun koppie naar beneden doen? oh nee! Haha!
je mag er al serieus aan trekken eer ze in de krul gaan lopen. met je handen kan je echt niks aanvangen. ja, zagen

sinds een jaar/ een jaar een half kan ik zeggen dat ik als manegeruiter goed rijd. ik rijd de pony's zo goed als mogelijk van achter naar voor. dwz dat benen en zit op de eerste plaats komen, en daarna het opvangen vooraan. en ik zie het genoeg anders, ook in mijn eigen groep. de benen liggen helemaal stil, en ze trekken maar. dan loopt het paard goed (ja, goed Knipoog ) en dan gaat het trager. prima nou, verzameling Haha!
of ze kennen 'verzameling' niet, en gaan drijven. en trekken, want anders komt dat koppie weer omhoog.

ik heb dat niet lang gedaan. eenvoudigweg omdat ik het bij veel paarden niet moest proberen Haha! nu gaat het gelukkig beter.
rijd ik op een eigenaarspaard, komt het naar beneden met de hulpen die ik geef, en heeft het stuwing. het is een apart gevoel, en een apart zicht, dat die eigenaarspaarden nog tien keer beter lopen. maar de theorie zit er al stevig in.

ik ben geen naïeve manegeruiter. ik rijd 7 jaar, en ik kan er geen barst van. maar dat weet ik, en ik weet ook dat het helemaal anders moet. maar hoe krijg ik de kans om dat elke dag opnieuw ook in praktijk te doen? waarschijnlijk (als ik een piste vind) ga ik binnenkort een jonge pony bijrijden. dat is maar 1x per week, maar ook dat helpt.

als ik ooit een eigen paard krijg dan kan je je niet indenken hoe ik elke dag opnieuw weer zal genieten van dat aparte gevoel. ik denk niet dat je je dat kan inbeelden. ik zit in een hopeloze situatie, waarin ik uitgeleerd ben op manegepaarden, en ik bovendien alle theorie en beweegredenen ken voor de echte paarden te rijden. nu nog de praktijk. ik bouw al jaren op die theorie trouwens, ik lees en leer. maar de praktijk? *zoek*

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:52

tja, dat probleem ken ik ook wel ponyzotje, ok, ik kan nog niet zo supergoed rijden, rijd al langer, maar heb pas anderhalf jaar les..
maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om echt vaak te rijden op een verzorgpaard, laat staan een eigen paard, helemaal geen geld voor en helaas ook geen geld...
ik ga nu ook 1x per week/2 weken op de manege vrij rijden, om zelf ook te oefenen met dingen die ik moeilijk vind en om t paard beter te leren kennen en beter te laten lopen dan in een volle bak (nou ja, vol...6 paarden..:p)
en inderdaad, veel manegepaarden moet je in een krul trekken, echt zielig... voorwaarts lopen veel niet, omdat ze dan al te hard gaan ofzo...
ooit hoop ik ook een eigen e-pony te hebben om er dan ook echt wat op te leren en inderdaad te voelen hoe dat nou echt is, een eigen pony die ook echt goed loopt....
*drom*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:57

Ik ken het ook hoor. Toen ik op de manege ree kon ik het met de meeste wel vinden (niet ieder even goed maar toch) behalve 1, normaal was hij altijd heel sloom en reed ook altijd mee met de kleinste kinderen, maar zodra ik erop zat was het een draak, eng hoog bokken en keihard racen. Ik heb niet vaak op hem gereden, maar ben er wel vaak afgevlogen. Het klikte gewoon in geen enkel opzicht.