Mestprobleem en rubber matten Help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Mestprobleem en rubber matten Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 19:30

Vanmiddag kreeg ik te horen dat waar ik mijn mest heen breng (gratis)vanaf oktober geen mest meer kan ontvangen Huilen .
Ik gebruik zaagsel dus dat willen boeren meestal niet hebben wie weet een GOEDE oplossing? En wie heeft ervaring met rubber matten?
Weet iemand in de buurt van Oldebroek/Elburg mischien een adres?
Ik hoop dat ik wat nuttige tips kan krijgen om evntueel m'n mest te verminderen zodat ik dit zelf op kan slaan of zo! Alvast bedankt! OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:15

wij hebben rubberen matten in de stal, daar zitten microgaatjes in waardoor de urine naar het riool loopt, waarvoor er dus een afvoer onder die matten zit.

voordeel: bijna geen mest, en wat je hebt is puur mest, dus dat wil iedeeen graag hebben voor op zn tuin enzo

nadeel: er mag eigenlijk geen strooisel op de matten ivm die microgaatjes die dan verstoppen, terwijl ik mn paardje toch t liefst een dik strobed of zacht vlas-bedje geef!
maar bij ons staan ze er alweer 2 jaar op, matten slijten niet en de paarden vinden het wel prima volgens mij!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:17

Heb je toevallig de beschikking over een flinke kliko ?
Paardenmest mag je imo. in de "groene" container doen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:21

Wat al de 1/2 scheelt t.o.v. zaagsel is vlas, is nog goedkoper ook. mest zinkt gelijk in. Misschien kun je het dan bij de gemeente brengen, of volkstuintjes, hang briefjes op in de supermarkt, of zet een advertentie in "de vondst"

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 19:01

Bedankt voor jullie reacties!! OK dan! Vlasstrooisel is dat stoffig? En eten ze dat niet erg snel op?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:32

vlas stof niet, en ze mogen het NIET opeten, krijgen ze verstoppingen, en dus koliek, van.

at je kan doen om dat te voorkomen is er in het begin water met azijn overheen sproeien.

Als je in een stal met vlas wil beginnen moet je sowieso een goede bodem maken, voor een 3x3 box heb je de 1e keer 4 a 5 pakken nodig, gooi steeds 1 pak leeg in de stal, spreid dat uit, sproei er wat water overheen(giter+sproekop is dan handig, met gewoon straaltje heb je te snel teveel water op 1 plaats)

dan weer een pak vlas en weer wat water, de laatste 2x met water kan je flink wat azijn in het water doen, dit voorkomt dat de paarden het op zullen eten.

stal waar ik werkte hebben we dat ook gedaan toen we van stro overgingen op vlas.
toch waren er nog 2 die ondanks het azijn vlas gingen eten en koliek kregen, dus bij hun hebben we wat vies stro van de mesthoop over het vlas heengedaan, na een tijdje hadden ze door dat ze niets op konden eten, en was het niet meer nodig om er vies stro overheen te gooien.

mijn hoefsmid heeft zaagsel in zn box, die haalt iedere dag lleen de mest uit de stal, en gooit ze in de GFT-kliko(de groene kliko dus)

1x in de zoveel tijd haalt ie al het natte uit de stal, dat voert hij af, maar hij heeft dus ook maar weinig mest om af te voeren.

wij hebben met de rubberen matten dus helemaal geen strooisel wat we af moten voeren.het enige wat we hebben is pure mest en dat komt iedereen met veel plezier ophalen!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:35

judithM schreef:
Bedankt voor jullie reacties!! OK dan! Vlasstrooisel is dat stoffig? En eten ze dat niet erg snel op?


vlas is absoluut niet stoffig. Ik heb mijn paarden jarenlang (15 jaar) op stro gehad, maar toen woonde ik nog bij mijn ouders en had ik een schuur van 17x35 ter beschikking voor opslag. Toen ik 3 jaar geleden mijn huis kocht ben ik in de eerste instantie overgegaan op Allspan (houtkrullen) omdat ik geen grote opslag meer had. Mijn paarden zijn nergens alergisch voor (behalve dan Unicorn Haha! -maar dat is een ander verhaal). Ik weet eigenlijk niet precies meer waarom ik toen een keer vlas geprobeerd heb, maar ik denk dat het idd met mest te maken had. swinters strooi ik het soms op de wei, en houtkrullen blijven gewoon 1 jaar lang liggen ! Bji vlas composteert het al als ik na 2 weken de aanhangwagen wegbreng, dan zie je al dat het gaat broeien enz.-maar ik heb er in de zomer wel een zeil over ivm vliegen (dat zal natuurlijk extra broeien)

Vorige winter heb ik voor de eerste keer een soort pot-stal gemaakt, voornamelijk omdat die bruine van mij elke dag een zwijnenstal maakt met hoefslag- ik zweer je dat die knollen van mij nog nooit zo warm en droog gelegen hebben, echt ideaal spul wat mij betreft. Geen stank, ook in de zomer niet, ik weet niet of het toeval is maar dit jaar had ik de helft miner vliegen dan vorig jaar, het neemt volgens mij sneller op dan houtkrullen.

Oh ja, ze eten er wel een paar hapjes van als je het net nieuw in de stal gooit, maar niet zoveel als ze stro eten, daar hoef je niet bang voor te zijn, en dan nog, kan geen kwaad. Ik gebruik voor 2 paarden (waarvan 1 een echt varken) 2 balen per week. Hier kosten ze 6,40


Ik zie net dat ik tegelijkertijd met Renske een bericht heb zitten typen, en dat Renske qua vlas eten andere ervaringen heeft ?
Renske, bedoel je dat die paarden echt zowat de stal hebben leeggevreten zoals ze bij stro zouden doen ? Hier in de buurt gebruikt bijna iedereen vlas (bijna iedereen heeft een paard in de achtertuin staan) maar zulke ervaringen heb ik nog niet gehoord, toch even oppassen dus !
Laatst bijgewerkt door Mist op 24-09-03 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:38

dat wilde ik nog zeggen ja!
als de stal eenmaal een goede bodem heeft, heb je nog maar 1 pak vlas per stal per week nodig!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:41

We zijn alweer tegelijkertijd bezig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:14

mijn ervaring met rubberen matten is dat ze op den duur enorm gaan stinken, die paardepisgeur is er niet uit te rammen!
Jemoet het zelf weten, maar mn hele kleren roken er naar, de mest geur was tot 100 meter van af de stal nog te ruiken!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:31

.... ... als je twee maal per jaar de boel er helemaal leeghaald (ook de matten) en ze helemaal schoonmaakt stinkt er helemaal niets. Ik heb ze ook en mijn stal ruikt naar paard ... niet naar pies!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:01

Waar mijn paard staat hebben (bijna) alle stallen rubberen matten, echt superfijn! En ik heb nog nooit een pislucht geroken hoor! Haha! Bovendien is het ook besparend; het rubber is een stuk zachter dan beton o.i.d. dus hoeft er minder zaagsel in (natuurlijk ligt er wel genoeg in, voor het geval de penny-meisjes gaan reageren, hihi Knipoog Haha!). Echt aan te raden hoor!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:02

Mijn paard staat sinds een paar maanden (nieuwe stal) ook op rubberen matten.
Ik vind het ideaal ! OK dan!
De staleigenaar heeft er weinig werk aan, de mesthoop is te overzien, makkelijk schoon te maken...... heel veel voordelen dus !
Een pislucht heb ik overigens nog nooit geroken

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:24

ik spuit mn stal 4x per jaar helemaal schoon met een hoge druk spuit

2x haal ik er de matten allemaal uit(die zijn loodzwaar) en spuit ik de boven+onderkant van de matten ook schoon(loopt alles ook weer beter weg) en spuit ik de stal dus ook helemaal schoon.

de stallen staan in de achtertuin, we ruiken niets! zelfs niet in de hete zomer!


over dat vlas eten

de paarden die dat deden kamen allemaal dat jaar terug uit de opfok, en hadden een paar maanden in een volle stro-box gestaan toen we dus overgingen op vlas, dus ze waren net gewend aan een stal met stro(wat ze konden eten) en toen gingen ze vlas eten, 2 hebben er ondanks het azijn erop, toch wat flinke happen genomen en zo koliek gekregen.

mn eigen paard eet uit verveling ook alles wat in zn stal ligt, maar die staat overdag de hele dag buiten, dus al zou ik hem op vlas zetten en flink wat hooi geven is er ook nix aan de hand!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:26

Toekie schreef:
Waar mijn paard staat hebben (bijna) alle stallen rubberen matten, echt superfijn! En ik heb nog nooit een pislucht geroken hoor! Haha! Bovendien is het ook besparend; het rubber is een stuk zachter dan beton o.i.d. dus hoeft er minder zaagsel in (natuurlijk ligt er wel genoeg in, voor het geval de penny-meisjes gaan reageren, hihi Knipoog Haha!). Echt aan te raden hoor!


mijn rubberen matten mag eigenlijk zelfs geen zaagsel oid op, omdat er microgaatjes inzitten, waardoor alle urine het onderliggende riool inloopt, zaagsel enz verstopt die gaatjes, waardoor het niet meer weg kan lopen.

Mijn paarden staan dus alleen op rubberen matten(en bijna altijd in de wei, maar in de winter wel snachts op stal) en ze hebben nix te klagen hoor!
er zijn zelfs een paar grote stallen in belgie die dat systeem ook gebruiken, in nederland is het alleen nog iets onbekender.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:28

Ja, ik zei het een b'tje verkeerd, sorry! Haha! Het zijn 'krullen', das iets grover dan zaagsel, dus het wordt niet verstopt (de urine loop goed weg).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 10:41

Ik heb ook vochtdoorlatende rubber matten, werkt perfect. Ik gebruik voor 2 paarden per week 1 baal krullen. De natte troep gaat in de kliko en die wordt netjes geleegd door de gemeente. De mestballen gaan op de mesthoop en over het maisland (als dat kan) Lachen of over de tuin.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 10:48

Waar kan je die rubberen matten halen?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 10:48

Sugarmiss schreef:
Ik heb ook vochtdoorlatende rubber matten, werkt perfect. Ik gebruik voor 2 paarden per week 1 baal krullen. De natte troep gaat in de kliko en die wordt netjes geleegd door de gemeente. De mestballen gaan op de mesthoop en over het maisland (als dat kan) Lachen of over de tuin.


Volgens mij is dat hartstike illegaal ! .......toch ?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 10:50

spokey schreef:
Waar kan je die rubberen matten halen?


Zoek maar even met google.
Best mooi spul, maar neem je even een heel dikke portemonnee mee?
Dat spul is nagenoeg onbetaalbaar.
Zeker als je de 5 cm dikke neemt (en die ben je nodig, anders sloopt je paard ze)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:42

Bij ons staan ze ook op rubber, maar dat is volgens mij niet doorlatend. Erreg jammer want nu is de stal veel natter dan voorheen. Voordeel, 't is zo weer schoon.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:19

CGJ12"]
[quote="spokey schreef:
Waar kan je die rubberen matten halen?


Zoek maar even met google.
Best mooi spul, maar neem je even een heel dikke portemonnee mee?
Dat spul is nagenoeg onbetaalbaar.
Zeker als je de 5 cm dikke neemt (en die ben je nodig, anders sloopt je paard ze)
[/quote]

ja t is ff slikken als je ze koopt, wij hebben 3 boxen met die matten, maar als je uitrekent dat we al 2 jaar geen stro/vlas oid in die 3 boxen hebben gedaan, dan valt het opzich nog wel mee!


hele grove houtkrullen/snippers, als die echt zo grof zijn, dan wil ik die in Quentin zn stal, hij plast namelijk steeds over zn hooi heen en dat blijft nat en gaat er dan inliggen......

en omdat ie een ruin in spat er weleens wat tegen zn witte achterbenen aan als ie plast erg irritant in de winter als je ze niet kan wassen omdat t vriest en je wel naar wedstrijd moet.....

wie weet kan ik mn vader overhalen om in de winter grove krullen in de stal te doen!


en dat mag WEL met de groene kliko mee!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:08

CGJ12"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ik heb ook vochtdoorlatende rubber matten, werkt perfect. Ik gebruik voor 2 paarden per week 1 baal krullen. De natte troep gaat in de kliko en die wordt netjes geleegd door de gemeente. De mestballen gaan op de mesthoop en over het maisland (als dat kan) Lachen of over de tuin.


Volgens mij is dat hartstike illegaal ! .......toch ?
[/quote]
Wat is er illegaal aan Verward
De kliko is er voor de 'groene' afvoer, daar valt snoei en tuinafval onder (wat houtkrullen in feite zijn Lachen ) De mestballen bevatten geen urine, dus geen amoniak en mogen dan 'open' gestort worden.
En voor privétuinen bestaat geen mestbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:57

jullie ruiken niet maar komt dat niet omdat jullie het gewent zijn?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:30

Chiqa: zolang er 'vers' zaagsel/houtkrullen op de matten ligt ruik je niets. Ga je de boel uitmesten dan stinkt het behoorlijk.
Als ik 's ochtens de stal in kom ruik ik wel iets, maar als ik de mest eruit gehaald heb en de houtkrullen weer netjes op een hoop geveegd heb ruik je niets meer (en niet omdat mijn neus dan dicht zit Lachen ).