Vierkante voltes????? (Mening...)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:55

Vierkante voltes in draf rijden (dus eigenlijk gewoon steeds afwenden) is een hele goede oefening, je kan controleren of je paard goed aan je been is en niet zomaar de hoek omgaat omdat daar toevallig een hek staat. Hij moet dus wachten totdat jij de wending wilt rijden. Erg goed om af en toe te oefenen.

Voltes die ze in de ZZ-lciht vragen, met kwart pirouettes, heb ik ook vaak gedaan toen ik nog fanatiek in de Z reed met Jur, ze is sowieso makkelijk met verzamelen in de galop en ook trainingspirouettes gingen haar vrij makkelijk af. Maar dat zou ik niet zomaar doen, want je kan dat makkelijk verkeerd doen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:47

Dan vraag ik me toch af hoe klein jullie die voltes maken! *LOL*

Volgens mij gaat het vooral om het rechtrichten en mooie wendingen maken en zo'n volte kan 10 x 10 m zijn, maar ook 20 x 20 m.

In galop doe je het immers ook op de grote 'volte'!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:55

Ja maar dan moet je niet op een piepkleine volte gaan rijden in draf, dat lijkt me niet echt goed en dan trek je het paard alleen maar in elkaar. Maar goed dat is mijn mening. In de galopoefening (ZZ-licht) rijdt je ook echt niet op een piepkleine volte, dat is gewoon van hoefslag naar hoefslag, dus 20 meter. Heerlijke oefening vind ik dat!

Maar misschien hebben we het nu wel over iets heel anders ofzo! *LOL*

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:59

Valt me trouwens ook op dat sommige mensen totaal geen gevoel hebben voor de keertwending, die trekken het paard zomaar om, of doen juist veel te lang over de keertwending (veel te veel passen). Een keertwending kan je heel goed oefenen door het paard travers te laten gaan op de (kleine) volte, dus de achterhand naar binnen en laten scharen, met goede buiging natuurlijk. Als dat goed gaat, kan je eens een echte keertwending inzetten. Ik had altijd goede cijfers voor de keertwendingen, ik vond het ook een fijne oefening. Enige nadeel was dat Jur het al precies wist, en dan ging ze soms al korter stappen of zelfs dribbelen in de proef. Ik ken ook een paard dat altijd zijn spilbeen laat staan. Vervelende gewoonte is dat!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:05

We raken vreselijk offtopic, maar het is wel een leuk onderwerp!

Weet je hoe ik altijd een appuyement inzet? Ik rij eerst een paar passen schoudervoor (dan heb je vast de stelling en buiging) en zet het paard dan opzij. Veel mensen laten de achterhand voor gaan en dat is het het slechtste wat je kan doen in die oefening.

Ik rij ook weleens travers op de diagonaal en dan heb je inderdaad al een soort appuyement!

Inderdaad, je moet gewoon simpel denken en doen! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, Patriesje, XXleonieXX en 159 bezoekers