Sorry, weer een dekentopic maar heb ff hulp nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Sorry, weer een dekentopic maar heb ff hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 22:18

Ja sorry hoor! Heb natuurlijk al met de zoekfunctie gekeken, maar nog niet helemaal een antwoord op mijn "probleem" gevonden..
Wat doe je als:

* je twijfelt tussen scheren en niet scheren
* je paard eigenlijk zo kort mogelijk met dekens op wilt hebben
* maar je paard nu al dikke haren krijgt, snel zweet, langzaam droogt
* je al tig dekens hebt, maar er eigenlijk nog 1 bij wil kopen Bloos

Kijk, ik heb Kore al 2 jaar achter elkaar 2 keer per jaar geschoren, namelijk in November en in Januari. Dat ging allemaal eigenlijk best goed, al is het wel een gedoe met dat scheren en dekens. Nu heb ik de keuze, of haar kort in de vacht houden, of weer scheren. Als ik haar kort in de vacht wil houden moet ik NU beginnen met dekens, haar haar begint al te groeien en de rui wordt minder. Momenteel is het nog best warm overdag, maar `s nachts koud. Op stal doen ze niet aan dekens-op-en-af-doen voor klanten, en ik heb geen tijd `s morgens voor het werk eerst naar stal te gaan. Moet dus nu OF een waterdichte tussendeken kopen, of nu na het rijden haar half nat op stal zetten en wachten tot ik haar kan scheren. Ik heb alleen al best veel dekens, maar natuurlijk nog geen waterdichte tussendeken Haha! en vriendlief was ook niet al te blij met mijn voorstel er nog een deken bij te halen....... wat zouden jullie doen? Kunnen ze er nu tegen wat vochtig op stal te gaan??

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:24

Het hangt ervan af. Nat van het zweet of nat van de regen. Als ze nat van de regen zijn, kan het geen kwaad. Als ze erg bezweet zijn is het moeilijker omdat ze dan tot op de huid nat zijn.

prompter

Berichten: 11074
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:25

Ik heb ze sinds gisteren met - inderdaad Haha! - een waterdichte tussendeken opstaan. Bij ons op stal wordt er ook niet aan dekens wisselen gedaan, dus zo'n tussendeken is ideaal. Ik hoef mijn paarden nooit te scheren, terwijl ze toch allebei in een buitenbox staan - kwestie van tijdig een deken opleggen.

Succes met het overtuigen van je vriend *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:33

De regendeken Rhino Turnout Lite is een uitkomst, en een kleine investering meer dan waard. Vertel manlief maar dat die van [naam verwijderd] al 5 jaar oud is, en intensief gebruikt wordt, en nog steeds helemaal goed is

Maar erg veel verschil in gedoe op de lange termijn is er niet hoor, tussen scheren en in de dekens houden. Met scheren kan je nog een tijdje met minder dekens toe, tot het moment dat je Kore kaalscheert (roze? Knipoog ), en wil je niet scheren, idd dan moet je NU echt wel gaan beginnen...al ben je wel al wat laat want de basis van de wintervacht zit er al. Dat begint al eind augustus.

Ik ging voor scheren. Is heel makkelijk. En dan scheer je toch gewoon 1x per jaar? In januari scheren is alleen voor het optische. Praktisch is het helemaal niet, omdat in januari het zomerhaar alweer gevormd wordt, end at wil je niet scheren. Een geschoren paard is absoluut een heel stuk makkelijker droog te krijgen na arbeid als een dekenpaard. Paarden onder de deken krijgen ook nog steeds wel behoorlijk vacht. Al is het maar op de hals...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 22:43

Ja 1 keer per jaar scheren zou perfect zijn wat dat betreft... Het gaat me meer om nu, nu het nog te vroeg is te scheren, maar ze toch al wat klammig de stal ingaat omdat ze tijdens het rijden al best zweet, met haar vachtje...

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:07

* niet scheren
* geen dekens gebruiken
* goed droog wrijven (of een zweetdeken gebruiken)
* kopen maar (nog) niet gebruiken Tong uitsteken
nee, ik zou dan gaan sparen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:15

Je bent al veel te laat om nog te proberen de wintervacht dun te houden,
ik heb mijn paarden al weken onder dekens, ze hebben nu al de dikke (groen met rode bies) Rambo op...
Dus zit er niets anders op als scheren.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 00:39

Sjuimpje schreef:
Je bent al veel te laat om nog te proberen de wintervacht dun te houden,
ik heb mijn paarden al weken onder dekens, ze hebben nu al de dikke (groen met rode bies) Rambo op...
Dus zit er niets anders op als scheren.
Ik denk dat dat echt van je paard afhangt.. mijne staat de hele dag buiten ('s nachts binnen) en heeft echt nog geen dikke vacht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:17

Het biologische klokje is al wel in werking gesteld, ook al zie je dat nu nog niet aan de vacht.
Onze Friezen die in het span gebruikt worden lopen al vanaf eind augustus met een deken, het jonge Friesje heeft niets op en haar vacht is nu inderdaad nog niet dikker als die van die andere 2. Nog even en dan maakt ze een inhaalslag.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:59

Hadden jouw paarden dan vorige week ook een deken op? Het was 27 graden! Lijkt me een beetje paard onvriendelijk om dan een deken op te doen :/

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:39

Zodra de temperatuur richting de 20 graden liep haalde ik (of mijn moeder) de dekens af, wanneer het na de middag weer afkoelde gingen de dekens er weer op. De Friezen hebben 2 nachten zonder deken gestaan toen het erg benauwd was, mijn paarden hadden het echter niet overdreven warm onder de deken dus die hadden hem wel snachts op.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:42

ik begin zo laat mogelijk met het dek op te leggen. zo bij de 10 graden. en scheren doe ik niet, want als je dat eenmaal doet, dan moet je dat blijven herhalen elk jaar.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:45

Dat is niet waar,
toen ik Ozep kocht was hij geschoren, het jaar erop heb ik hem uit een soort automatisme weer geschoren. Ik vond hem echter ontzettend slecht en langzaam in zijn zomervacht komen, afgelopen jaar heb ik hem daarom niet geschoren en het ging prima. Maar ik begin dan ook vroeg met dekens.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 12:41

Kore heeft gelukkig geen probleem met in de zomervacht komen na het scheren, integendeel!
Maar ik heb er al voor gekozen haar dit jaar weer te scheren, mede uit hygiene omdat ze toch vaak erg zweet en het langzaam droogt, ook met redelijk korte vacht. Nu moet ze nog ff 2 of 3 weekjes de tanden op mekaar houden en moet ik maar langer uitstappen ofzo, maar dan gaat het eraf!

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:02

Dees schreef:
De regendeken Rhino Turnout Lite is een uitkomst, en een kleine investering meer dan waard. Vertel manlief maar dat die van Dees al 5 jaar oud is, en intensief gebruikt wordt, en nog steeds helemaal goed is


Idd, een geweldige deken. Ik heb de Rhino Pony Turnout Lite(voor dat verwende beest heb ik die uit engeland laten komen omdat ik echt een pony deken nodig had ipv een verkleinde paarden maat). Je kan enkel voor die deken kiezen maar je kan ook dekens gaan stapelen daar onder als het kouder word. Die deken is voor ons echt een uitkomst.