HENGSTEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

HENGSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:14

hallo bokkers,

Ik rijd nog op een pony maar die word langzaamaan te klein voor mij of ik eigenlijk te groot voor hem
Nou heb ik een vraagje, ik zou heel erg graag een hengst rijden, die hebben net dat beetje extra. Jullie kunnen natuurlijk niet beoordelen of ik daar klaar voor ben want dan moet je me echt zien rijden vind ik dan. Maar daar kom ik wel uit, alleen zou ik heel graag willen weten hoe jullie denken over het rijden van hengsten? is het anders? moeilijker? en hoe veel moeilijker, is hij moeilijker in de omgang? merk je veel van het dominante gedrag? en hoe is het tijdens wedstrijden? Verward

veel van deze vragen heb ik al gesteld aan een hengstenhouder (kennis van mij) maar ik wil jullie ervaring heel graag weten!!! *LOL*
alvast bedankt!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:34

Ik kan het je niet aanraden, het is vragen om problemen. Tuurlijk zijn er ook brave hengsten maar ook daar kan je niet gewoon ontspannen mee rijden.

Een ruin is altijd het makkelijkste, een merrie daarna maar een hengst zou ik niemand aanraden, tenzij diegene erg goed kon rijden en veel ervaring had en echt de hengst voor de sport had onder goede begeleiding.

Als je voor je lol rijd, koop een lieve ruin, heb je veel meer plezier van!! En er bestaan ook ruinen die wel wat extra´s hebben hoor!!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:42

ik snap je antwoord en het geeft vast problemen, ik zal het er nog eens goed over hebben.
Nog meer bokkers die ervaring hebben met hengsten?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:04

Ik rijd op dit moment ook een hengst, maar voor mezelf zou ik het niet willen. Je moet echt overal rekening mee houden. Nu heb ik het geluk dat Brenin vrij braaf is, maar dat kan je zeker niet van alle hengsten zeggen..

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:09

Ik rijd ook een hengst, Hij is vrij braaf (wel errug pittig maarja ) maar moet wel uitkijken als er een hengstige merrie voorbij komt, ik weet niet of je ook wedstrijden wil gaan rijden maar kijk hiervoor dan wel uit want als ze eenmaal een hengstige merrie ruiken is het afgelopen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:20

over het algemeen heb ik liever een hengst dan een merrie , merries en ik , hele foute combi, das geheid gedonder
mijn ervaring is dat hengsten net een beetje extra hebben en geven
qua karakter en uiterlijk/uitstraling
ken verscheidene hengsten die ook gedekt hebben en/of nog steeds dekken waar je je hengstige merrie gewoon naast kan zetten en er niets aan de hand is
zolang het normaal is geweest door het opgroeien en opvoeden heen dat er "hengstige" merries in de buurt zijn en hij gewoon consequent is opgevoed
hoeft niet anders te zijn dan een merrie/ruin
de enige nadelen zijn , veel stallen hebben liever geen hengst op stal, hij kan niet zomaar overal op de wei, er moet toch rekening worden gehouden met de heiningen en de aanwezigheid van merries (hoeft in de omgang geen probleem te zijn maar zodra hij los op het land staat is het een ander verhaal)
en sommige mensen zullen je mijden want je rijd een hengst en hengsten zijn gevaarlijk, wild en gek(denken ze )

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:21

Hengsten hebben zeker wel dat 'beetje extra'. Meestal zelfs wat meer dan de meeste mensen zich van tevoren konden indenken Knipoog

Zelf zou ik als je eigenlijk een rijpaard zoekt, niet zomaar een hengst nemen. Het is gewoon veel intensiever dan een ruin of een merrie. Je moet altijd op je hoede zijn, want zo'n dier is nou eenmaal altijd met z'n 'double agenda' bezig. Verder moet je je afvragen of je wel de faciliteiten ervoor hebt. Is er land beschikbaar waar hij veilig opkan? Is de box aangepast? Ga zo maar door.

En misschien nog wel het belangrijkste: mag hij dekken? Imo is het houden van een hengst die nooit mag dekken een vorm van dierenmishandeling. Je kunt waarschijnlijk wel begrijpen waarom.

Allemaal zaken om in overweging te nemen. Succes met het maken van je beslissing!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:40

youngster schreef:
Ik rijd op dit moment ook een hengst, maar voor mezelf zou ik het niet willen. Je moet echt overal rekening mee houden. Nu heb ik het geluk dat Brenin vrij braaf is, maar dat kan je zeker niet van alle hengsten zeggen..


Dit herken ik...ik heb zelf ook met hengsten gewerkt en ze gereden. Heb geen problemen met ze gehad.
Maar zelf zou ik er niet 1 hoeven...

Tuurlijk zijn ze mooi en hebben ze net dat beetje meer (alhoewel er ook erg mooie merries en ruinen zijn hoor Knipoog )

Nee, je moet toch in je achterhoofd houden dat het een hengst is en blijft. Hij kan een tijd braaf zijn, maar dit kan ook omslaan.

Neem het zekere voor het onzekere neem lekker een ruin of merrie (alsof die allemaal zo heilig zijn Schijnheilig ), kan je een hoop ellende besparen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:48

Idd. Een merrie wil ik zowiezo niet, dat werkt echt niet bij mij, maar een hengst om te rijden is hartstikke leuk, maar hou echt overal rekening mee. Nu is Brenin weer braaf, maar in het voorjaar is hij een stuk onrustiger..

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:12

Keesje schreef:
Nou heb ik een vraagje, ik zou heel erg graag een hengst rijden, die hebben net dat beetje extra. Jullie kunnen natuurlijk niet beoordelen of ik daar klaar voor ben want dan moet je me echt zien rijden vind ik dan.


Het gaat er niet om of je met een hengst kan rijden, maar of je met een hengst kan omgaan. Ben je consequent, niet snel onder de indruk en heb je een (redelijk) dominant karakter dan heb je een kansje.

Het verhaal dat hengsten gevaarlijk zijn vind ik grote onzin. Net als bij merries en ruinen heb je er altijd wel eens een draak tussen zitten, maar over het algemeen genomen zijn het schatten. Als je een hengst ziet die stampei maakt en "gevaarlijk" is, kijk dan eerst maar eens naar het gedrag van de eigenaar en vraag je dan af bij wie nu eigenlijk het probleem ligt.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:19

Ik heb zelf een hengst, ik rijd geen wedstrijden, alleen recreatief. Hij is goed te rijden met merries, op stal geen problemen, kan gewoon in de molen en op het land achter goed schrikdraad. Zolang hij zich zo netjes blijft gedragen blijft hij ook hengst, ookal dekt hij niet. Ik weet niet of hij dat wel zal gaan doen in de toekomst, want hij is een GGK dekhengst en die castreer je niet zomaar.
Maar ik weet een ding zeker, ik kan meer dingen met mijn paard wanneer het om vertrouwen gaat dan menig persoon met KWPNer bij ons op stal. Ik kan rustig zonder zadel springen of buitenrijden, gebruik hem als klimtoestel, kan achterstevoren gaan zitten, via zijn kont eraf glijden, you name it. Hij is bijna nergens bang van en bovendien heb ik hem als een normaal paard netjes maar consequent opgevoed, hetgeen je van veel van die mieperige paarden plus eigenaren bij ons op stal niet echt kan zeggen! Hij zal nooit bedelen, trappen, bijten, stijgeren of over je heen lopen. Geef mij maar een hengst, die zijn ook vaak eerlijker dan merries en ruinen en ja dat beetje extra, dat trotse, dat ze alles geven, daar ga ik voor.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 06:37

pffff........wat ik nog weet van Yetro is dat het soms erg lastig kan zijn.
Yetro was nog maar 14 maanden dat hij gecastreerd werd.(hij is nu 15 maanden Haha!)
Hij was natuurlijk nog niet erg goed opgevoed maar dat viel me ook erg zwaar!
Je kon niet op hem vertrouwen en moest de hele tijd goed opletten.
Als ik andere paarden tegen kwam deed Yetro er bijna alles aan om bij die paarden te komen.
Zo heb ik eens lettelijk achter hem aan gehangen toen hij besloot om te keren en weg te rennen.
Hij heeft een paard van ±1.60 de stuipen op het lijf gejaagd in de manege.
Hij sprong steeds op het arme paard en waar het paard ook heen ging Yetro bleef er achter aan gaan.(Yetro was toen ± 1.20)
Hij beet (doet ie nog steeds maar veel minder),liep over me heen als hij andere paarden zag,steigerde naar me als hij andere paarden zag en nog veel meer.
Hoe hij met rijden was geweest weet ik niet maar ik denk niet dat ik het vol gehouden had.
Nou moet ik er bijzeggen dat hij tot 9 maanden niet goed is opgevoed en toen ik hem kocht kreeg hij ook niet de juiste hengsten opvoeding.
(Ik had nog nooit met een hengst te maken gehad en wist er dus achter af ook niet mee om tegaan.)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 06:39

Oh nog even dit.....hij was wel een schat als er geen andere paarden in de buurt waren!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 06:44

Met hengsten moet je gewoon heel duidelijk en consequent zijn (moet met alle paarden) en dan kan je een gouden paard hebben, maar er zitten ook veel hengsten die gewoon een rot karakter hebben en die zou ik niet willen.
Met onze hengst hebben we heel veel geluk, hij heeft vroeger bij de vorige eigenaar bij een trainingsstal gestaan waar hij heel erg duidelijk en streng behandeld is (staat die trainingsstal om bekend) en dat werpt nu zijn vruchten af.
En wat arabendu zegt: je moet met een hengst kunnen omgaan Dat is zeker waar, met Voltrack konden wij dat niet en het was heel wijs dat we die toen hebben laten castreren, daar hebben we nu ook plezier van.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:51

Ik heb zelf ook een 5-jarige hengst. Deze loopt wel in de sport.
Je hebt gewoon een extra paar ogen in je hoofd nodig met een hengst en dan kan ik me nog gelukkig prijzen dat die van mij relatief 'braaf' is.
Op concours gaat hij wel lopen stieren en brullen maar hij wordt niet onhandelbaar of gevaarlijk! Gelukkig heb ik professionele begeleiding want anders hadden er al lang ongelukken gebeurt. Hengsten zijn wat sensibeler en voelen je sneller aan.
Ik vind het heel fijn om een hengst te rijden maar het is zo nu en dan gewoon lastig. Bijvoorbeeld gewoon een ritje in het bos is al moeilijk omdat je nooit alleen kan gaan. Er moet altijd iemand mee en dan het liefst iemand met een brave (niet dominante) ruin of merrie.
Gelukkig heb ik mijn paarden thuis staan en kan hij wel dagelijks in de wei in zijn eigen paddock van 15 bij 30 meter Knipoog
Maar ik zou zeker niet zomaar aanraden om een hengst te nemen als rijpaard.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:32

Ik heb ook een aantal hengsten gereden. Wat zwelgje zegt is waar... haha die extra ogen heb je hard nodig. Ik houd altijd in mijn achterhoofd dat een hengst gewoon nooit te vertrouwen is.. hoe lief, schattig en braaf ie ook kan zijn, het kan 99 keer goed gaan, en de 100e keer ineens niet. Dat vind ik een van de nadelen, dat onberekenbare karakter. Je kunt niet als bij een merrie even lekker zomaar om zijn hals vliegen, hem los in het gangpad zetten om maar een heel stom voorbeeld te geven. je moet altijd nadenken, wat kan er gebeuren, wat kan ie gaan doen. Wat ook een hoop mensen vergeten met het omgaan met hengsten is een duidelijke en subtiele aanpak. Ze zijn dan wel heel streng, maar dat wordt vaak in verband gebracht met hard. Bij het minste of geringste een tik geven en afstraffen is gewoon niet goed, dat werkt net zo als dat je het niet doet. Hengsten zijn heel gevoelig. Jemoet dus heel bewust zijn van jezelf, en hoe je "lichaamstaal" is bij een hengst.Klinkt zweverig, maar het gaat er vaak bij hengsten om dat jij al een uitstraling hebt, en door middel van een paar zeer duidelijke en korte signalen hem op zijn plaats kan wijzen.
Dat is best moeilijk moet ik zeggen.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de hengsten die ik gereden heb. Gewoon elk klein dingetje dat niet mag direct duidelijk maken dat het niet goed is. Niet eerst drie keer goed vinden en dan ineens niet meer, dan ben je met een hengst al te ver heen..
Ik kon gewoon lekker buiten gaan rijden met ze, ook alleen. Ik kon er mee tussen de merries rijden, gaan wandelen. Maar ik moet zeggen ik bekijk ze ook niet veel anders. Veel mensen hebben iets van ooooh een hengst, en worden gelijk zo anders.. maar het is ook gewoon een paard!
Die extras die ze als hengst hebben kun je er trouwens ook uitrijden als extra's. Dus alleen een hengst kopen voor de show van extra zou ik nooit doen. En als het net noodzakelijk een hengst moet blijven laat ik ze bij mij gewoon castreren, puur voor het gemak..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:30

Ik heb een tinkerhengst staan waavan we volledig afwachten wat z'n vorderingen zijn kwa gedrag. Het moment dat er een risico aan vast komt te zitten voor mij of mijn gezin gaat onherroepelijk het za(a)kje eraf. Tot nu toe echter is hij erg braaf en de makkelijkste van de drie paarden die ik heb .... de andere zijn een merrie en een ruintje Knipoog

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:40

je moet met ze om kunnen gaan en je moet goed kunnen rijden!!!!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:45

Ik heb ook een hengst. Ik ben echt geen hoogstandje kwa rijden(mag blij zijn als ik een L proef door worstel) maar kan met Dennis lezen en schrijven. Er zijn genoeg mensen die knetter gek van een hengst zouden worden. Ikzelf wil niets liever meer.

Maar weet wel waar je aan begint. Een hengst 'ff' ergens mee naar toe nemen gaat lang niet altijd. Een hengst 'ff' op het land zetten kan ook bijna nooit. Dat zijn, voor mij, toch ook wel belangrijke dingen. Dennis heeft er ook heel erg aan moeten wennen dat ik hem gewoon overal mee naar toe nam. In het begin vroeg ik me af en toe af waar ik in godsnaam mee bezig was. Maar nu hebben we er allebei(op een ontspannen manier) lol in.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:46

Arabendu"]
[quote="Keesje schreef:
Nou heb ik een vraagje, ik zou heel erg graag een hengst rijden, die hebben net dat beetje extra. Jullie kunnen natuurlijk niet beoordelen of ik daar klaar voor ben want dan moet je me echt zien rijden vind ik dan.


Het gaat er niet om of je met een hengst kan rijden, maar of je met een hengst kan omgaan. Ben je consequent, niet snel onder de indruk en heb je een (redelijk) dominant karakter dan heb je een kansje.

Het verhaal dat hengsten gevaarlijk zijn vind ik grote onzin. Net als bij merries en ruinen heb je er altijd wel eens een draak tussen zitten, maar over het algemeen genomen zijn het schatten. Als je een hengst ziet die stampei maakt en "gevaarlijk" is, kijk dan eerst maar eens naar het gedrag van de eigenaar en vraag je dan af bij wie nu eigenlijk het probleem ligt.
[/quote]

OK dan! daar ben ik het mee eens!
ik heb ook een tijdje een dekhengst gereden,en als ze gewoon goed opgevoed zijn ,gaat het best.
wel moet je gewoon ten allertijden rekening mee houden ,dat ze "hengst" zijn! zeker als ze "natuurlijk "dekken,kunnen ze behoorlijk fel reageren als er een hengstige merrie langskomt!

maar karakter van het beessie zegt ook veel:net als bij merries!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:14

Ik heb ook een aantal hengsten gereden. Wat zwelgje zegt is waar... haha die extra ogen heb je hard nodig. Ik houd altijd in mijn achterhoofd dat een hengst gewoon nooit te vertrouwen is.. hoe lief, schattig en braaf ie ook kan zijn, het kan 99 keer goed gaan, en de 100e keer ineens niet. Dat vind ik een van de nadelen, dat onberekenbare karakter. Je kunt niet als bij een merrie even lekker zomaar om zijn hals vliegen, hem los in het gangpad zetten om maar een heel stom voorbeeld te geven. je moet altijd nadenken, wat kan er gebeuren, wat kan ie gaan doen. Wat ook een hoop mensen vergeten met het omgaan met hengsten is een duidelijke en subtiele aanpak. Ze zijn dan wel heel streng, maar dat wordt vaak in verband gebracht met hard. Bij het minste of geringste een tik geven en afstraffen is gewoon niet goed, dat werkt net zo als dat je het niet doet. Hengsten zijn heel gevoelig. Jemoet dus heel bewust zijn van jezelf, en hoe je "lichaamstaal" is bij een hengst.Klinkt zweverig, maar het gaat er vaak bij hengsten om dat jij al een uitstraling hebt, en door middel van een paar zeer duidelijke en korte signalen hem op zijn plaats kan wijzen.
Dat is best moeilijk moet ik zeggen.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de hengsten die ik gereden heb. Gewoon elk klein dingetje dat niet mag direct duidelijk maken dat het niet goed is. Niet eerst drie keer goed vinden en dan ineens niet meer, dan ben je met een hengst al te ver heen..
Ik kon gewoon lekker buiten gaan rijden met ze, ook alleen. Ik kon er mee tussen de merries rijden, gaan wandelen. Maar ik moet zeggen ik bekijk ze ook niet veel anders. Veel mensen hebben iets van ooooh een hengst, en worden gelijk zo anders.. maar het is ook gewoon een paard!
Die extras die ze als hengst hebben kun je er trouwens ook uitrijden als extra's. Dus alleen een hengst kopen voor de show van extra zou ik nooit doen. En als het net noodzakelijk een hengst moet blijven laat ik ze bij mij gewoon castreren, puur voor het gemak..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:55

Passionato schreef:
Wat ook een hoop mensen vergeten met het omgaan met hengsten is een duidelijke en subtiele aanpak. Ze zijn dan wel heel streng, maar dat wordt vaak in verband gebracht met hard. Bij het minste of geringste een tik geven en afstraffen is gewoon niet goed, dat werkt net zo als dat je het niet doet. Hengsten zijn heel gevoelig. Jemoet dus heel bewust zijn van jezelf, en hoe je "lichaamstaal" is bij een hengst.Klinkt zweverig, maar het gaat er vaak bij hengsten om dat jij al een uitstraling hebt, en door middel van een paar zeer duidelijke en korte signalen hem op zijn plaats kan wijzen.


Hier ben ik het ook grotendeels mee eens. Maar dat hengsten gevoelig zijn niet helemaal. Je mag Dennis wel een keer komen meeten. Dan kan je zien dat hengsten ook enorm lomp en gevoeloos kunnen zijn.
Maar met je lichaams taal kan je wel al heel veel duidelijk maken!!! Een beetje bluffen met je houding is niet erg. Je moet gewoon uitstralen dat jij de baas ben en het niet pik als ze over je heen lopen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:26

ik ben met een paar hengsten omgegaan, allemaal wel wat chaggi en zo, buiten 1.

die hengst is een van de best opgevoede paarden die ik ken. hij is dekhengst, ik geloof zo 30-40 nakomelingen? hij heeft meegedaan aan het WK enzo. echt een superpaard. maar een kind rijd er zo mee weg, hij doet mee aan onze spelletjes enzo, zolang zijn eigenares erbij is is hij superbraaf. (want de kinderen kunnen die overmacht zeg maar niet tonen, maar dat is gewoon logisch).
een keer liepen we in de wei, en de hond en een meisje liepen er ook. opeens viel die hengst uit het niets de hond aan een scheerde langs het meisje. hij kreeg keihard een halster naar zich toegegooid en gelóóf me, hij wist het! hij sjokte weg en vroeg om vergeving, als ik het zo kan noemen. hij had het meisje niet willen raken, maar was niet voorzichtig geweest.

soms brult hij weleens naar een merrie, maar een strenge 'dat doen we niet!' is voldoende. hij maakt buitenritjes met de merries samen.

en dat is een hengst die meedeed aan de wereldkampioenschappen! nooit heb ik zijn oren zien platliggen. nooit zien bokken, steigeren, brullen als er iemand opzat of weglopen.
die hengst was top.

ik zou zelf wel graag een hengst hebben. geen recreatiepaardje (dan heb ik liever een merrie of ruintje), maar als ik er elke dag heel serieus mee kan bezig zijn zou ik erg graag een hengst hebben. mss niet aangekocht. liever zelf gefokt dan.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:35

zelf heb ik ook met hengsten gewerkt en ondanks dat ze een uitdrukking hebben die ik werkelijk prachtig vind, zou ik er geen een als rijpaard willen. Je moet zo goed opletten met wat je doet. En inderdaad, iedereen is bij voorbaat bang als je zegt dat het een hengst is. Nu zijn er ook hele brave hengsten, soms zodanig braaf dat je niet eens door hebt dat het een hengst is Haha! Maar als ik alle voor en tegens tegen elkaar afweeg, dan kies ik zo voor een ruin en niet voor een hengst.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:24

Hoe komt het toch dat mensen zo'n schrik van hengsten hebben en als mensen een hengstveulen krijgen het zo'n moeilijke keuze is om al dan niet te castreren??? Vroeger riep ik "hengsten zijn gevaarlijk, ik wil er nooit één, alleen merrie's" ... Nu, twee zotte en hormoon gestoorde merrie's later zeg ik "nooit geen merrie's meer, alleen nog ventjes" ... maar beslissen om m'n hengst te castreren had ik stoer gedaan .... maar erop terug gekomen ook! Nu zeg ik van we kijken de kat uit de boom. ALS hij braaf blijft mag hij hengst blijven van mij .... en zo ben ik zeker niet alleen! Misschien wel één van de weinige met wat meer (jaren) ervaring dan "manegerondjes hobbelen" ... dat wel. Het is zo'n definitieve keuze, voor een hengst die niets bij te dragen heeft tot het nageslacht is het makkelijk gekozen .... eentje met een foutje of zo. Maar wat met al die schoonheden op benen ... Gelukkig worden er door velen de keuze gemaakt voor hun omdat de hengst zich te veel profileert wat deels aan de opvoeding ligt of het gebrek daaraan! Het hardnekkige bijten hebben wij ook kunnen afleren van mijn hengst ... kwestie van veel te investeren ... ERG VEEL TIJD Haha!