Wat heeft mijn CAVIA?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Wat heeft mijn CAVIA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 23:43

Sorry dat dit niet over paarden gaat. Maar ik moet hierop even antwoord weten omdat mijn moeder nog niet naar de dierenarts wilt. Het is een lang verhaal, maar ik hoop echt dat jullie dit willen lezen.

Toen ik een cavia had gekocht (was ongeveer twee maanden geleden) wastie heel rustig maar aardig druk met rondlopen. In het begin een beetje onzeker. Ik heb een klein, laag kooitje waar mijn cavia's in kunnen om te poepen/plassen. Toen hij zich lekkerder in zijn vel voelde, sprong die altijd op het kooitje (er lag wel een dekentje op, zodat zijn poten niet tussen de tralies komen), en daar sliep hij af en toe op. Toen ik hem kocht kreeg ik hem niet zo netjes. Ze zeiden dat hij 3 maanden was. Maar hij leek eerder 3 jaar!!! Hij was al heel erg tam, was rustig, en kon gelijk bij de hond stil liggen. Pas als hij mocht rondlopen was hij wel wat drukker. Een tand was afgebroken (tot zijn tandvlees) en de andere tant was weer heel erg lang. Ze waren allemaal ongelijk. Aan de oren zat ook iets vies op. De winkel zei dat dat oorsmeer was. Ze hebben ze lange tanden en nagels geknipt, en hebben mij het advies gegeven groenvoer te gaan geven, omdat hij hardvoer nog niet zo goed kon eten. Ook was hij veel te licht als hij 3 maanden moest zijn, en ik vond hem al erg groot voor zijn leeftijd.

Maar goed... Ik heb hem toen verzorgt zoals mijn andere cavia's, en regelmatig gewogen en nagekeken. Hij kwam iedere week goed op gewicht. Evenlater waren zijn tanden ook in orde. Hij was ook nog vrolijk, en sprong iedere keer op het kooitje, en van het kooitje.

Nu is hij ongeveer 5 maanden. Maar hij is nu erg rustig; hij springt niet meer op het kooitje, hij is te licht (800 gram), en hij loopt niet meer rond in mijn kamer, maar hij licht telkens naast het kooitje, en als ik eraan komt rent hij ook niet meer weg (vorige week nog wel). Hij eet volgens mij ook niet meer zo goed hardvoer en hooi. Groenvoer eet hij wel. Ik heb zijn tanden ook al bekeken, maar die zijn lang genoeg (en ook weer niet te lang). Wat kan dit nou zijn? Ik dacht eerst doordat het te heet was in mijn kamer (zat hij denk ik 1 weekje in), dus heb ik hem in een wat koelere kamer gezet (sinds gister (21-9)) . Maar nee, dat hielp (nog) niet.

Het is een peruvian beertje, van nu ongeveer 5 maanden. Ik denk dat hij van een fokker af komt omdat hij er erg goed uitziet qua aftekeningen/kleur. Dat weet ik dus niet zeker. Ze krijgen ongeveer 1x per maand een druppeltje (puur) vitamine C (uit zo'n flesje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:20

Relliej schreef:
Ze krijgen ongeveer 1x per maand een druppeltje (puur) vitamine C (uit zo'n flesje).


Ik weet niet wat voor voer je geeft? Een cavia heeft namelijk dagelijks vitamine C nodig. 1 keer per maand is dus echt te weinig. Zij kunnen dit zelf namelijk niet aanmaken. Als je speciaal (compleet) caviavoer koopt, zit daar meestal ook vitamine C in (even goed nakijken op de verpakking).

En als ie geen hardvoer meer eet, kun je hem misschien sinaasappel geven voor de vitamine C. Maar ik denk dat je toch echt het beste even langs de dierenarts kunt gaan, het kan natuurlijk van alles zijn.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:29

mijn cavia s eten van die gele vit c tabletjes vinden ze erg lekker ook krijgen ze spac cavie voer maar wat het is geen idee

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:58

Vitamine C is wel belangrijk, maar dat zit ook in groenvoer en zowieso lijkt me dat niet de oorzaak van zoiets.
Ik zelf ook altijd cavia's gehad (jammer genoeg is de mijne net overleden Huilen ) en ik heb altijd gehoord van dierenartsen dat je *NOOIT* een cavia moet nemen met vieze oren. Dit duidt namelijk vrijwel altijd op (huid oof slijmvlies) ziektes en dan krijg je allerlei problemen. Dat verhaal van zn leeftijd wat niet leek te kloppen en dan de 'oorsmeer' klinkt trouwens ook niet bepaald betrouwbaar, maar goed...
In elk geval, het spijt me om het te zeggen, maar ik denk dat je cavia erg ziek is. Dat hij niet meer wil eten of 'vluchten' wijst daar ook heel erg op (in de natuur zoeken zieke cavia's een rustig plekje op waar ze gaan 'afwachten' of ze sterven...en dit instinct hebben de tamme cavia's ook...). Even nog een vraagje: drinkt hij nog wel?? Want als hij dat ook niet meer doet raken cavia's heel snel uitgedroogt. Dan moet je hem zelf (met een pipetje oid) water proberen te geven.
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan, want er zijn te veel dingen 'verkeerd' (te ligt, vieze oren, niet eten, etc) . En hopen dat ze er iets aan kunnen doen...

Als je moeder per sé niet wil gaan kan je ook proberen wat geraspte appel oid. met een pipetje in zn mond te spuiten en kijken of hij dat wél eet...Ik heb mijn cavia bijna een maand met de hand gevoerd om hem in leven te houden en op zich ging dat wel...

Als je verder nog advies wil hebben over dat voeren of zo: vraag maar! In elk geval veel succes en ik duim dat t allemaal goed komt Ach gut

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:15

Hij kan ook nog haken op zijn kiesjes hebben. Toch even naar de DA gaan.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:32

Is die viezigheid op zijn oor al weg?
Sommige cavia's met verminderde weerstand, zoals die dus had in de dierenwinkel en nu dus weer* kunnen last krijgen van schurft, dit is vrij snel op de oren te zien.

Schilferig vies huidje houden ze daaraan over, en dit wordt steeds erger.
Door een tekort aan vitamine C met een combinatie van hooi kan dit voorkomen.

Als je met schurft op het oor er niet op tijd bij bent kan dat naar binnen "slaan"en daar kan je cavia ook langzaam aan dood gaan.

Ik zou sowieso elke dag vitamine C druppels geven, extra groene paprika en sinasappel.
Als dat op zijn oor nog niet over is, en hij krijgt op de rest van zijn lichaam ook plekjes *kaal, schilferig* dan kan je even bij de dierenwinkel een anti schurft middeltje halen en hem daar helemaal mee in spuiten.

En natuurlijk zo snel mogelijk naar de da, het is al snel te laat bij die kleine beestjes.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:20

idd da is een goed idee. ik weet niet wat het is dat hij heeft maar het klinkt niet echt normaal. hij kan ook een infectie of zo hebben dus best eens laten controleren. een tekort aan vitaminen kan ook maar als je hem normaal voed lijkt dat geen probleem. dat aan zn oren kan heel goed schurft zijn en is gemakkelijk weg te krijgen. maar dan moet je op tijd naar de da gaan.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:38

CCCCorine"]
[quote="Relliej schreef:
Ze krijgen ongeveer 1x per maand een druppeltje (puur) vitamine C (uit zo'n flesje).


Ik weet niet wat voor voer je geeft? Een cavia heeft namelijk dagelijks vitamine C nodig. 1 keer per maand is dus echt te weinig. Zij kunnen dit zelf namelijk niet aanmaken. Als je speciaal (compleet) caviavoer koopt, zit daar meestal ook vitamine C in (even goed nakijken op de verpakking).

En als ie geen hardvoer meer eet, kun je hem misschien sinaasappel geven voor de vitamine C. Maar ik denk dat je toch echt het beste even langs de dierenarts kunt gaan, het kan natuurlijk van alles zijn.
[/quote]

Ik geef ze altijd voer met vitamines erin.
Voer die ik altijd koop is van Cocini. Daarin zit vitamine A, D3, E en C.
Ze krijgen ook iedere week een witlof. Daar moeten ze met z'n 4en mee doen.
Meestal krijgen ze ook iets extra's. Zoals een knaagstick, wortels, etc..
Maar ik geef ze altijd nog 1 druppeltje (puur) vitamine C, voor de zekerheid.
Ik wacht nog even voordat ik naar de dierenarts ga, omdat het sinds kort is.
En het is hier in Schiedam (en omgeving) ook niet meer te betalen.
Meestal gaan we in de weekenden naar Baarle-Nassau (bungalow).
Dus ik denk dat ik dan naar de dierenarts ga. Ligt eraan hoe mijn cavia zich voelt.
EN OF MIJN MOEDER MEE WERKT. Huilen

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:43

cornelie schreef:
Hij kan ook nog haken op zijn kiesjes hebben. Toch even naar de DA gaan.


Dat wou ik vandaag even controleren.
Mijn vroegere cavia had eerst ook iets met zijn kiezen.
Die at niet meer, en kon zelfs witlof niet meer goed eten.
Naar de dierenarts gegaan, en hun zeiden dat er iets was met zijn kiezen.
Ik wist toen niet eens dat cavia's kiezen hebben?! Verward
Dat was al weer 4 aar geleden.
Maar deze cavia eet alleen groenvoer.
Hooi/hardvoer niet.
Ik was alleen vergeten te kijken of hij wel goed drinkt. Boos!
FF een streepje zetten op de drinkfles hoor.

superbinkie
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Binkestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:46

Ik geef mijn cavia's altijd Cavia super CC voer van Hope Farms, dit bevat 3000mg vitamine C per kilo (2,55 per zak)
Het staat op internet goed aangeschreven en ik ben er ook erg tevreden over. Het is echter wel homogeen voer, alle brokjes hetzelfde. Hiervan krijgen ze ongeveer 1 tot 1,5 eetlepel van per dag.
Daarnaast krijgen ze 1 eetlepel gemengd voer voor cavia's (los te scheppen bij de dierenwinkel), vooral de groene snippers vinden ze erg lekker. Hier zit echter weinig vitamine C in, slechts 250 mg per kilo. Van dit voer eten ze niet alles op. Er zitten donkere geperste brokjes die ze niet lusten.
Deze week zag ik dat de dierenwinkel ook gemengd voer van Hope Farms had met 2400 mg vit.C per kg. Dit ben ik dus nu aan het proberen en dit vinden ze lekker. Echter wel duur voer.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:47

Sily schreef:
Is die viezigheid op zijn oor al weg?
Sommige cavia's met verminderde weerstand, zoals die dus had in de dierenwinkel en nu dus weer* kunnen last krijgen van schurft, dit is vrij snel op de oren te zien.

Schilferig vies huidje houden ze daaraan over, en dit wordt steeds erger.
Door een tekort aan vitamine C met een combinatie van hooi kan dit voorkomen.

Als je met schurft op het oor er niet op tijd bij bent kan dat naar binnen "slaan"en daar kan je cavia ook langzaam aan dood gaan.

Ik zou sowieso elke dag vitamine C druppels geven, extra groene paprika en sinasappel.
Als dat op zijn oor nog niet over is, en hij krijgt op de rest van zijn lichaam ook plekjes *kaal, schilferig* dan kan je even bij de dierenwinkel een anti schurft middeltje halen en hem daar helemaal mee in spuiten.

En natuurlijk zo snel mogelijk naar de da, het is al snel te laat bij die kleine beestjes.


Schurft is het niet. Dat controleerde de dierenwinkel meteen. Maar ze zeiden dat het dat niet was (omdat het dan over heel z'n lichaam moet zitten, en dat is bij hem niet zo). Er zit ook geen schilfertjes op zijn oren, maar donker, vies plakkerig spul. Paprika en sinaasappel heeft nooit van mijn cavia's gelusten. Witlof, appel en peen wel. Dus dat geef ik ook het meest (vooral witlof).

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:50

Eliane schreef:
Vitamine C is wel belangrijk, maar dat zit ook in groenvoer en zowieso lijkt me dat niet de oorzaak van zoiets.
Ik zelf ook altijd cavia's gehad (jammer genoeg is de mijne net overleden Huilen ) en ik heb altijd gehoord van dierenartsen dat je *NOOIT* een cavia moet nemen met vieze oren. Dit duidt namelijk vrijwel altijd op (huid oof slijmvlies) ziektes en dan krijg je allerlei problemen. Dat verhaal van zn leeftijd wat niet leek te kloppen en dan de 'oorsmeer' klinkt trouwens ook niet bepaald betrouwbaar, maar goed...
In elk geval, het spijt me om het te zeggen, maar ik denk dat je cavia erg ziek is. Dat hij niet meer wil eten of 'vluchten' wijst daar ook heel erg op (in de natuur zoeken zieke cavia's een rustig plekje op waar ze gaan 'afwachten' of ze sterven...en dit instinct hebben de tamme cavia's ook...). Even nog een vraagje: drinkt hij nog wel?? Want als hij dat ook niet meer doet raken cavia's heel snel uitgedroogt. Dan moet je hem zelf (met een pipetje oid) water proberen te geven.
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan, want er zijn te veel dingen 'verkeerd' (te ligt, vieze oren, niet eten, etc) . En hopen dat ze er iets aan kunnen doen...

Als je moeder per sé niet wil gaan kan je ook proberen wat geraspte appel oid. met een pipetje in zn mond te spuiten en kijken of hij dat wél eet...Ik heb mijn cavia bijna een maand met de hand gevoerd om hem in leven te houden en op zich ging dat wel...

Als je verder nog advies wil hebben over dat voeren of zo: vraag maar! In elk geval veel succes en ik duim dat t allemaal goed komt Ach gut


Ik ben ook zo dom, dat als ik een leuke cavia ziet, dat ik uhm gelijk wil
kopen, en dan vergeet ik dat ik uhm nog moet nakijken of ziektes etc.!!

Eens kijken hoe hij bij de zeugjes reageert.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:53

superbinkie schreef:
Ik geef mijn cavia's altijd Cavia super CC voer van Hope Farms, dit bevat 3000mg vitamine C per kilo (2,55 per zak)
Het staat op internet goed aangeschreven en ik ben er ook erg tevreden over. Het is echter wel homogeen voer, alle brokjes hetzelfde. Hiervan krijgen ze ongeveer 1 tot 1,5 eetlepel van per dag.
Daarnaast krijgen ze 1 eetlepel gemengd voer voor cavia's (los te scheppen bij de dierenwinkel), vooral de groene snippers vinden ze erg lekker. Hier zit echter weinig vitamine C in, slechts 250 mg per kilo. Van dit voer eten ze niet alles op. Er zitten donkere geperste brokjes die ze niet lusten.
Deze week zag ik dat de dierenwinkel ook gemengd voer van Hope Farms had met 2400 mg vit.C per kg. Dit ben ik dus nu aan het proberen en dit vinden ze lekker. Echter wel duur voer.


Dat voer (Cavia super CC) heb ik wel eens voor ze gekocht.
Ze eten er geen korrel van!! Ze vinden die korrels zo vies!!
Als het gemengd is met ander voer, laten ze het ook altijd staan. Boos!
Ik had toen wel een miskoop gedaan, was de bedoeling dat ik gemengd voer kocht. Blond

superbinkie
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Binkestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:53

Elke cavia is anders.
Mijn ene drinkt veel minder, maar eet alles, hooi, brokjes, gemengd voer en verse groenten. De ander drinkt veel, eet brokjes, maar geen hooi en is ook selectief met groenvoer.
Het liefst hebben ze winterpeen en witlof gaat er ook altijd in. IJsbergsla gaat er ook altijd in, maar daar zit eigenlijk niet veel vitamine in. Broccoli en appel vindt maar een van de twee erg lekker. Spruitjes vinden ze vies. (wie niet? Haha! )

Bottomline: elke dag vers hooi, elke dag 1,5 - 2 eetlepels hardvoer en iets van groenvoer, meestal een peen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:55

Relliej schreef:
[Maar deze cavia eet alleen groenvoer.
Hooi/hardvoer niet.
Ik was alleen vergeten te kijken of hij wel goed drinkt. Boos!
FF een streepje zetten op de drinkfles hoor.
[/quote]


Een cavia die alleen groenvoer eet wordt per definitie ziek. Hooi is erg belangrijk en moeten ze gewoon eten om niet ziek te worden.
Als ik je verhaal lees lijkt het er inderdaad op dat je cavia weinig tot geen weerstand meer heeft. De oorsmeer lijkt me dan ook een geval van mijt.

Als hij geen hardvoer eet krijgt hij (of zij) dus absoluut geen voldoende vitamine C binnen. Koop bij Kruidvat vitamine C tabletjes en geef die aan de cavia. Als hij het niet zelf wil eten breek het tabletje in kleine stukjes en prop het in zijn bekje en zorg dat hij slikt. Als ze de smaak eenmaal te pakken hebben vinden ze het heerlijk! Geef er gerust heel veel!!
Verder zit in paprika en brokkoli een hoop vitamine C dus die kun je ook geven.
En vooral ook hooi!!

Ik zou als ik jou was toch zo snel mogelijk naar de DA gaan. Het kan best duur zijn maar dat is nu eenmaal de verantwoording die je hebt als je een dier aanschaft. Met een zieke cavia moet je het nooit aankijken.
Meestal verslechteren ze in een razend tempo en dit lijdt zonder uitzondering tot de dood!
Een cavia (zeker een jonge cavia) hoort aktief te zijn en helder uit zijn of haar oogjes te kijken vooral goed en veel te eten.
Doet een cavia dat niet dan is hij ziek en moet je naar een DA.
Wil je die verantwoording niet nemen zoek er dan alsjeblieft een ander baasje voor.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:58

Relliej schreef:
[Schurft is het niet. Dat controleerde de dierenwinkel meteen. Maar ze zeiden dat het dat niet was (omdat het dan over heel z'n lichaam moet zitten, en dat is bij hem niet zo). Er zit ook geen schilfertjes op zijn oren, maar donker, vies plakkerig spul. Paprika en sinaasappel heeft nooit van mijn cavia's gelusten. Witlof, appel en peen wel. Dus dat geef ik ook het meest (vooral witlof).
[/quote]


Fijne dierenwinkel is dat en gelijk ook weer het bewijs dat een dierenwinkel geen DA is en je daar dus ook geen adviezen moet inwinnen mbt ziektes en verzorging Boos!
Schurft kan in het beginstadium wel degelijk alleen bij de oren zitten!
Als het al over het hele lichaam zit is het in vergevorderd stadium!!

In appel en peen zit vrij weinig vitamine C dus daar schiet je weinig mee op. Witlof zit iets meer in dacht ik maar lang niet genoeg.
Zorg alsjeblieft dat je vitamine C bij je cavia binnenkrijgt, in tabletvorm want die druppels is veel te weinig. Desnoods onder dwang!
En ga naar de DA!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:00

Relliej schreef:
Eens kijken hoe hij bij de zeugjes reageert.


Lijkt me niet verstandig! Als hij inderdaad mijt heeft hebben je zeugjes dat ook gelijk als je hem erbij zet.
Verder ga je helemaal geen zieke beer bij je zeugjes zetten of wilde je hem versneld dood hebben?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:00

We hebben deze week ook voer gehaald van XtraVital.
Dat haalt mijn vader helaas niet altijd. Omdat het zo duur is.
Hierin zit ook extra vitamine C in. Maar ook: hoogwaardige luzerne,
erwten, alfalfahooi, tarwe-extrudaten, bonen, johannes-brood, haver,
havermout, luzerne-extrdaten, hoogwaardige soja, tarwevlokken.

Nog even wat informatie over het voer van Cocini:
Zo'n zak is 800 gram.
Vitamine A: 20.440 [iE/kg]
Vitamine D3: 1.400 [iE/kg]
Vitamine E: 53 [iE/kg]
Vitamine C: 425 [iE/kg]

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:01

Relliej schreef:
Dat voer (Cavia super CC) heb ik wel eens voor ze gekocht.
Ze eten er geen korrel van!! Ze vinden die korrels zo vies!!
Als het gemengd is met ander voer, laten ze het ook altijd staan. Boos!
Ik had toen wel een miskoop gedaan, was de bedoeling dat ik gemengd voer kocht. Blond


Dan heb je ze gewoon verwend Haha!
Gewoon alleen die vitamine C brokjes geven en hooi, voorlopig even helemaal niets anders. Ook geen groenvoer.
Geloof me dan gaan ze het echt wel eten en het is veel gezonder voor ze!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:01

relliej dat zegt niks! Ik heb eens een cavia gehad die was kerngezond, die heeft 2 weken non-stop bij een vrouwtje gezeten en die liepen alleen maar gezellig tegen elkaar te brommen en om elkaar heen te draaien. Af en toe een likje hier en een likje daar en daar bleef het bij. (volgens mij was het een homo-cavia...)

*LOL*

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:02

superbinkie schreef:
Elke cavia is anders.
Mijn ene drinkt veel minder, maar eet alles, hooi, brokjes, gemengd voer en verse groenten. De ander drinkt veel, eet brokjes, maar geen hooi en is ook selectief met groenvoer.
Het liefst hebben ze winterpeen en witlof gaat er ook altijd in. IJsbergsla gaat er ook altijd in, maar daar zit eigenlijk niet veel vitamine in. Broccoli en appel vindt maar een van de twee erg lekker. Spruitjes vinden ze vies. (wie niet? Haha! )

Bottomline: elke dag vers hooi, elke dag 1,5 - 2 eetlepels hardvoer en iets van groenvoer, meestal een peen.


Ik geef ze hooi als het op is.
Maar hij doet dit keer nix met zijn hooi.
Ik geef ze ook iedere dag een handje hardvoer.
Dat ligt eraan wat ze hebben opgegeten.
Ik voer ze iedere avond.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:04

ThePast03 schreef:
Koop bij Kruidvat vitamine C tabletjes en geef die aan de cavia.


Gewoon vitamine tabletjes voor mensen? Verward

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:05

om trouwens even advies te geven, als de sodemieter naar de dierenarts!

Als je moeder niet meewil dan vraag je iemand anders of je gaat zelf. (Nooit naar de dierenwinkel gaan voor advies, die mensen verkopen dieren, of die beestjes nou gezond zijn of niet! )

Je gaat ook niet met je paard naar de paardenhandelaar toe als ie koliek heeft, toch!

Veel sterkte ermee!!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:06

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:
[Schurft is het niet. Dat controleerde de dierenwinkel meteen. Maar ze zeiden dat het dat niet was (omdat het dan over heel z'n lichaam moet zitten, en dat is bij hem niet zo). Er zit ook geen schilfertjes op zijn oren, maar donker, vies plakkerig spul. Paprika en sinaasappel heeft nooit van mijn cavia's gelusten. Witlof, appel en peen wel. Dus dat geef ik ook het meest (vooral witlof).
[/quote]

Fijne dierenwinkel is dat en gelijk ook weer het bewijs dat een dierenwinkel geen DA is en je daar dus ook geen adviezen moet inwinnen mbt ziektes en verzorging Boos!
Schurft kan in het beginstadium wel degelijk alleen bij de oren zitten!
Als het al over het hele lichaam zit is het in vergevorderd stadium!!

In appel en peen zit vrij weinig vitamine C dus daar schiet je weinig mee op. Witlof zit iets meer in dacht ik maar lang niet genoeg.
Zorg alsjeblieft dat je vitamine C bij je cavia binnenkrijgt, in tabletvorm want die druppels is veel te weinig. Desnoods onder dwang!
En ga naar de DA!


In welke groentes zit wel veel vitamine C in??
Kan ik dat eens uitproberen bij hem?!!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:07

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:
Eens kijken hoe hij bij de zeugjes reageert.


Lijkt me niet verstandig! Als hij inderdaad mijt heeft hebben je zeugjes dat ook gelijk als je hem erbij zet.
Verder ga je helemaal geen zieke beer bij je zeugjes zetten of wilde je hem versneld dood hebben?
[/quote]

Ik bedoel niet in de kooi, maar voor de kooi.
Dat kan toch wel. Verward