op proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 10:30

ik vroeg me af hoe dat gaat! welke afspraken je dan moet maken!
dan bedoel ik dat als er een paard te koop staat en mensen willen hem op proef hebben, voor hoelang geld dat zo gemiddeld??? 7 dagen? minder? meer? en welke afspraken komen erbij? wat moet je van die mensen allemaal weten?

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:26

Da's een hele goeie.
Een paard op proef is altijd een vertrouwenskwestie, je weet zelf dan ook niet wat er in die tijd met je paard gebeurt.

Ik zelf doe daar niet aan. Als ik een paard verkoop (komt zelden voor, want ik hou ze allemaal Knipoog ) dan mogen de kopers hem laten keuren.
Wordt hij goedgekeurd dan gaat de koop door. En that's it!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:46

Op proef het liefst een maand , maar voor mij als ik een paardje koop ,
toch minimaal 2 weken.

Ik heb Rena 3 weken op proef gehad , betaalde vast 2/3 van de aankoopprijs vooraf , liet haar keuren in de eerste week , als dat niet goed zou zijn die uitslag dan meteen terug.

Is voor de verkoper ook wel zo fijn dat er zo kort mogelijk een ander mee bezig is geweest , zeker in het geval van een ''moeilijk karakter'' zoals Rena Lachen

Na 3 weken was ik heel tevreden over haar dus ze is gewoon bij me gebleven Lovers , ik het toen het resterende deel van het aankoopbedrag betaald , en kreeg toen de papieren en het entingsboekje.

Ik had haar ZEKER niet gekocht als ik haar niet op proef had gekregen ,
ik geloofde wel dat het goed zou komen maar het was te onzeker of ik daar ook echt gelijk in had ... wilde geen onhandelbaar zenuwenwrak mee naar huis nemen waar ik aan vast zat *LOL*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:06

Ik heb Palermo 3 maanden op proef gehad.
Was natuurlijk wel uitzonderlijk.
Was allemaal mondeling, maar heb gewoon na 2 maanden betaald en gekocht, omdat de eigenaar het toch wel een erg leuk beest vondt en haar eigenlijk niet kwijt wou Haha!

Dus volgende keer zou ik het schriftelijk doen, als je dan goede afspraken maakt heb je denk toch wel een stuk meer rust *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:13

Minimaal 2 weken kun je eisen en soms in overleg wel langer. Ik zelf zou gaan voor zo'n 3 weken. Eerst een weekje kennis maken en wat rommelen en dan echt aan de slag! Ook naar rijles enz en kan maar kijken of het paardje op een nieuwe stal kan aarden!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:16

Ik zit er nu ook middenin.
Proef is iets wat ik niet graag wil doen,je weet tenslotte nooit wat ze met je paardje gaan doen.
Mocht je de mensen goed vertrouwen dan zou ik zeggen oke,1 week op proef maar dan wel vooraf betaald en alles op papier.
Zonder papier met handtekening kunnen ze je alsnog vanalles maken.
Je kunt ook afspreken dat ze een aantal keer bij jouw mogen komen om het paardje uit te proberen,en als ze hem laten keuren en dat is goed dat de koop vast staat.Het loopt geheel zoals jij dat wil.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:17

wat je ook doet,vraag altijd hoe het verzekeringstechnisch zit??!!
wat als er in de proeftijd iets met het paard gebeurt??????

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:21

Het hoeft niet echt een vaste periode te zijn want ik ken iemand en die heeft haar pony weg gedaan en die heeft gekozen voor een half jaar op proef!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:25

Wat je technisch gezien het handigste kunt doen is het paard verkopen en dan een contractje opstellen waarin staat dat het paard teruggebracht mag worden binnen een bepaalde periode. Op die manier kun je eisen stellen aan de reden waarom het paard terug mag, heb je nooit gedonder met verzekeringen e.d. want de nieuwe eigenaar koopt hem gewoon.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 15:32

Zep schreef:
Wat je technisch gezien het handigste kunt doen is het paard verkopen en dan een contractje opstellen waarin staat dat het paard teruggebracht mag worden binnen een bepaalde periode. Op die manier kun je eisen stellen aan de reden waarom het paard terug mag, heb je nooit gedonder met verzekeringen e.d. want de nieuwe eigenaar koopt hem gewoon.


ja dat lijkt me idd een beter plan! het paard is dus dan al gekocht, mar als het bv binnen 2 weken niet wil, of het paard mankeert wat dat het weer terug komt!(mag)
thanx mensen!

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:39

Zep schreef:
Wat je technisch gezien het handigste kunt doen is het paard verkopen en dan een contractje opstellen waarin staat dat het paard teruggebracht mag worden binnen een bepaalde periode. Op die manier kun je eisen stellen aan de reden waarom het paard terug mag, heb je nooit gedonder met verzekeringen e.d. want de nieuwe eigenaar koopt hem gewoon.

tegenwoordig krijg je er een half jaar voor. ik reed paarden in bij een handelaar en als iemand daar dus een paard kocht en er niet tevreden over is moet ze hem terug nemen.
en als ze dat niet doet en ze spannen een rechtzaak aan moet ze alles vergoeden van die periode en het paard terug nemen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:36

Ik heb voor de pony die ik nu heb een tinker gehad.
Deze was nog niet beleerd, alleen zadelmak, dan is het zeker wel fijn om een proef periode te hebben want je weet met zo'n jong die natuurlijk niet na 1 keer kijken wat je kunt verwachten.
Hij moest ook nog gekeurd worden dus dat is ook in de proef periode gebeurd.
De proefperiode was bij mij een maand.
Het was voornamelijk omdat hij dus nog gekeurd moest worden en nog bijna niets kende. Hij was nog nooit gelongeerd, kende voetjes geven nog niet helemaal super etc. dat zijn dingen die toch wel handig zijn als een paard gekeurd wordt.
Na de proefperiode is hij dus weer weggegaan maar dat terzijde.

De pony die ik nu inmiddels alweer 1.5 jaar heb, heb ik trouwens niet op proef gehad. Hij was al op wedstrijden uitgebracht etc, toen ik hem had bekeken wist ik eigenlijk gewoon al zeker dat hij "het" was. Bovendien vertrouwde ik de eigenaresse volledig en als het nou echt niet had gecklikt of als er iets mis was geweest had ik er met haar nog wel uit kunnen komen.

Ik ben eigenlijk tegen het kopen van paarden zonder proef periode maar bij mij pony vond ik het eigenlijk geen eens een probleem, omdat het zo gemoedelijk ging en zij echt het beste voor de pony wilde. En natuurlijk omdat hij gewoon geweldig was en ik hem dus toch wel wilde houden Lovers

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:38

Ohw trouwens, ik had die tinker wel al helemaal betaald(nou mijn ouders dan) en we hadden dus afgesproken dat we het geld terug kregen als hij terug zou gaan.
Of er een contract is opgesteld weet ik eigenlijk niet...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:05

wat ook een optie is... een proeftijd bij de verkoper op stal.... (als het geen 100 km bij je huis vandaan is... Clown )

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:21

Dat was het bij mij dus ZEKER wel Haha!

Om als koper direct het volledige bedrag te betalen...dat wilde ik niet
Rena moest nog best aardig wat kosten , dan betaal je het volle pond , beestje komt op proef..het is al een moeilijke om kwijt te raken...

Stel dat ze niet aardde bij mij , of wat bleek te mankeren...
en haar vorige eigenaar wilde haar dan ineens niet terug...
Dan zit je mooi met een paardje waar je een best flink bedrag voor hebt betaald. Dat wordt een hele rompslomp met de vorige eigenaren als ze het ineens hard zouden spelen.

En doorverkopen aan een ander valt ook niet mee dan.

Voor 2/3 van de prijs valt daar nog een mouw aan te passen ,
dat vinden de vorige eigenaren niet genoeg dus als je weigert de rest te betalen dan komen ze het diertje wel halen.

Zo NIET , omdat ze toch wel erg blij zijn dat ze ervanaf zijn of gebeleken is dat er iets mankeert waardoor de waarde flink gedaald is...tsja dan heb je tenminste niet het volle pond betaald Lachen

Stel dat ik Rena moest verkopen...poe ..zou haar zeker niet zomaar meegeven , z
elfde overweging als de mensen waar ik haar van gekocht heb..
kans is groot dat ze helemaal verziekt en over de zeik terugkomt Scheve mond