Meldingsplicht droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Meldingsplicht droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 00:31

Vinden jullie dat het gemeld moet worden als er op een stal/manege/bedrijf droes heerst?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:38

JA!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:39

Ligt eraan hoe en waar je het wilt vermelden. Als je het op stal meld en een briefje aan de deur plakt, vind ik het al genoeg.

Ik las hier laatst ook op een topic dat er een centraal punt moet komen voor het melden van droes. Dat vind ik persoonlijk iets te ver gaan. Oke, er gaan wel wat paarden dood aan droes. Maar er zijn toch ook mensen die aan een griep overlijden. Dat wordt toch ook nergens gemeld?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 00:41

Ik doel eigenlijk met dit topic op de vraag of er een centraal punt moet komen waar het gemeld wordt. Zo kun je als paardeneigenaar die bedrijven even mijden tot het weer veilig is. Droes en griep zijn niet te vergelijken vind ik. Droes is zeer besmettelijk en kan fataal worden. Daarom denk ik dat er wel een centraal punt moet komen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:54

Ja maar echt voorkomen kan je het toch niet. Mijn paard heeft op zijn 7e (!) droes gekregen. En dat is echt plotseling uit de lucht komen vallen. Hij kwam nooit van stal af zeg maar (geen concours e.d.), en op stal was er verder geen enkel ander paard wat het had.

Bovendien krijgen paarden het maar 1 keer in hun leven (uitzonderingen daar gelaten).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 02:33

paarden krijgen het over het algemeen maar 1 keer in hun leven,, maar na die ene keer kunnen ze de ziekte wel overnemen van een besmet paard en een ander paard weer aansteken zonder dat ze er zelf ziek van zijn , dus is het nog steed een risice ook al heeft je paard het al een keer gehad

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:31

Waarom geen meldingsplicht voor paarden? Als er vogelpest, MKZ etc. heerst dan mogen de paarden niet vervoerd worden en waarom wordt er dan aan Droes niets gedaan? Het gaat toch om welzijn van dieren?Maar niet alleen meldingsplicht voor droes, denk ook aan het gevaarlijke Rhino(abortus).

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 09:52

Vonnie84 schreef:
Ja maar echt voorkomen kan je het toch niet.


Maar je kunt het risico wel heel erg verkleinen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:34

Yootha schreef:
Ik doel eigenlijk met dit topic op de vraag of er een centraal punt moet komen waar het gemeld wordt. Zo kun je als paardeneigenaar die bedrijven even mijden tot het weer veilig is. Droes en griep zijn niet te vergelijken vind ik. Droes is zeer besmettelijk en kan fataal worden. Daarom denk ik dat er wel een centraal punt moet komen.


Eigenlijk lijkt het zelfs erg veel op elkaar.
Droes is eigenlik een babyziekte het komt veel voor bij veulens en in principe is het ook niet ernstig, net als een doodgewoon griepje.
Vroeger gingen mensen ook gewoon dood aan de griep.
Maar het is helaas zo dat zwakke of oudere dieren er inderdaad dood aan kunnen gaan, zoals we helaas op bokt al wel zijn tegengekomen.... Scheve mond

Maar ik vind het wel goed om te kunnen zien waar het is.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:54

Tuurlijk, anders besmet je andere bedrijven misschien ook!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:07


Ann

Berichten: 13244
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:14

Ja, zoveel mogelijk openheid omtrent de gevallen, je kunt nu zelf preventieve maatregelen nemen Scheve mond

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 19:20

Feetje schreef:
www.meldpuntdroes.nl Lachen

Het spreek zich ook vaak zo rond maar deze link is erg handig Lachen


Die website had ik ook gezien. Zo kun je mooi de gevallen al wat in de gaten houden. Maar het probleem is nog dat ze niet officieel bevestigd zijn.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:20

JA!! egt wel! stel je weet het niet heeft jouw pony het ook! Boos! tuurlijk melden! Lachen