Welke hengst moet ik op mijn merrie laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Welke hengst moet ik op mijn merrie laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 19:48

Ik heb een donkere vos, maar ik weet niet welke hengst ik erop zal laten...Ïk hou wel van een beetje een donker veulen.

Dit is me merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:54

Dit zijn absoluut geen duidelijke foto's. Wij kunnen niet zien wat voor paard je hebt. Wat is haar bouw, haar karakter, haar gangen. Wat zijn de mindere punten van je merrie, wat de betere.
Heeft ze papieren? Voor wie fok je? Weet je zeker dat je het veulen kunt houden, of is dat nog niet duidelijk. Heeft ze een goede moederlijn?
Wat voor ras is het?
Het is alleen interessant om te fokken met een goede merrie, er lopen al zoveel papierloze veulentjes rond die voor heel weinig geld de handel in gaan.
Maar goed, we zouden eerst graag wat meer info willen voordat we advies kunnen geven.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:00

ik heb een 5-jarige merrie, ze is niet zo stevig gebouwd, ze is super-lief in de omgang alleen met rijden is ze best moeilijk, ze heb heeelllleeee ruime gangen, vooral dr draf, ja, ze heeft papieren, namelijk wagenaar X trounadour... ik hou het veulen zelf... dr moederlijn is de bekende utopia stam, ik hoor het wel van je...en als je meer wilt weten dan moet je het maar ff vragen..

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:00

misschien een donker buine of bijna of zwarte hengst nemen misschien krijg je dan alleen wel een gevlekte Boos!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:03

ik wil geen bonte of gevlekte, maar echt een dressuur paardje Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:03

Sannuthtjuhh waar slaat dat nou weer op? Je gaat toch geen hengst op kleur uitkiezen? Djiez zeg!
Ik ga even GTST kijken, daarna zal ik eens even kijken of ik wat kan adviseren Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:16

Whahahaha! Wat is dit voor topic?!

Welke hengst MOET...- je moet niets- ik OP mijn merrie laten?
Paardenliefde komt tegenwoordig vaak per rietje, insemineren heet dat.

Maar goed, je wilt dus fokken. Waarom eigenlijk?

Als je perse wilt fokken, moet je je gaan verdiepen in het papier van je merrie (is het bijv. een Houston, dan laat je haar niet dekken door Houston). Dan kijk je naar je merrie, en ben je kritisch over zwakke en sterke punten van haar exterieur en bewegingsmanieren.
En dan ga je selecteren op basis van kengegevens van hengsten welke hengst sowieso weggestreept kan worden, en welke zouden passen mogelijk.
Daar ga je dan weer hengstenshows van bezoeken, veulens van bekijken, kinderen die ind e sport lopen bekijken, op bokt via de zoekfunctie kijken over ervarignen van anderen met die hengst...

Welnu - en dan weet je al heel wat meer over wat je wilt met je fokkerij. Zonder flauw te doen, maar stel die vraag dan maar eens weer, met en goede exterieur foto van opzij in stand.
Denk dat je dan werkelijk goede suggesties kan krijgen. Eerst moet je zelf je huiswerk doen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:19

ik wil het veulen wel zelf houden

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:20

ik bedoelde wat voor kleur hengst als ik een donker veulen wil

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:37

is deze goed???? nee zeker???? binnenkort komern er rijfotos hoor

Afbeelding

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:50

Als je eventjes puur naar kleur gaat kijken, dan heb je het over genetica. Wat voor kleur het veulen van jouw merrie kan krijgen hangt af van haar genotype en dat van de hengst.
Een simpel voorbeeldje : jouw merrie is dus een vos, maar ze kán het agouti-gen dragen wat van een zwart een bruin paard maakt. Als je dan een zwarte hengst (homozygoot voor zwart, die dat dus altijd doorgeeft) neemt kan je dus bv. een zwart veulen krijgen (als het agouti-gen niet wordt doorgegeven) of een bruine (als dit wel wordt doorgegeven).
Is dit te volgen?? Alles hangt dus van de genetica af, en foto's helpen daarbij niet heel veel.
Als je echt wilt weten wat voor kleuren er mogelijk zijn moet je even wat meer informatie geven over de kleuren van de ouders van jouw paard, en dan wil ik wel even creatief proberen te zijn Haha! . En er zijn vast nog wel mensen hier die er veel meer van af weten dan ik....

Even P.S. voordat er allemaal reacties komen: ik vind niet dat je een veulen alleen op kleur moet fokken, want dat is uiteindelijk alleen maar zn 'jasje' en niet echt belangrijk, maar ik vind genetica erg interessant, en het is altijd leuk om te kijken naar wat er eventueel *zou* kunnen...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:52

de vader is een vos met witte kleine stippels door zn vacht en dr moeder ook Haha!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:05

Hmm...Jouw merrie is homozygoot voor vos...maar aangezien haar ouders ook allebei voskleurig waren is het niet duidelijk of zij het agouti-gen draagt. (dit is namelijk niet te zien bij een vos). Als je een donkerkleurig veulen wilt (dus zwart of bruin) moet je dus (zoals in mijn voorbeeldje Haha!) een zwarte hengst nemen die homozygoot is voor zwart.
Om uit te vinden of een zwart paard hetero of homo-zygoot is voor zwart kun je 3 dingen doen:
-een DNA-test (lijkt me niet mogelijk),
-je kan zn voorouders besturderen en soms kan je het daaruit opmaken maar vaak niet,
-of je kijkt naar zijn nakomelingen (lijkt me voor jou het handigst). Dan moet je dus een hengst kiezen die alleen maar zwarte of bruine veulens heeft gegeven. Dan krijg je bij jouw merrie ook een zwart of bruin veulen.
Is dit genoeg Lachen? Of bedoelde je met 'donker' echt een zwart veulen?? (bruine paarden kunnen ook nog vrij licht gekleurd zijn, maar daar kan je niet heel veel aan voorspellen, alleen dat hij/zij bruin is..)
Hiervoor is biologie nou nuttig Haha!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:06

ow, zie net dat jou merrie een 'donkere' vos is...dan heb je (met een zwarte hengst) zowieso een grotere kans op ook een redelijk donker veulen)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 10:07

nou, bedankt, ik zat te denken om dr door krack c of inspecteur te laten dekken, maar jet set d en sit this one out vind ik ook wel heeeel erg mooi, maar wat voor kleur komt er volgens jullie uit als deze hengsten erop gaan? trouwens; gribaldi vind ik ook hartstikke mooi

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:24

Ik ben geen Fokker .....maar zoals hier boven al aangegeven is probeer je door naar de zwakke punten van de merrie te kijken,een hengst uit te kiezen.
Je kunt niet van een plaatje zien of de hengst bij de merrie past...
Fokken is echt een vak apart(als je tenminste wil verbeteren).
En welke kleur eruit komt??????.......de merrie van mijn vriendin is door Gribaldi gedekt door ,Ronaldo gedekt en wat kwam eruit..... klonen van de moeder ......VOSJES Haha! .

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 08:50

wat bedoelen jullie dan met de zwakke punten van de merrie???

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:57

Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 08:59

Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


zo...jij hoeft echt niet zo over mijn merrie te praten hoor!!!!!! Boos!
Ik weet heus wel wanneer ik wel of niet met me merrie kan fokken!!! En mijn merrie is hartstikke goed en ze heeft hartstikke goede papieren en ze heb uitstekende gangen!!!!! Dus jij moet echt niet zo vaag doen, want daar kan IK echt niet tegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kom maar is een keer kijken naar mijn niet uitziende merrie........tssss Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 09:01

Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


Zooo...je hoeft niet zo dom te praten hoor over mijn merrie!!!! Mijn merrie heeft hartstikke goede papieren en een hartstikke goede moederlijnen ze heb super gangen en ik weet heus wel wanneer ik wel of niet moet fokken hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Kom anders maar is een keer kijken naar mijn ''niet uitziende merrie'' tssss...... Boos! Boos! Boos!
Ja...en mijn ouders weten het en ik mag zelf weten hoeveel geld ik er aan besteed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:02

xcynthiax"]
[quote="Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


Ik weet heus wel wanneer ik wel of niet met me merrie kan fokken!!!
[/quote]

Je weet niet eens wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 09:07

Kais"]
[quote="xcynthiax"][quote="Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


Ik weet heus wel wanneer ik wel of niet met me merrie kan fokken!!!
[/quote]

Je weet niet eens wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren.
[/quote]

ik weet dat wel, maar ik wil weten wat die andere ermee bedoelen en jij bent echt zo triest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kijk je verhaal in je profiel dan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! je heb niet eens een paard man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Dus kom nou niet zo blij doen hiero bij mijn topic!!!!! Boos!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:14

xcynthiax"]
[quote="Kais"][quote="xcynthiax"]
[quote="Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


Ik weet heus wel wanneer ik wel of niet met me merrie kan fokken!!!
[/quote]

Je weet niet eens wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren.
[/quote]

ik weet dat wel, maar ik wil weten wat die andere ermee bedoelen en jij bent echt zo triest!! kijk je verhaal in je profiel dan!! je heb niet eens een paard man!! Dus kom nou niet zo blij doen hiero bij mijn topic!!!!! Boos!
[/quote]

Ik weet heus wel wat er in m'n eigen profiel staat Clown Dat ik geen paard heb wil niet zeggen dat ik er niks vanaf weet.
Blijkbaar weet je niet wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren, anders vraag je het niet.

Weet je wat, trek je dikke portemonnee maar en zet Crack C op je merrie. Je kunt 'm vast in de schuur houden en dan weten je ouders er ook niks vanaf. Nu maar hopen dat het veulen niet op z'n moeder gaat lijken *LOL*

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 09:16

Kais"]
[quote="xcynthiax"][quote="Kais"]
[quote="xcynthiax"][quote="Kais schreef:
Zet er een neger op, dan wordt ie lekker bruin Clown

Denkt eerst maar eens na, weten je ouders het wel? Hoeveel geld heb je te besteden? Als je geld zat hebt kun je idd best een Krack C veulen fokken. Je merrie ziet er trouwens ook niet geweldig uit, ik zou er niet mee fokken. Naja, smaken verschillen.


Ik weet heus wel wanneer ik wel of niet met me merrie kan fokken!!!
[/quote]

Je weet niet eens wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren.
[/quote]

ik weet dat wel, maar ik wil weten wat die andere ermee bedoelen en jij bent echt zo triest!! kijk je verhaal in je profiel dan!! je heb niet eens een paard man!! Dus kom nou niet zo blij doen hiero bij mijn topic!!!!! Boos!
[/quote]

Ik weet heus wel wat er in m'n eigen profiel staat Clown Dat ik geen paard heb wil niet zeggen dat ik er niks vanaf weet.
Blijkbaar weet je niet wat er bedoeld wordt met zwakke punten verbeteren, anders vraag je het niet.

Weet je wat, trek je dikke portemonnee maar en zet Crack C op je merrie. Je kunt 'm vast in de schuur houden en dan weten je ouders er ook niks vanaf. Nu maar hopen dat het veulen niet op z'n moeder gaat lijken *LOL*
[/quote]

ik heb heus wel geld genoeg hoor!!!!! me ouders zeiden zelf zet krack erop, en jij moet echt je bek gaan houden over MIJN merrie!!!! en ik heb niet gezegd dat je er nix van af weet, dussss...stil maar...dis voor jou...
MAARE...JE MOET ECHT JE GROTE ...... MUIL OVER MIJN MERRIE HOUDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ........WIJF!!!!!!!!!!!!!! Boos!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:23

xcynthiax"]
ik heb heus wel geld genoeg hoor!!!!! me ouders zeiden zelf zet krack erop, en jij moet echt je bek gaan houden over MIJN merrie!!!! en ik heb niet gezegd dat je er nix van af weet, dussss...stil maar...dis voor jou...
MAARE...JE MOET ECHT JE GROTE ...... MUIL OVER MIJN MERRIE HOUDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ........WIJF!!!!!!!!!!!!!! Boos!
[/quote]

*Zou ze niet tegen commentaar kunnen?*

[quote="xcynthiax schreef:
ik weet dat wel, maar ik wil weten wat die andere ermee bedoelen en jij bent echt zo triest!! kijk je verhaal in je profiel dan!! je heb niet eens een paard man!! Dus kom nou niet zo blij doen hiero bij mijn topic!!!!! Boos!


Hieruit maak ik op dat je vindt dat ik er niks vanaf weet, omdat ik geen eigen paard zou hebben.

Je hoeft ook niet zo tekeer te gaan omdat iemand wat negatiefs over je merrie zegt.