Hoe vaak VERPLICHT (voor wedstrijden) inenten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Hoe vaak VERPLICHT (voor wedstrijden) inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 15:53

Hallo,
Onze dierenarts wil tegenwoordig de paarden twee keer per jaar inenten, wat vroeger 1 keer per jaar was.
Maar volgens mijn vader hoeft het voor wedstrijden maar 1 keer per jaar. Het gaat dus puur om hoe vaak het verplicht in voor wedstrijd rijden. Ik kon nergens op de KNHS site hier iets over vinden dus hoopte ik dat jullie het misschien wel weten??
Alvast bedankt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:57

Klopt hoeft maar 1x per jaar.

Ik vroeg aan mijn da naar de ziekte van mijn paard of het verstandig was om 2x per jaar te enten. Dat was niet nodig paard was gezonden en sterk genoeg. Hij is verder nooit ziek of verkouden. Zelf toen er bij ons op stal de griep heerste had hij nergens last van.

Je moet gewoon per paard bekijken. Vergeet niet dat 2x per jaar enten centen opleverd voor de DA. Bel anders het KHNS even voor meer info.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:57

voor de wedstrijden hoeft het idd maar een keer per jaar,dus ik ent idd ook maar gewoon een keer per jaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:59

1x voor wedstrijden.

Maar na een maand of 8 is de werking van zulke spuit zo goed als weg.
Juist als je dus veel op cocnours gaat is het aan te raden wel 2 x per jaar te enten.

Ik geloof dat het in de drafsport wel verplicht is om 2x per jaar t enten.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 16:00

oh okee, gelukkig! Wij vonden het al zo raar, en hadden ook meteen zoiets van hij doet het alleen voor het geld (de DA). Maar onze paarden zijn heel sterk en teon ze maar 1 keer per jaar werden ingeënt hebben ze ook al nooit iets gehad.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 16:02

runningkawa schreef:
1x voor wedstrijden.

Maar na een maand of 8 is de werking van zulke spuit zo goed als weg.
Juist als je dus veel op cocnours gaat is het aan te raden wel 2 x per jaar te enten.

Ik geloof dat het in de drafsport wel verplicht is om 2x per jaar t enten.

ik ga ongeveer ieder weekeinde op wedstrijden maar vaak ook om de week, is het dan dus beter om ze twee keer per jaar inte enten? Maar in de winter ga ik haast niet op wedtrijd.. hmm twijfel geval ik ga nog maar een keerjte heel geod zoeken op de KNHS site!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:07

runningkawa schreef:
1x voor wedstrijden.

Maar na een maand of 8 is de werking van zulke spuit zo goed als weg.
Juist als je dus veel op cocnours gaat is het aan te raden wel 2 x per jaar te enten.

Ik geloof dat het in de drafsport wel verplicht is om 2x per jaar t enten.


hey dat wist ik helemaal niet Verward
ik denk dat ik dan mischien ook overga naar twee keer per jaar enten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:11

Volgens de KNHS is het maar 1x verplicht

2x doe je voor je paard of voor je eigen gemoedsrust, net hoe je het wilt bekijken Lachen
De meeste DA's raden ook 2x aan als je veel op concours gaat of op een stal staat waar veel verschilllende paarden komen.
Ik ben er van overtuigd dat ze dit ook voor hun portomonee doen, maar toch ook wel denken aan het belang van het paard.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 16:20

onze paarden staan nooit met meer dan twee buiten en er komen nooit andere paarden van buitenaf bij. ik denk dat we dan toch maar 1 keer per jaar doen, het scheelt echt een hoop geld en het klinkt dan wel net alsof ik niks om m'n paardjes geef, maarhet ging al jaren goed met maar 1 keer per jaar...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:23

volgens het inentings boekje, loopt de enting zeg maar elk jaar een maand ongeveer in, dwz als je in december hebt geent, moet je het jaar daarna in november, jaar daarna in oktober, zo doe ik het iig .

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:26

Ik dacht ook dat je voor wedstrijden 2x per jaar moest enten Verward

Ik laat mijn paard zelf 2 x per jaar enten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:29

Zo deed ik het nooit hoor toen ik nog maar 1x ente
in oktober, bleef oktober.
op aanraden ben ik ook 2 keer gaan enten, ook al was hij nooit ziek.
En op de huidige stal word alles samen geent, oook 2 x per jaar.

Ow ja, als je 1x ent werd mij aangeraden dit een tijdje voor de winter te doen.
Dit omdat er dan het meest zieke paarden zijn en de stof dan nog goed werkzaam is.
Dus niet in maart enten, omdat je paard dan in de winter het meest onbeschermd is.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:52

Ik laat mijn paard ook al jaren 2x enten. Dat is me aangeraden ivm het veel in contact komen met andere paarden op wedstrijd, maar het is iid niet verplicht. Ik laat het dus ook meer voor mijn eigen gemoedsrust doen (verkomen is beter dan genezen). Ik laat mezelf overigens ook preventief enten tegen tetanus. Alleen is die enting bij de mens 10 jaar werkzaam. Het betere werk Haha! (mag ook wel want ik heb een week met een pijnlijke arm rondgelopen).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:04

Denk dan toch als ik tegen die tijd wedstrijden rij ik mijn paard twee keer per jaar laat enten.
Had idd al eens iets gehoort over dat de enting minder lang dan een jaar werkt en in al die vreemde omgevingen en vreemde paarden neem ik dan toch liever het zekere voor het onzekere.

Sta je niet met meerdere mensen op stal zodat je met zijn allen kan laten enten?
Scheelt meestal ook wel wat in de kosten.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:38

Ik rijd geen wedstrijden, enten doe ik 1x per jaar. Mijn paard komt niet met heel veel andere paarden van andere stallen in kontakt.
Ik ben ervan overtuigd dat aan inenten ook nadelen zijn verbonden, zeker als het te vaak gebeurt. Weet iemand waar ik daar meer info over kan vinden?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:40

ik loop nu al 2 maanden stage bij de dierenarts en bij ons doen ze het ook nogsteeds gewoon 1 x of je wedstrijden rijd of nie!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:08

1x per jaar hoef je maar in te enten