Welk bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 17:15

Ik wil mijn eigen hoofdstel gaan gebruiken voor mijn bijrijdpaardje omdat de eigenaar nog weleens van bitje wisselt en ik niet met de ongebroken trens wil rijden.
Normaal rijd ik haar met een dubbelgebroken trensje waarvan het middenstuk rond is maar niet kan draaien. Voor mij loopt ze hier goed op, maar ik dacht altijd dat dit een zacht bitje was, maar nu zei iemand dattie best scherp is Verward
Niet dat dat heel veel uitmaakt, ze loopt er immers lekker op en het ligt er ook aan wat je met je handen doet he Knipoog
Maar ik dacht dat dubbelgebroken zachter was? Hangt natuurlijk ook af van dikte enzo, maarja, te dik is ook weer niet lekker want dat ligt niet lekker in de mond. Het is natuurlijk ook per paard verschillend...
Nou heb ik ook eens iemand gesproken die een huppeldepup bitje had, pfff, moeilijke naam, kweet de naam niet meer, maar in ieder geval kon het middenstuk draaien, dat weet ik wel... En volgens haar lopen alle paarden super op dat bitje maar gebruikt ze manegehoofdstellen ofzo dan is het veel minder Verward

Wat voor bitje gebruiken jullie eigenlijk?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:17

Ik gebruik een ongebroken trens, maar zou eigenlijk het liefste een dubbelgebroken trens gebruiken.
Ik denk dat jij een ROBART-bit bedoelt?

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:22

heb je een K&K Conrad dubbel gebroken??? Ikzelf vind het ook beter om gewoon met 1 bit te rijden, ik rijd met een K&K enkel gebroken aurigan, maar met springen doe ik toch maar mijn bustrens in, anders krijgt ze wondjes, want ik moet veel ophoudingen maken bij springen Tong uitsteken Haha!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 17:31

Citaat:
Ik gebruik een ongebroken trens, maar zou eigenlijk het liefste een dubbelgebroken trens gebruiken.
Ik denk dat jij een ROBART-bit bedoelt?

Rare vraag misschien, maar waarom gebruik je een ongebroken trens als je eigenlijk een dubbelgebroken trens wilt gebruiken?
Hmmm, ROBART bit klinkt bekend, kan best zijn dat ze het daar over had ja... maar wat is dat voor speciaals verder eigenlijk???

Citaat:
heb je een K&K Conrad dubbel gebroken???

Euhmmmmm??????? Hoe kan ik dat weten Clown, hoe istie te herkennen... geen idee eigenlijk, tis ook een bitje van de eigenaar en die gebruikte ze al toen ik haar bij ging rijden, maar tegenwoordig rijd ze vaak met ongebroken, maar dan opeens wel weer met die dubbelgebroken en dan weer met ongebroken Verward Maar de laatste tijd vooral met ongebroken, kzal haar eens vragen waarom, want eigenlijk loopt ze prima op dat andere bitje

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:53

Brendahorseslover schreef:
Citaat:
Ik gebruik een ongebroken trens, maar zou eigenlijk het liefste een dubbelgebroken trens gebruiken.
Ik denk dat jij een ROBART-bit bedoelt?

Rare vraag misschien, maar waarom gebruik je een ongebroken trens als je eigenlijk een dubbelgebroken trens wilt gebruiken?
Hmmm, ROBART bit klinkt bekend, kan best zijn dat ze het daar over had ja... maar wat is dat voor speciaals verder eigenlijk???

Citaat:
heb je een K&K Conrad dubbel gebroken???

Euhmmmmm??????? Hoe kan ik dat weten Clown, hoe istie te herkennen... geen idee eigenlijk, tis ook een bitje van de eigenaar en die gebruikte ze al toen ik haar bij ging rijden, maar tegenwoordig rijd ze vaak met ongebroken, maar dan opeens wel weer met die dubbelgebroken en dan weer met ongebroken Verward Maar de laatste tijd vooral met ongebroken, kzal haar eens vragen waarom, want eigenlijk loopt ze prima op dat andere bitje


Mijn zin was ook raar hoor!
Mijn paard (Fries) is met een normaal bit absoluut niet te rijden (niet door mij en niet door Z-ruiters). Hij pakt het bit vast en gaat andere paarden aanranden (om het maar plastisch te zeggen). Gewoon levensgevaarlijk dus. Zou ook liever willen dat het anders was, maar dit was zijn laatste kans.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:41

Ik gebruik een dubbelgebroken appel bitje van Happy mouth. Fijn bitje
Vind alleen de 1x gebroken versie beter maarja, die ligt in stukjes Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:46

Haagsemeid schreef:
Ik gebruik een dubbelgebroken appel bitje van Happy mouth. Fijn bitje
Vind alleen de 1x gebroken versie beter maarja, die ligt in stukjes Haha!


Dan vond hij dat waarschijnlijk tè lekker!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:16

Waarom wil je niet met ongebroken trens rijden? Die is niet scherp hoor (tenzij 't een hele dunne is), daar is niets mis mee.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 14:20

Citaat:
Waarom wil je niet met ongebroken trens rijden? Die is niet scherp hoor (tenzij 't een hele dunne is), daar is niets mis mee.

Heb je hem zelf geprobeert dan *LOL*
Sorry, moest effe Clown
Wat ik niet snap he... als ongebroken niet scherp is ofzo, hoe kan het dan dat bijvoorbeeld dat paard die gabyfedde rijdt alleen op ongebroken gereden kan worden???
Citaat:
Mijn paard (Fries) is met een normaal bit absoluut niet te rijden (niet door mij en niet door Z-ruiters). Hij pakt het bit vast en gaat andere paarden aanranden (om het maar plastisch te zeggen). Gewoon levensgevaarlijk dus. Zou ook liever willen dat het anders was, maar dit was zijn laatste kans.

Voor dit paardje is het gewoon fijn dat hij op ongebroken wel goed reageert, maar als ongebroken niet scherp is, hoe komt het dan dat hij hier wel goed op gereden kan worden? Heeft dat er gewoon mee te maken dat ongebroken niet kan bewegen ofzo dan??? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:24

Een ongebroken trens is niet scherp.
Sommige paarden met een laag gehemelte hebben last van bitten die omhoog kunnen komen zoals een enkel gebroken bit.
Voor deze paarden is bv een ongebroken trens een uitkomst.

ook dubbel gebroken is zachter dan enkel gebroken.
Dit ook omdat zulk bit niet in het gehemlte kan prikken.

Een enkel gebroken bit heeft tevens een notenkraker werking, daar zijn veel paarden ook niet blij mee.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:25

runningkawa schreef:
Een ongebroken trens is niet scherp.
Sommige paarden met een laag gehemelte hebben last van bitten die omhoog kunnen komen zoals een enkel gebroken bit.
Voor deze paarden is bv een ongebroken trens een uitkomst.


een paard zoals Pablo dus! Dat is een ramp met gebroken trens, en ongebroken gaat prima.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 14:40

Aha Lachen
Maar hoe zit dat dan met het verschil tussen dubbel gebroken en ongebroken? of kan een dubbelgebroken trens ook omhoog komen zoals bij paarden met een laag gehemelte?

En hoe zit het met het verschil tussen dubbelgebroken trensen (even niet op dikte gelet, dus dan heb ik het over dezelfde diktes), je hebt met een plat tussenstukje, met een rond tussenstukje (naja, ongeveer dan, in ieder geval niet plat, daar rijd ik nu dus mee) of met een tussenstukje die helemaal kan ronddraaien (robart bit dus als ik het goed begrijp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:47

een dubbel gebroken trens komt niet omboog, maar blijft op de tong liggen.
Dus heeft een grote werking op de tong. waar natuurlijk ook weer paarden zijn, die dat weer niet leuk vinden.

Het ronde stukje is het het zachtste bit.
Dit omdat als je druk zet je bit wat kantelt, dit merkt het paard niet met het ronde, maar wel met het platte tussenstuk.
Dit gaat dan "rechtop" staan en heeft het smalle gedeelte dan op zijn tong, wat uiteraard weer feller inwerkt dan een breder, of ronder stuk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:13

Pablo liep dan ook redelijk met een dubbelgebroken trens, alleen ging hij daarmee constant lopen rammelen. Een ongebroken trens acvcpeteert hij makkelijkst, dus dan zijn we snel uitgeëxperimenteerd Haha! Tot we straks bij het stang en trens zijn Knipoog

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:33

Als het om een bijrijdpaard gaat, zou ik het maar eens met de eigenaar overleggen. Het blijft zijn/ haar paard en als hij/ zij met een ongebroken bit wil rijden zal daar wel een goed reden voor zijn....
Voor de rest ben ik het met Runningkawa eens.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:43

Even voorop gesteld dat de ruiter weet waar ie mee bezig is, dan is een ongebroken trens relatief het zachtste bit, dubbel gebroken is iets scherper en enkel gebroken is nog scherper.
Ik sluit me bij Lielle aan, het blijft expirimenteren wat het fijnste rijdt. Patricia deed het altijd buiten op een eenvoudig westernstangetje, in de bak ging ze het fijnst op een ongebroken happy-mouth appelbitje. verschillende bitten gebruiken is op zich geen probleem, zolang je maar weet waarom en hoezo. In het wilde weg elke keer iets anders erin hangen is volkomen nutteloos.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:45

Voor het dier is het fijner om niet met allerlei verschillende bitten te worden gereden. Waarom? Omdat het paard vertrouwen in de hand moet krijgen, dat gaat nogal moeilijk als er steeds een andere inwerking in de mond wordt verkregen door het gebruik van verschillende bitten.
Een simpele watertrens, bustrens of dubbel-gebroken bitje is meestal goed genoeg. Voor echt moeilijke paarden kan je ook vanalles verzinnen, er is vanalles te koop, maar van mij mag het meeste op de schroothoop.
De ruiterhand dient altijd zacht en meelevend te zijn. Dat is het belangrijkste.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:20

Bustrens heeft volgnes mij niks met gebroken of ongebroken te maken, bustrens kan toch net zo goed gebroken als dubbelgebroken zijn, dacht ik tenminste Knipoog Heeft met de ringen te maken...
Zo heb je inderdaad de watertrens en de D trens enz.

Even over mijn bijrijdpaardje... ze reed dus eerst altijd met dat dubbelgebroken bitje, ook toen ik haar bij begon te rijden (maar ze heeft wel allerlei andere bitjes nog in de kast hangen). Op een gegeven moment had ze een dwarse periode dat ze bijvoorbeeld niet op de hoefslag wilde blijven als dat moest en als je wilde wenden dat ze dan juist door bleef lopen, bijvoorbeeld volte rechtsom naar volte linksom willen maken en zij door blijven lopen, dat soort dingen. Toen heeft de eigenaar dat ongebroken bitje tevoorschijn gehaald om daarmee te rijden zodat ze wel zou luisteren... Ik ben al die tijd met dat dubbelgebroken bitje blijven rijden en de eigenaar ging daar ook weer op over maar dan ging ze weer terug naar dat ongebroken bitje en zo gaat het zegmaar door... in de vakantie heb ik haar samen met een ander gereden en de eigenaar had tegen hem gezegt, pak dat ongebroken bitje maar als je naar buiten gaat... hij heeft daar 1 keer mee gereden en heeft toen ook dat dubbelgebroken bitje weer gebruikt omdat ze het daar gewoon goed op doet. De eigenaar heeft ook weer met dat dubbelgebroken bitje gereden tot vorige week, toen heeft ze het ongebroken bitje er weer in gehangen...

Zelf heb ik zoiets van, ze loopt er goed op (bij mij tenminste) en natuurlijk kan het zijn dat een bitje niet goed past bij de mond van je paard. Als ik de eigenaar weer zie zal ik eens vragen waarom ze die ongebroken gebruikt, maar ik wil ook niet te bemoeizuchterig doen, want ik ben veels te blij dat ik dat paardje mag rijden, want het klikt heel goed tussen ons...

Maar waar zijn dan precies die robart bitten voor, dus waarbij beide kanten apart kunnen bewegen doordat het middenstukje helemaal rond kan draaien zegmaar... moet het paard daardoor extra gaan knabbelen ofzo of heeft dat ook weer met inwerking te maken?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:29

Waar ze precies voor zijn staat in divoza of horselover gids. Ik geloof dat ze niet zijn toegestaan op wedstrijden. (in ieder geval de dressuurstang niet)

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:44

Dr. Bristol Robart
Dit zgn. pinchless bit onderscheidt zich doordat elke zijde van het mondstuk geheel rond kan draaien t.o.v. de andere zijde. Hierdoor kan op 1 zijde van de mond een andere inwerking worden gegeven dan aan de andere. Het bit werkt makkelijker in en het paard pakt het bit minder gauw vast. Ligt makkelijker in de mond dan conventionele bitten. RVS.
Afbeelding

Wat is het precieze nut om aan elke kant een andere inwerking te kunnen hebben? Want je moet toch juist een gelijke aanleuning hebben Verward
Okay, het paard pakt het bit blijkbaar minder snel vast, maar verder???

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 20:51

En dis het bitje waar ik nu mee rijd:
Naja, lijkt er in ieder geval op Knipoog hij zal het niet precies zijn, maar wel look-a-like Schijnheilig
Afbeelding

En met zoiets rijd de eigenaar soms/steeds/af en toe Verward
Afbeelding

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:58

[
En met zoiets rijd de eigenaar soms/steeds/af en toe Verward
Afbeelding[/quote]

Met zo'n bit rijd ik dus ook. Alleen dan in watertrens (losse ringen) model.
Mij bevalt het super.
Het is ook toegestaan op wedstrijden, dus als het echt gemeen was mocht dat echt niet.

Maar wat die eigenaar doet is voor het paard heel verwarrend. Of het 1, of het ander, niet iedere week wat anders.