Vraagje over hoeveelheid voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Vraagje over hoeveelheid voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 21:56

Ik heb een vraagje over het voer van Genderose.
Op het moment staat ze dag en nacht in de wei, en is zeker niet een van de dunste. Ofwel, ze is harstikke dik Tong uitsteken Lekkere graspens.
Ze heeft nu een ruim 4 maanden oud veulen bij zich.

Ik haal haar elke dag naar stal, om haar utigebreid te borstelen, en vaak een wandeling/stapritje van een halfuur/ uurtje. Lekker op eigen tempo, en hier en daar een grasje meepikkend Bloos

Nu krijgt ze elke dag drie handjes muesli zonder haver. Dit eigenlijk gewoon voor de lekker.
Nu vroeg ik me af of dat voldoende is, of ik haar wat meer moet geven. Ik denk zelf dat ze het eigenlijk helemaal niet nodig heeft, en dat het puur voor de lekker is. Maar andere zeggen dat ze wel wat meer mag hebben.

Dus krijgt Gen genoeg/teveel/teweinig muesli zonder haver naast haar weidengang??

Als ze op stal komt te staan, heeft ze trouwens onbeperkt arm hooi, en sochtends en savonds een grote kruiwagen vol, delend met nog 2 andere paarden.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:36

Zo te horen heeft je merrie niet meer nodig. Je duid zelf al aan dat ze nogal wat overwicht heeft dus waarom meer voeren?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:25

Een paard wat een graspens heeft hoeft niet perse dik te zijn.Ik zou de merrie toch bij gaan voeren , een veulen van 4 maanden neemt toch veel van de moeder.
Je hoeft dit niet direct in de omvang te zien.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:57

Ik zou zeker ook meer geven, merrie met veulen hebben imo meer voedingstoffen nodig dan nu in het gras zitten. Ik heb mijn veulen ook al goed bij gevoerd toen hij 4 maanden was en ook de merrie kreeg haar portie ondanks haar grasbuikie. Een veulen eist veel van een merrie en heeft veel nodig om te kunnen groeien. Ik zou de merrie dus wat meer geven en het veulen zou ik ook een eigen (kleine) portie geven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:27

Onze merrie met veulen krijgt dagelijks een kilo voer. Die eet ze samen met haar dochter op. Het veulen is ruim 3 maanden oud nu.

En mijn eigen pony voer ik ook alweer bij, ookal heeft hij een flinke buik.
Die van mij krijgt een halve tot hele kilo voer, wel ponybrok met prestatie gemengd.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 10:15

Ff fototjes van hoe ze eruit ziet:
Dit was vorige maand, gelukkig is de buik al stukken minder
Afbeelding
Afbeelding

Nu is ze zo:
Afbeelding

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:40

Ze ziet er al wel wat beter uit!!
Ik vind dat je nog wel iets meer mag gaan voeren!