Waarop letten jullie op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Waarop letten jullie op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:46

Om de gezondheidstoestand van een paard te bepalen en eventueele afwijkingen te signaleren? Ook vooral met het oog op veiligheid en jonge paarden?

Ik wil het graag weten om te kijken waar jullie zoal op letten en ik denk dat er ook nog wel mensen (include myself) er wat van kunnen leren.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:25

Al je je paard goed genoeg kent, zie je het gelijk.
Zo had een vrouw bij ons op stal al snel in de gaten dat, omdat haar paard lag, (wat hij natuurlijk vaker deed), er iet niet goed was, en dat paard bleek een darmonsteking te hebben!
Daarnaast bostel ik mijn paard elke avond en dan zie ook al snel dingen die waarschijnlijk niet in orde zijn.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:47

Vacht en ogen eerst. Moeten glanzen, en 'deugen'. Is gevoelsmatig.
En idd, je kent je eigen paard (hoop ik); dingen die anders zijn dan normaal, zullen voor de oplettende verzorger meteen op te vallen.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:33

Ik zie het aan mijn paarden aan ienie mini kleine dingetjes die een ander nooit zou opvallen...
Zoals Redna als ik op stal kwam en er liepen mensen rond maar ze lag dan was het fout terwijl iedereen roept oh wat schattig ze ligt weer ik al dat ze niet goed is... Dan had ze of koliek of een hoefzweer.. 1 keer zou een meisje haar voor me rijden maar ze had mijn schatje nog nooit kreupel gezien.. Dus die beld me helemaal in paniek op van Ja en ze lag heel lief en toen liet ik haar opstaan en nu loopt ze op 3 benen... Nou dat was mijn Redna met een hoefzweer... De eerste keer denk je echt dat je haar kan wegbrengen dat ze haar been gebroken heeft... Dus die laat het soms ook wel heel duidelijk merken...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:02

wat je heel veel hoort bij dierenartsen.. je weet vaak wat er mis is aan je paard. maar als er vervolgens wordt gevraagd wat hij altijd doet.. weten de meesten dat niet... als je weet hoe hij reageerd op dingen en zo, kom je er heelsnel achter als iets niet klopt.
je weet dat als je paard normaalnooit ligt op dat tijdstip, er dan wel iets mis kan zijn.
zo kwam ik zondag ook op stal. had mijn paard ineens een dikke bult opzijn boeg. ik schrik me dood, blijkt het een gewone reactie te zijn van de spuit die hij gehad heeft. dat moet je net maar ff weten

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:43

Het hele totaal beeld van je paard.

Toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik te horen dat er een griep heersde en een ontsoken ogen virus.

Vond het vreselijk dat ik ze niet kon zien. Tuurlijk houden ze het paard wel voor je in de gaten maar toch je kent je paarden het beste en ziet gelijk wanneer er wat aan de hand is.

Zo zag ik gelijk dat ,mijn fjord er ziek van was.
Nu heerst er droes en is de fjord getroffen , je ziet het gewoon gelijk als je paard niet lekker is.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:49

Ik zie het gewoon aan mijn mannetje waneer hij zich niet 100% voelt. Ik hoef niet echt ergens op te letten. Maar gewoon het totaal beeld en zijn gedrag.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:07

Ik zie het ook eigenlijk gelijk als er wat mis is. Toen ik Camilla terughaalde van een proefperiode bij mensen (toen ze nog te koop stond) toen was haar vacht dof en had ze overal striemen. Niemand zag verder wat, maar ik zag aan haar gedrag en hoe ze keek dat ze zich niet gelukkig voelde.
Na 1 (!!) dag weer terug bij mij was dat al helemaal weer weg. Ze glom weer, zag er gezonder uit. En keek een heel stuk vrolijker uit haar ogen. Lovers

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:13

Inderdaad is het totaalplaatje belangrijk. Ik ken Yorghos goed genoeg om te kunnen zien of hij zich goed voelt of niet. Ik ken zijn gewoontes en reacties en kan me echt zorgen maken wanneer hij anders doet dan anders. Dan weet ik dat ik hem in de gaten moet houden.
Bij een paard dat ik niet ken, let ik allereerst op de conditie van huid en vacht en de manier waarop een paard uit zijn ogen kijkt. Een doffe blik is niet moeilijk te herkennen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 18:55

Ja ik heb het zelf ook wel hoor dat ik het direct zie. Maar het gaat eigenlijk ook over de paarden in het algemeen en niet alleen die van jezelf.
Het is namelijk mede een opdrachtje van school om mensen uit de praktijk te vragen naar hun ervaringen. Maar ik moet daar ook bij vermelden hoe het zit met je eigen veiligheid!! (snapte ik zelf niet zo goed)
Ik weet dat het eigenlijk niet mag huiswerk vragen maar dit vond ik ook wel een beetje leerzaam voor andere mensen, en anders sorry.