kan strijken overgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

kan strijken overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 10:00

Ik heb Nicolien nu twee maanden en daarvoor heb ik ook ruim twee maanden op haar gereden. Ik heb nooit iets gemerkt van dat ze zichzelf aantikte ofzo. Toen laatst op de dag dat de hoefsmid kwam, had ze na het rijden een wondje op haar kogel. Toen ik klaar was met rijden kwam de hoefsmid net aan en die zag het meteen en vroeg of ik met beenbeschermers rijd. Toen zei ik tegen hem dat het net gebeurd was. Verder niet meer over gehad, kan een keer gebeuren dacht ik. Maar daarna was na het rijden iedere keer dat wondje weer open waardoor ik denk dat ze toch echt strijkt.

Ik heb nu strijklappen, voorlopig totdat het wondje helemaal goed genezen is. Maar met die strijklappen hoor ik haar steeds aantikken. Ergens logisch, omdat ze ook wat dikker zijn maar toch vraag ik me af of ik als ik zonder ga rijden of ze dan weer zichzelf bezeert. Kan het weer overgaan? Ik vind het zo gek dat ze er maandenlang geen last van heeft gehad en nu opeens wel.

Zondag heb ik een wedstrijd dus zal ik ze wel af moeten doen...
Weten jullie of het iets tijdelijks kan zijn en misschien waardoor het komt, zeker aangezien ze het eerder niet heeft gedaan?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:17

Volgens mij gaat strijken niet over, het komt door de stand van de benen/hoeven. Je hoefsmid kan het wel corrigeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:35

Ik reed ook altijd met strijklappen (en ja, ik hoorde ze ook aantikken tijdens het rijden).

Op een gegeven moment was er een strijklap stuk en ik had nog geen nieuwe gehaald. Toen ben ik zonder gaan rijden. Niets meer aan de hand (scheelt natuurlijk toch een goede centimeter, zoniet meer, in ruimte als ze om zijn of niet).

Ik heb ze nu alleen nog om met springen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:57

Sommige paarden gaan juist erger strijken als ze stijklappen aan hebben. Kun je niet beter strijkringen om doen. De hoefsmid kan trouwens meestal het strijken iets minder erg maken, door iets aan de beenstand te veranderen.

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:00

Ik had ook begrepen dat het met de manier van kappen te maken kan hebben. Maar aangezien de hoefsmid het zelf gezien heeft, neem ik aan dat hij daar wel rekening mee gehouden heeft. Ik zal het de volgende keer als hij komt in ieder geval duidelijk vragen, want ik wist dat niet op dat moment.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:47

Is het niet zo dat als je je paard meer verzameld laat lopen dat ze
minder strijken.

Marcella

Berichten: 36714
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:46

Barb schreef:
Is het niet zo dat als je je paard meer verzameld laat lopen dat ze
minder strijken.


Ja.
Een paard wat uit elkaar loopt zal sneller strijken. Mijn (toen) 3,5 jarige fjord had in het begin ook strijklappen, maar nu hij dressuurmatige beter loopt rij ik nu al 1,5 jaar zonder (hij is nu 6 jaar).

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 15:57

Dat is juist het gekke. Ik begin nu dressuurmatig beter te rijden en meer te verzamelen. En juist nu strijkt ze terwijl vier maanden geleden toen ze nog helemaal uit elkaar liep, nergens last van had.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:34

Doet mijn paard ook, strijken. MAar als ik hem goed laat sluiten en aan elkaar rijd, en goed gecoordineerde passen laat maken, dan doet hij het niet meer. HEt probleem is dus op een rijtechnische manier te verhelpen. Mijn paard loopt het liefst heel groot en ruim uit elkaar te banjeren. EN hoe meer hij banjert, hoe erger het strijken is. Maar met goed sluiten kan ik het oplossen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:40

ik had ook altijd peesbeschermers en strijklappers,toen heb ik ze eens een tijdje afgelaten,en viel me opeens op dat ze aan de binnenkant bij de voorbenen sneetjes had en achter wondjes,ik heb er meteen weer gekocht en omgedaan,ik hoor haar nu vaak aantikken enzo,dus ik blijf er nu gewoon mee rijden Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:03

mijin paard ging ook pas strijken als hij goed verzameld liep. ik rij nu geen serieus dressur meer, en hij strijkt nu ook niet meer. alleen als ik ga springen doe ik ze om.