Barst maar los mensen over deze stelling!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Barst maar los mensen over deze stelling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:37

Ik weet dat dit topic een hoop reacties gaat geven, des te leuker!!
De stelling is:

It is not natural for horses to be ridden, every single one is psychologically and physically broken.

Ikzelf ben het hier helemaal mee eens!
Laatst bijgewerkt door UK_eef op 17-09-03 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:41

Het is niet natuurlijk voor een mens om de hele dag te werken Huilen . Ik ben dus ook gebroken. Mijn paard staat de hele dag te luieren in het land. Laat hem dan ook maar eens gebroken zijn, zodat ik me daarna weer wat minder gebroken voel Tong uitsteken .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:44

eveline_B schreef:
Het is niet natuurlijk voor een mens om de hele dag te werken Huilen . Ik ben dus ook gebroken. Mijn paard staat de hele dag te luieren in het land. Laat hem dan ook maar eens gebroken zijn, zodat ik me daarna weer wat minder gebroken voel Tong uitsteken .


idd helemaal mee eens

en paarden in de kudde moeten vechten voor hun voedsel en doen soms 2 dagen zonder water!! nu krijgen ze allemaal netjes hun natje en hun droogje, en ze mogen dus best een beetje moeite doen voor die verzorging Tong uitsteken
mogen ze lekker een uurtje in de bak vechten Tong uitsteken

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:49

"onze" paarden zijn niet meer te vergelijken met paarden in het wild.
Ze zijn in gevangenschap geboren en weten niet hoe het als "wild" paard zou zijn.
Er is door de mens al zoveel gefokt met dieren op bepaalde eigenschappen dat ik de vergelijking met een gedomesticeerd dier en een wild dier niet meer kan maken.
Als een paard niet "gemaakt was" (vind ik ook een foute omschrijving, maar goed) om op de rijden of om als lastdier te gebruiken, dan hadden we ze ook nooit kunnen domesticeren. Dus dat een paard physically broken is als hij zich laat berijden... nee, absoluut niet mee eens.
Kijk maar naar de zebra... die zie ik niet voor een karretje lopen Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:26

Mijn paard is helemaal gebroken als ik met haar klaar ben, wordt ze hard van Tong uitsteken

OK, even serieus dan maar, paard is idd niet meer te vergelijken met paard in de natuur, ze krijgen hun voertje voorgeschoteld, hebben water klaarstaan, en voorlopig lopen ze nog lekker buiten ook.
Daar mogen ze best wel eens voor werken en als dit op een paardvriendelijke manier gaat zullen ze er geen trauma's aan over houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:34

Ok
En als jij het daar mee eens bent, waarom klim je dan op de rug van je paard?

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:38

Ik ben het ook niet echt een smet de stelling! Als ik bijvoorbeeld kijk hoeveel plezier Knipoog mijn paardje heeft als ik met haar ga springen of door het bos ga rijden....geloof niet dat ze er gebroken van terug komt!!
En verder zijn de paarden van nu, zoals hierboven ook al gezegd niet meer te vergelijken met de paarden in het wild!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:46

Idd Jippie, waarom sta je dan met (waarschijnlijk) een foto van jou OP je paard in je avatar eefje +:+

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:07

als je je paard gewoon eerlijk behandeld vind ik er niks zieligs aan, een paard wat de hele dag o het land staat gaat zich op een gegeven moment ook vervelen denk ik, en als ik ga springen hoef ik niks te doen, ze doet het allenmaal zelf, en asl ze het absoluut niet leuk zou vinden zou ze wel anders reageren!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:12

je kan idd de paarden van tegenwoordig niet meer bgl met die van vroeger.
ik denk dat je paard absoluut niet gebroken wordt met een welbepaalde opvoeding nl die van het spel. het is een spel als er op hem gereden wordt. het gaat gewoon vanzelf. het is niet onnatuurlijk, wat weet dat paard dat nou?
het enige kan zijn dat hij op jonge leeftijd geslagen is, of dat het werk op een of andere manier helemaal niet meer leutig is. dan maakt het paard mentaal een vrije val naar zijn eerdere 'levenswijze'. rijden ziet hij als een opgave, en niet meer als een onderdeel van zijn leven. die fout moet je dus vermijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:15

fiesta schreef:
geloof niet dat ze er gebroken van terug komt!!

daar gaat het niet om. het gaat erom dat door het rijden een elementair besef in het paardenhoofd gekomen is dat het niet hoort.
zelfs een paard met plezier in het werk kan psychisch ook gebroken zijn (of zijn geweest)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:23

heeft mijn paard ff pech. ik vind hem echt niet zeilig ofzo. hij mag 23 uur p/d nix doen en moet 1 uurtje doen wat ik wil (en dat doet ie dan nog niet eens es Boos! Haha! )

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:24

Het is ook niet natuurlijk dat ik om 5.50 uit mijn bed moet als het nog donker is.
Vroeger, zonder licht, bleven ze nog lekker in hun grot Lachen

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:25

Ik zeg even wat ik er van vind: Zorg ervoor dat je paard elke dag een flink aantal uren buiten komt. Het liefst in een wei. In de winter bijvoorbeeld in een padock. Geef hem vaak kleine hoeveelheden voer. Vooral ruwvoer. Gezelschap van andere paarden. Een schone stal en liefdevolle verzorging. ELKE DAG!!!!! Wedden dat je pony dan wel een uurtje met je wilt rijden. Een paard kan een mens best waarderen als hij daar reden toe heeft.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:17

juist doordat het paard zich heeft aangepast en is gedomesticeerd heeft het mogelijk gemaakt dat ze in al die tig jaren hebben kunnen overleven.
en mijn paard ziet er nog niet echt fysiek en mentaal gebroken uit
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 17-09-03 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:20

ben het niet met de stelling eens. Waarom rij je dan zelf immers paard? Paarden van nu zijn volledig gedomesticeerd en aangepast. En als mijn paarden zo gebroken waren, dan zouden ze mij ook niet vrolijk staan te begroeten Knipoog

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:32

Jippie schreef:
Ok
En als jij het daar mee eens bent, waarom klim je dan op de rug van je paard?


OK dan! hier dacht ik dus precies aan...

Ik ben het er niet mee eens, waarom lees stukje van crossmonster maar.. zolang me paard als ik er naast ligt gaat lopen changeren(z´n hobby:lijkt leuker dan dat het is Schijnheilig ) om de pas zal die het heus niet zo erg vinden dat ik er op zit.. ik maak hem niet blij met rondjes hobbelen.. een pittige les dat vind hij veel leuker.. proefjes zijn het einde... En dit paard kan niet buiten staan(haaft hij waarschijnlijk vroeger nooit geleerd) buiten (land of bak) gaat hij enkel heel hard rondjes galloperen en dan wissellen... Maar de molen vind ii ook leuk OK dan!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:56

Ik mis de onderbouwing van de stelling zelf. Waarom is ieder paard dan psychisch gebroken ?
Even het voorbeeld van een van mijn paarden, die ik van veulen af aan heb: ik kon daar opklimmen zonder hulpmiddelen, zonder bokken etc. en ze is/was echt niet bang van mij ....hoe vertaal je dat naar "psychisch breken" ????

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:24

Ik ben het er deels mee eens, maar ik zou voor mijzelf de stelling op een andere manier willen formuleren. Dit wel in het nederlands... Haha!

Een paard is aangetast in zijn welzijn.

Meer kan ik er niet over zeggen. Een paard kan natuurlijke gedragingen niet meer uiten en is daarom in zijn welzijn gestoord. Natuurlijk is dit bij het ene dier minder dan bij de ander het geval. Dit ligt aan het paard zelf en zijn verzorger/stal. Ook zijn paarden niet meer "gezond". Kijk maar naar die paarden met artrose/hoefkatrol/etc. Veel dingen komen door verkeerde voeding, fokfouten, huisvestingsfouten etc.

Ik ben het met deze stelling wel eens, maar moet eerlijk zeggen dat ik graag op een paard zit. Natuurlijk probeer ik het zo "goed" mogelijk voor het paard te maken!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 07:48

haha
ja oke, ik heb zelf ook jaren paardgereden (daar is die foto ook van) dus ik val door de mand!:D
maar toch vind ik er wel dat er een kern van waarheid in de stelling zit.

Olybol
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:49

Als je paard gebroken is, lijkt me dat je iets niet goed doet!
Hij mag best stuk zitten, daar hebben wij allemaal wel eens last van!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:08

Eef18 schreef:
maar toch vind ik er wel dat er een kern van waarheid in de stelling zit.


maar wat is die kern van waarheid dan volgens jou Scheve mond Verward

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:39

paarden zijn idd niet meer te vergelijken met die kleine, steppepaardjes van vroeger. Ze hebben zich aangepast, en ons aanvaard als leider. Wees gerust, anders kan je niet op de rug van 600 kilo monster zitten. Er zijn soms wel weer uitzonderingen van mishandeling e.d. maar dat heb je bij elk dier, nietwaar? Zolang ze elke dag hun koekje krijgen lol Lachen

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:44

1 tip: lees het boek 'De stam van de Holebeer', deel 2: 'De Vallei van de paarden', maar eens, dan weet je hoeveel jaar geleden de mens al is begonnen met het berijden van het paard. Het boek gaat niet speciaal over de paarden, maar heeft wel een grappige voorgeschiedenis over paarden en je herkent heel veel tussen de regels door.
Waarschuwing: het zijn wel hele dikke pullen en om boek 2 te begrijpen moet je echt beginnen met boek 1.
Ik ben nu al aan boek 3 begonnen en je moet even wennen als je aan de serie begint, maar het is een mooie serie (in de bieb verkrijgbaar).
Oh ja, de auteur: Jean M. Auel.

Succes!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:47

je kunt ook aard van het paard lezen. Is een stuk dunner en is maar 1 deel van en daarbij gaat het alleen over paarden en worden de vrijpartijen achterwege gelaten Knipoog