Benen afspuiten ja/ nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Benen afspuiten ja/ nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 12:25

Ik spuit de benen van mijn paard altijd af na het rijden.
Dit doe ik met koud water en zo 2/3 min per been (ik weet dat je voor ECHT effect het 10min per been moet doen, maar helaas heb ik daar niet het geduld en de tijd voor).

Wie spuit nog meer de benen van het paard af na arbeid?
Wat is je motivatie?
Hoe lang doe je dat?

Wie doet het juist niet? en wat je reden daarvoor?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:28

Wij doen dat niet meer zo vaak sinds Ret gevoelig blijkt te zijn voor mok. Vocht tussen de haren kan mok aanwakkeren (met een handdoek krijg je het toch nooit volledig droog), dus wij spuiten alleen af als hij ofwel onder de bagger zit ofwel na een zware training of wedstrijd. In ieder geval niet iedere keer na het rijden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een minuut of 10 goed uitstappen op harde effen bodem, dat helpt net zo goed en het spaart ook nog eens water en tijd. Zo'n 2/3 minuten afspuiten per been heeft IMO nauwelijks effect, dan kun je beter goed uitstappen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:30

Ja hoor, ik spuit ze ook altijd af. Dat bevordert de afvoer van afvalstoffen. Ik heb het één keertje niet gedaan en toen stond Okki een paar uur later met 4 dikke benen, dat was een goede les. Ik doe het niet al te lang, een minuut of 5 in het totaal. Ik spuit ook de bagger van en uit de hoeven.
10 minuten doe ik alleen als er een zwelling zit, anders niet.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:31

Ik doe het ook bijna altijd! Tenzij ik echt geen tijd heb, of in de winter als het keihard vriest niet.
Ik doe het denk ik net als iedereen ter koeling van de pezen en benen in het algemeen. Baadt het niet dan schaadt het niet zal ik maar zeggen!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:33

nee ik spuit eigenlijk haast nooit de benen af. Alleen als het echt heel erg warm weer is geweest of langer als normaal heeft gelopen ofzo.
De reden dat ik het niet doe: geen tijd, meestal moet ik meteen als ik klaar ben met rijden weer hartstikke snel weg ofzo, of af en toe is de waterkraan ook niet aangesloten, dan schiet het ook niet op!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:33

Koortje schreef:
Baadt het niet dan schaadt het niet zal ik maar zeggen!


Leuke woordspeling! *LOL* Knipoog

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 12:46

Goed uitstappen doe ik altijd, het liefst ook lekker buiten op de weg.

Gebruikt iemand van jullie nog massagemiddelen/ koelende gels e.d.?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 12:54

Lekker uitstappen en sowieso afspuiten om de beentjes lekker zand en zweetvrij te krijgen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:14

Ik spuit ook altijd zijn benen af na het rijden, soms doe ik het niet en dan wil het nog weleens gebeuren dat zijn benen dik worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:17

Ik spuit nooit de benen af na het rijden.
De enigste keren dat ik afspuit is als het paard flink gezweet heeft en dan het hele paard met warm water ff zuiver maken.

Ik heb ook geen geduld om echt te koelen, dus dat ff nat maken zie ik dan ook niet zo zitten.

Ik stap wel goed uit.
Naar mijn idee het belangrijkste voor goede bloedtoevoer en om verzuring tegen te gaan.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:19

Ik spuit ze altijd af na het werk, maar vooral haar voorbeen waarmee ze in mei een ongeluk heeft gehad in de wei. (snijwond in haar voorbeen, drie weken Utrecht en op de operatietafel gelegen)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:21

ik spuit de benen aleen af na zwaar werk.ook die 3 minuutjes die jij doet hebben nut hoor.ga maar eens na,als jij heel de dag door de stad hebt geslenterd,vind jij voetmasage ook wel lekker.ik deo dat dan 5 minuutjes per been,gewoon voor goede doorbloeding en meer voor mijn eigen idee dan dat het zou helpen....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:22

Ik spuit eerlijk gezegd alleen zn benen af als hij iets heeft (bv een dik been) of als hij er werkelijk niet meer uit ziet (blubberzooi). Met heel warm weer kies ik meer voor afsponzen ipv afspuiten.

Wat ik wel doe:
- als ik in de bak heb gereden een poosje uitstappen 'op het harde'. Gewoon het pad een paar keer op en neer of even over het parkeerterrein.
- als ik op het strand rij probeer ik het laatste stuk (mits er mogelijkheid toe is) door het zeewater te stappen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:28

Deetje schreef:
Gebruikt iemand van jullie nog massagemiddelen/ koelende gels e.d.?


Ook alleen na een wedstrijd of flinke training. Cooling gel, of ijswater (d.m.v. natte handdoeken, even laten zitten en bijgieten) en daarna klei/groene leem. Klei helpt ook afvalstoffen af te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:43

Nee, ook die gebruik ik nooit.
Of het zou op aanraden van een DA moeten, maar dat is tot nu toe nog nooit van toepassing geweest.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 13:50

Is het niet zo dat van koud water de bloedvaten juist gaan samentrekken en hierdoor de afvalstoffen niet goed kunnen afvoeren?
Overigens spuiten wij de paarden altijd helemaal af na het rijden maar dan met water van een graad of 30.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:06

lieke2 schreef:
Is het niet zo dat van koud water de bloedvaten juist gaan samentrekken en hierdoor de afvalstoffen niet goed kunnen afvoeren?


Het klopt volgens mij idd dat de bloedvaten samentrekken, maar daardoor gaat het bloed juist sneller stromen.

Toevoeging; denk maar aan een tuinslang die je half dicht knijpt, dan komt het water er ook harder uit.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 17-09-03 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:09

Waar je wel op moet letten, is dat je geen warme spieren met ijskoud water gaat afspuiten. Dus niet in de schouder of op het kruis, als die nog warm zijn van het werk. Dan kun je idd spierverkramping veroorzaken. Bij pezen is dat geen probleem, maar ook hier geldt dat door goed uit te stappen al een groot deel van de afvalstoffen wordt afgevoerd. Water is dus niet hèt wondermiddel.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:18

Ik spuit alleen af als de benen erg modderig zijn, anders werkt het naar mijn idee alleen maar mok in de hand.
Ik stap wel heel vaak uit op het harde...vaak aan de hand of een klein rondje naar buiten uitstappen, is ongeveer een minuut of 20.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:26

ik spuit de benen meestal alleen even schoon. Dan kan ik beter checken of er ergens nog een wondje onder zit.
Maar niet om te koelen. Gebruik ook geen massage middelen. Idd alleen op aanraden van de DA.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:41

ik denk wel dat het goed is om de bene af te spuiten als ik heb gereden doe ik het wel altijd zeker als het heel erg warm is buiten je moet alleen niet het hele paard gaan afspuiten na het harde werken dan krijgen ze een te grote klap op de spieren en dat is niet goed

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:49

Ik spuit Nooureyev zijn beetjes altijd na het rijden af.

Gewoon lekker voor de pezen om even af te kunnen koelen van die warme peeskappen.

Verder gebruik ik na zware arbeid Cole's Linement.
Dan wel in de verdunde versie.
1 deel Linement en 4 delen water.

Vind hij heerlijk, en stopt ook het nazweten.
En juist om de laatste reden gebruik ik het.

Als hij gaat nazweten als ik er niet meer ben kan hij kou vatten, zit ik
persoonlijk niet echt op te wachten.

Voorkomen is beter dan genezen.Knipoog

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:56

Wat is Cole`s Linement voor iets???

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:00

Ik spuit nooit en nooit af met koud water, heb dat jaren gedaan maar je moet zo voorzichtig zijn met spierverkramping op bepaalde plekken dat ik nu gewoon op 37 graden het hele paard afspuit, hoe warm of koud het ook is.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:46

Ik spuit na het rijden ook altijd even zijn benen af, niet echt om te koelen maar meer om ze even schoon te spuiten. Als ik strijklappen/peesbeschermes gebruikt heb doe ik het wat langer want dan zitten er meestal wat kleine zweetplekjes.