wel of niet opnieuw ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

wel of niet opnieuw ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 14:32

Gamble heeft zich weer eens van zijn beste kant laten zien Knipoog . Na de les even lekker de wei in om op te drogen maar op de een of andere manier is het hek naar een andere wei open gegaan en daar zijn ze de boel aan het omploegen. Gaat die idiote knol als een raket door de klei met als gevolg zijn twee voorijzers kwijt. Verdrietig Nou hebben we vorig jaar zijn achterijzers al eraf gelaten maar is het misschien een idee om hem ook voor op blote voeten te laten lopen? We rijden niet buiten, weinig wedstrijden etc. Ik overleg natuurlijk ook met onze hoefsmid.
Ervaringen welkom.
Groetjes Desiree Lachen

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:40

Als ie geen ijzers nodig heeft waarom zou je ze er dan onder doen? ijzers beperken het hoefmechanisme en ik vind zelf dat je alleen ijzers er onder moet zetten als het paard last heeft van zijn hoeven (verkeerde stand, kreupelheid etc.)

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:55

Heb net hetzelfde met mijn hoefsmid overlegt, we gaan het gewoon proberen. Als het niet lukt komt hij er weer ijzertjes onder leggen. Waarschijnlijk merk je het gauw genoeg als het niet gaat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:58

Lijkt mij geen probleem, dat stukje van stal naar bak is nou ook zo groot niet Knipoog Met Omar reed ik buitenritten van zon 2 uur zonder ijzers. Je moet 'm wel de kans geven om 'm er aan te laten wennen, dus als hij een week wat onwennig loopt niet meteen weer ijzers eronder. Jij hebt het ook ff lastig als je voortaan op blote voeten moet lopen.
Ik zou het erop wagen!
Succes!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:34

een ijzer onder het voorhoef heeft ook als voordeel dat het paard niet meer zo "strak"is in het voorbeen. het been rolt beter, je krijgt zo een betere gang (daarom heeft die van mij voor ijzers). maar niet alle paarden hebben natuurlijk een strak voorbeen dus als jij het niet nodig vind en de hoeven zijn goed, dan zou ik zeggen gewoon proberen, scheelt ook weer in de kosten OK dan!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:09

Oppes ik open net ook zo'n topic over ijzers maarre ik haal ze dus er ook af in de herfst/winter volgend jaar laat ik ze er weer op zetten.

dit word de 1e x kijken of het geen problemen geeft!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:10

Oppes ik open net ook zo'n topic over ijzers maarre ik haal ze dus er ook af in de herfst/winter volgend jaar laat ik ze er weer op zetten.

dit word de 1e x kijken of het geen problemen geeft!

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:24

hoi,
als de hoefsmid geen problemen voorziet dan zou ik het gewoon proberen.
je merkt gauw genog of hij het dan toch nodig heeft of juist niet.
misschien loopt hij wat minder prettig maar misschien ook juist niet.
dan kun je dat alsnog met de hoefsmid overleggen.
een ijzer is er ook zo weer onder gezet natuurlijk.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:28

waarom zaten ze er eigenlijk onder ?
als je nie t veel op he tharde rijdt en het paard hoeft niet in de beenstand gecorrigeerd te worden, dan heeft het toch geen ijzers nodig ?
Gewoon eraf laten, hem een tijdje laten wennen. Is veelgezonder

Mijn paardje had vreselijke brokkelhoeven, elke 4 weken moest de orthopedische smid komen. Afgelopen winter heb ik de ijzers eraf laten halen, desmid was zeer skeptisch, maar ik eigenwijs en nu heeft hij superhoeven. Desmid is nu enthousiast. Ik laat wel hoefschoenen maken, want uit rijden moet hier veel over stenen en dat is gevoelig. Maar meestal rijd ik in de bak en een klein buitenritje gaat ook prima

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:44

als het niet nodig is zou ik het niet doen. Het is natuurlijker zonder, en een stuk goedkoper.
Zonder ijzers mag je geloof ik 1x per week naar buiten met je paard, dus dat is ook wel te doen als je dat zou willen Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:57

Bij Duvel hadden we ze er ook allemaal onder vandaan laten halen, toen wij hem kochten, maar na 8 weken vond de smid het verstandiger om ze er voor wel weer onder te slaan. De zolen werden wat te dun en daar kon hij gevoelig op worden.
Achter zag het er perfect uit, dus die heeftie niet meer terug gekregen. Alleen van de zomer moesten ze er wel onder, ivm de stiften, maar zodra ik geen graswedstrijden meer had, zijn ze er weer onder uit gegaan.
Kortom, vanaf hier kan ik niet zeggen of jouw paardje ze wel of niet nodig heeft, waarscijnlijk is het wel het proberen waard, in principe is zonder ijzers beter dan met, ivm het hoefmechanisme enzo.
Overleg gewoon met je smid, die zal waarschijnlijk ook zeggen dat je het wellicht kunt proberen en na verloop van tijd kun je ze er altijd nog weer onder laten slaan, nietwaar?