[endurance] wordt ze zo goedgekeurd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

[endurance] wordt ze zo goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 23:57

Ik weet niet of dit eigenlijk op VMR hoort, maar goed.
Ik heb me met Amiga opgegeven voor de enduance in Ommen de 28e. Ik heb in juni in Onstwedde ook al eens met haar meegedaan, toen had ze al exceem rechtsachter en ik vond haar eigenlijk net niet rad (op de volte op links was ze eigenlijk écht niet rad, maar ze had gewoon last van dat exceem). Toch kreeg ze daar gewoon een A-tje, werd niets over gezegd.

x maanden verder zijn we van dat exceem af, maar het been is vooral 's morgens nog wat opgelopen. Ik ben bezig met de herhalingskuur met een homeopatisch middel, dus ik hoop dat er nog wat verbetering in komt, maar ook als het zo blijft, wil ik haar wel graag starten. Ze loopt er nl. prima op en het is voor mij glashelder dat het puur komt door het exceem-gedoe.
Zou ze (evt. met mijn uitleg) zo goedgekeurd worden (paard is dus absoluut zuiver in alel gangen), of zou ik de DA nog om een verklaring moeten vragen? (die heeft het exceem in de ergste vorm gezien en de behandeling bepaald, in overleg met haar heb ik het paard nu weer aan het werk) Wat denken jullie, 'doorgewinterde' endurancemensen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:03

Mijn ervaring: als het paard goed loopt, kunnen ze niets van dat eczeem zeggen. Als ik een bemerking krijg op de locomotie, dan heb ik daar meestal achteraf wel een verklaring voor. Zoals in Wittelte op de vetgate, daar had ik een recheck omdat ze de eerste keer 'iets' zagen, rechtsvoor. Dat was de hoef waar Ret twee dagen eerder een ijzer af had getrapt. Het kon dus gevoelig zijn omdat het ijzer er de vorige dag opnieuw onder was geslagen. Toen ik dat vervolgens zei, werd door de vets gezegd dat het daar best mee te maken zou kunnen hebben. Maar ik vertel zoiets nooit van tevoren, dat kan de keuring alleen maar beïnvloeden.

Als ze absoluut zuiver is, dan mag ze starten. Je kunt wel vragen of de vet een aantekening maakt op je kaart wanneer er plekjes ofzo op haar been zitten, zodat bij de nakeuring duidelijk is dat die niet tijdens de wedstrijd zijn ontstaan.

Hopelijk gaat alles goed in Ommen, ik kan er helaas niet bij zijn maar ik wens jullie alvast veel succes en plezier toe!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 00:16

Nouja, van dat eczeem is héél weinig meer te zien, het is vooral dat dat been voor de rit hoogstwaarschijnlijk wat dik zal zijn. Maar ik kan naturlijk niet echt bewijzen dat dat door het exceem komt en niet één of andere enge blessure is....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 00:21

Ik heb vorig weekend in Holten Ret met de voorkeuring voorgebracht terwijl zijn achterkogels nog iets dik waren (stalbenen). Ze waren al slanker dan toen ik hem van stal haalde, had ook een paar rondjes gestapt, maar blijkbaar toch nog net niet helemaal voldoende. Kreeg meteen een A voor de locomotie, maar wel met de bemerking dat hij achter nog ietsjes stijf liep. Ik wist vrijwel zeker dat hij verder goed was, en op zo'n moment denk ik altijd: als het echt niet goed is, dan merk ik dat wel onder het rijden en anders wel op de vetgate of bij de nakeuring, en dan stoppen we alsnog. De locomotie wordt overigens altijd beoordeeld door een van de officiële vets en niet door een assistent, en een echt goede vet haalt zo'n 'enge blessure' er ook wel uit, denk ik dan altijd maar. Knipoog