Hoe kan ik de stal leuker/interessanter maken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Hoe kan ik de stal leuker/interessanter maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 15:14

Mijn pony staat nu nog 24/7 in de wei. Maar met een paar weken zodra het weer achteruit gaat zal de kudde op stal komen te staan. Met overdag weidegang. Als het gaat vriezen staan ze 24/7 binnen.
Ewald word ongelovelijk chagerijnig op stal. Hij vind er echt niks aan. Ik ben in die periodes zo veel en zo lang mogelijk op stal om hem het vervelen tegen te gaan en dat hij zoveel mogelijk eruit komt.

Helaas is er een nieuwe regel op stal dat de pony's niet meer los in de binnenbak en buitenbakken mogen ivm vernielen en aanvreten.

Iets in zijn box ophangen (op een stage had hij tijdelijk een jollybal in zijn box hangen, dat vond ie helemaal het einde!)is ook geen optie aangezien ze geen vaste box hebben.

Ze krijgen wel 3x per dag kuil en 2x per dag biks. Maar toch blijft hij chagrijnig. Heeft iemand tips??

Jammer genoeg wel heel moeilijk om het zo op te lossen. Als ik er ben is hij wel minimaal een uur uit zijn box, maarja dat is maar 1x per dag en ik heb ook niet de mogelijkheid om vaker te komen ivm school. Gelukkig heb ik wel leuke stalgenootjes die hem er ook wel eens uit willen halen. Afgelopen winter had ik een leuke regeling met Pellie en Littleroosie. Als wij er waren gingen de pony's met zn 3en in de buitenbak. Dan kwamen ze er wel 1 á 2x per dag eruit.

Maar het is het proberen waard om te kijken of een bokker een oplossing heeft

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:17

Oei dat is wel heel moeilijk...als je niks met de stal kunt doen ,
en hij er alleen uitkomt als je er dus zelf bij bent....

dan kan ik het zo 1-2-3 ook niet bedenken...

Hoe werkt dat met die stallen dan ,
klinkt zo vreemd dat ze in principe de hele dag op stal staan maar er toch geen 1 van zichzelf hebben ? Lachen

Je moet hem toch op 1 of andere manier bezig kunnen houden als je er zelf niet bent.....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 15:21

De paarden hebben geen vaste box zodat ze altijd naast een ander staan en elkaar leren kennen zeg maar. Dat ze niet telkens naast dezelfde staan.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:26

Mmm..tja wel leuk , maar wanneer worden ze omgezet dan ?

Is het niet zo dat als je eind van de middag ofzo komt ,
ze de volgende dag in dezelfde box staan ?

Of worden ze 's ochtends tijdens het mesten omgezet Haha!

Als je naar je paardje toegaat en je weet zeker dat hij in DIE stal nog een heel aantal uren staat dan zou je er in overleg natuurlijk wel wat in kunnen leggen / knopen / hangen om mee te spelen of aan te knabbelen ,
en dat je dat dan de volgende dag weer in de volgende box erbij doet....

Of kan dat ook niet ? Lachen

Ik ken het hele systeem niet hoe jullie dat doen Clown

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:32

Is het geen optie de paarden net als in de zomer 24/7 buiten te laten staan?

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:02

sassa schreef:
Is het geen optie de paarden net als in de zomer 24/7 buiten te laten staan?


Waarschijnlijk niet, anders vroeg ze het niet
Kun je hem zijn voer niet in zo'n voerbal geven? Dan is hij daar in ieder geval al langer mee bezig. En hooi zou je in een hooinet kunnen doen.
Moeilijk hoor.. Scheve mond

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:05

Het is toch niet te veel moeite om de keren dat ie verhuist de jollybal mee te verhuizen?!
Is het misschien ook niet een oplossing, hem in de winter gewoon smorgens buiten te zetten, en smiddags op stal en dan smiddags of savonds rijden?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:28

euhm ik ben toch wel van plan om Gam meer buiten te hebben dit jaar, ook als het vriest. ze gaan toch niet ouwehoeren (dat hebben we afgelopen winter wel gezien) als het zo gevroren heeft.
Misschien kan Waldi dan gewoon mee naar buiten? Ik zie het probleem niet met vrieskou, als ze maar wat te eten hebben. Lachen

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:47

In iedergeval veel hooi, liefst onbeperkt en een bal of een pion in zijn stal hangen of neer leggen. Een voerbal vullen met biks, daar kunnen ze uren zoet mee zijn.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:49

PhiaBink schreef:
In iedergeval veel hooi, liefst onbeperkt en een bal of een pion in zijn stal hangen of neer leggen. Een voerbal vullen met biks, daar kunnen ze uren zoet mee zijn.


Onbeperkt hooi lijkt me geen goed plan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:36

Kunnen ze geen stukje land afzetten waar de paarden nog wel omstebeurt mogen staan, dat doen we bij ons in ieder geval wel deze winter.

Kan me voorstellen dat ze chaggie worden als ze de hele dag binnen moeten staan.

Dus als er geen andere optie is gewoon de stal volproppen met spullen die makkelijk te verhuizen zijn.
Of vragen of jouw paard bij wijze van uitzondering wel een vaste box mag hebben.
Door het gewissel van de andere heeft ze dan toch verschillende buurmannen en vrouwen Haha!

Sowieso lijkt me het wisselen van stallen niet zo prettig voor de paarden (maar dat is mijn persoonlijke mening)
Bij ons op stal rennen ze als je ze los laat allemaal naar hun eigen vertrouwde stalletje, waar hun speeltjes staan en we zoeken de buren uit.

Maar als dit niet mogelijk is zoals hierboven voorgesteld, pionnetjes, hooinetten, voertonnen en misschien een muziekje erbij....schijnt bij sommige paarden ook te helpen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 14:52

Ze worden voor zover ik weet idd bij het mesten omgezet.
Michèle waar wou je gam dan heen doen?? Gewoon in de wei?
Met mooi weer komen ze trouwens ook wel gewoon buiten overdag.

Hem 24/7 buiten laten staan zie ik neit zitten aangezien ik ook wedstrijden rijd, ook al zou ik hem scheren is zo'n geklooi met dekens en bovendien het water wat eventueel bevriest enzo.

Ik zou idd eventueel wel een bal o.i.d. kunnen ophangen en die gewoon in de andere box hangen.

In principe zijn ze wel min. een uurtje zoet met het kuil wat ze krijgen. (en dat 3x)

Sily ik kan moeilijk om uitzondering vragen. Zijn meer pensioenklanten die dat dan eventueel ook zouden willen en dát willen de stalhouders niet Lachen

Muziek staat de hele dag aan (behalve 's nachts natuurlijk) Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:09

Ik zou toch proberen om met de staleigenaar te regelen dat ze wel naar buiten kunnen in de bak. Zorg dan dat ze daar wat afleiding hebben zodat ze niet aan de omheining gaan knabbelen, zoals wilgentakken (zijn ze echt gek op) en bergjes hooi/kuil. Neem dan wel 5-6 bergjes op 4 paarden zodat ze geen ruzie gaan maken. Wil hij anders geen klein stukje weiland opofferen voor de winter? 24/7 op stal is waardeloos, geen wonder dat je paard chaggerijnig wordt!

trouwens als het vriest kunnen ze toch makkelijk de wei op? lopen dan in ieder geval het land niet kapot.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:44

Samsam"]
[quote="PhiaBink schreef:
In iedergeval veel hooi, liefst onbeperkt en een bal of een pion in zijn stal hangen of neer leggen. Een voerbal vullen met biks, daar kunnen ze uren zoet mee zijn.


Onbeperkt hooi lijkt me geen goed plan!
[/quote]

Verward
Dit krijgen ze bij mij ook in de winter. Ik zie geen probleem.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:50

Gewoon op het uitloopje naast de stallen Maaike. Ze breken hun poten niet als het vriest en met vieze blubbersokken heb je ook niks te maken zoals mij... (bah Scheve mond )

En bij ons op stal weten de paarden dat ze geen eigen box hebben dus die lopen willekeurig ergens in, de voorsten hebben mazzel omdat die kunnen kiezen. Gam maakt het niks uit, als er maar eten in ligt!! Haha!