mening over vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

mening over vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 18:59

tja, de titel zegt het eigenlijk al, wat is jullie mening over het vrijspringen.

Doen je het weleens ( zoja, hoe vaak en doe je het om een speciale reden, zo nee waarom niet? )

Heeft het ook ergens nut voor ( behalve voor de afwisseling ) bijv. het trainen van de spieren of dat je paard beter leert in schatten voor de hindernis.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:01

ikdoe het 1 keer per jaar gewoon voor de fun, omdat ik me verveel, geen zin had om te rijden of zo Lachen
Vind persoonlijk dat het nergens veel nu voor heeft.

Bij jonge springpaarden die nog niet onder het zadel waren deden we het ook als er een koper kwam.

MarteniqueJarig
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:04

alleen als voorbereiding voor de (hengsten) keuring.. Maar zijn voornamelijk dressuurpaarden hier...

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:04

ik heb nu een pony die ik aan het beleren ben en daar mee ga ik wel vrijspringen. Ze meot spieren krijgen en vertrouwen in al die dingen. Alleen doe ik em niet los maar aan de longeerlijn en doe eerst balkjes. Dan steeds hoger op bouwen.

Met onze rijpaarden doe ik et af en toe omdatze het helemaal te gek vinden!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:07

Ik vind het een erg groot risico op blessures.
Je kunt het verantwoord aanpakken, maar hoe vaak zie je niet dat mensen maar steeds hoger bouwen en hun paard daar overheen jagen tot de boel een keer instort.

Voor de afwisseling is het misschien wel leuk, maar overdrijf het dan niet. Ik kan me zo voorstelling dat in-uitjes nog wel een bepaalde gymnastiserende waarde hebben.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:07

Wij hebben het gedaan om Tosca voor te bereiden op de keuring. En ja ze is een dressuurpaard maar sprong beter dan de springpaarden in haar rubriek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha!

Tsja die mannetjes keken wel ff raar op toen ik met m'n gekke dressuurpaard wilde springen! Maar ze was geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:58

Ja hoor, zo af en toe doen wij het wel, maar gewoon puur voor de afwisseling.
Alleen jammer, wat Margreet al zegt, dat de meeste mensen maar wat neer pletteren, zonder op maten en redelijkheid voor het paard te letten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:04

Ik vind dat het best wel toegevoegde waarde heeft,
het beest leert op zijn eigen benen te letten en de meeste paarden vinden het ook een welkome afwisseling.
Tuurlijk is het funest als het verkeerd aangepakt wordt, maar is dat niet zo met elk soort werk wat we van een paard vragen. Dan kan je overal wel een vraagteken bij zetten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:20

Werk waarbij hoogte, snelheid en vaak toch ook opjagen en een stukje spanning/opgewondenheid gecombineerd worden is IMO toch een groter risicio dan gemiddeld.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:11

Ik heb m'n pony een paar keer laten vrijspringen, maar dat was niet hoger dan 50 cm en maar een paar keer. En soms gata hij vanzelf over de hindernis als er 1 in de wei staat en iemand is met een ander paard aan het springen

Echt serieus heb ik het nog niet gedaan want hij is pas 3. Als hij straks een half jaartje onder het zadel is ofzo ga ik hem wel eerst wat laten vrijspringen voordat ik het hem onder het zadel laat doen.
Dan vind ik dat het zeker wel nut heeft. Kan hij alvast oefenen hoe hij z'n benen moet neerzetten zonder dat er zo'n lastig mens op zit Haha!
(ik weet dat ik het verkeerd uitleg, maar je snapt vast wat ik bedoel Knipoog )

EN het is leuk voor de pony, al zijn er natuurlijk altijd wel die springen niks aan vinden.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:19

de eerste keer dat ik Bonanza liet vrijspringen was hij gelijk een ijzer kwijt, ik doe het nu dus niet meer.