Knoeien met biks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Knoeien met biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 21:46

Mijn lief is een enorme knoeikont met het eten van haar biks. *LOL* Het ligt niet aan haar tanden en kiezen, die zijn onlangs nog helemaal nagekeken en daar waar nodig bijgewerkt. Het komt gewoon omdat ze haar aandacht helemaal niet bij het eten heeft. Ze neemt een mond vol biks en gaat dan een beetje om zich heen kijken. Als ze iets interessants ziet valt haar mondje letterlijk open van verbazing en laat ze haar bikjes zo vallen! Clown Zo lang ze haar aandacht maar bij het eten houdt gaat het goed, maar helaas is het lastig om dat voor elkaar te krijgen. Ze vindt de wereld erg interessant!

Meestal laat ik haar na het leeg eten van haar voerbak "stofzuigen". Dan eet ze de gevallen biksjes wel van weer de grond. Nu lukt dat wel omdat ik haar op de zadelplaats voer en de vloer daar schoon is. Maar in de wintermaanden krijgt ze haar biks in de stal en gaat op deze manier een heleboel biks tussen het stro verloren. Niet alleen zonde van het geld, maar op die manier krijgt ze natuurlijk minder biks als dat de bedoeling is. Ik kan haar natuurlijk wel wat extra geven, maar ja............ hoeveel dan? Ik weet immers niet hoeveel biks er tussen het stro verdwijnt.....

Weet iemand misschien een oplossing voor dit knoeiprobleem?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:57

He, bekend iets!! Genderose deed dit dus ook een tijdje!
Bij haar lag het waarschijlijk aan de hoeveelheid die ze kreeg. Ze kreeg namelijk vanwege de bevalling en de zogende veulens extra bix, 1 kg per keer, dat ze totaal niet gewend was (wel netjes opgebouwd hoor!) maar mevrouw knoeide echt als een gek!
Ik heb toen een tiijdje bixpap gegeven, maar dat was niet echt praktisch. Toen ben ik het in 2en gaan spitsen. Veel minder in 1 keer dus. En dat ging prima! Ze eet het nu gewoon weer helemaa, omdat het gewono maar een kleine hoeveelheid is. Mischien ook een optie bij jouwn geval?

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:03

Ik heb niet het idee dat de porties te groot zijn voor haar. Het probleem is meer dat ze gewoon heel snel afgeleid is. Misschien gaat het vanzelf wel over als ze wat ouder wordt, nu is de wereld nog relatief nieuw en dus heel interessant!

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:19

Gen had ook problemen met het soort voer. Stimix laat ze vallen (bah Haha!) en Muesli zonder haver geen problemo. Mischien dat?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:27

hoi,

Klinkt bekent in de oren, mijn paard is nu bijna 19 en is z'n hele leven al een schrokker en daardoor een knoeierd, hij ziet vaak van alles om zich heen en wil natuurlijk ook overal met z'n neus bij zijn (logisch toch?)
maar wil tegelijker tijd ook snel z'n brokjes opeten, ja en 2 dingen tegelijk gaat een beetje moelijk, maar hij blijft het nog steeds proberen.
Heb een tijdje een brok liksteen in z'n voerbak gelegd zodat hij alleen kleine hapjes kon nemen en geen hele happen brok op de grond uitkwijld
dit lukte ff totdat hij hier een truckje op bedacht had, de liksteen eruit smijten, toch onhandig zo'n ding op je bord dacht ie waarschijnlijk.
Toen bedacht dat het misschien handig was om hem kleinere hoeveelheden per dag te geven, nou helpt (bij hem)dus ook niks,
ja heb het toen maar geaccepteerd en een mooie voermat gekocht, waar hij lekker op kan kwijlen, spugen, zeveren en brokjes in de rondte kan strooien en ze vervolgens zo weer van de vloer kan eten, zonder dat ze tussen het zaagsel verstopt zitten.

suc6 met je knoeierd
gr. cissie

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:39

ik heb ook zo een knoeier gehad.
Die propte zijn mond dus vol, keek vervolgens naar buiten en liet de helft vallen...

tot grote vreugde van Evita. Want zij ging iedere morgen dus even op inspektietocht langs de stal(die staan in de wei, dus ze kan er vrij rondlopen) om die restjes op te peuzelen OK dan!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:20

Je kan onder de voerbak de vloer leeghouden van stro of zaagsel. Elke keer netjes aanvegen. Al het geknoeide kan dan rustig opgegeten worden en jij kan zien hoeveel er is blijven liggen.

Plaats eens een voerbak in een dode hoek. Dan valt er weinig te zien misschien helpt dit.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 22:46

Bedankt voor jullie reacties allemaal. De vloer onder de voerbak leeghouden van stro lijkt me inderdaad een goed idee.

Cissie, jij had het over een voermat. Wat is dat precies en waar kun je die kopen? Als ik jouw verhaal zo lees is jouw paard waarschijnlijk familie van die van mij!!! Haha! Misschien werkt jouw oplossing dus ook wel voor mijn paard!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:52

hoi Roxx,

Het is geen echte voermat (bestaan die dingen eigenlijk wel?), maar een oude trailermat van ong. 1.00m bij 80cm. en dan kan ie idd gewoon z'n brokjes oppeuzelen, scheelt nog een hoop biks ook.
misschien dat een rubbere tuinmat die bij de bouwmarkten verkopen een optie is kun je evt. 2 naast elkaar leggen, maar die trailermatten zijn ideaal omdat ze zo zwaar zijn, verschuift ie nie snel.

suc6
gr. cissie

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 21:30

Zal de plaatselijke bouwmarkt eens even met een bezoekje verblijden en kijken of ik iets dergelijks kan vinden. Bedankt voor de tip!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:04

Mijn vorige paard knoeide ook erg met z'n biks.
Simpele oplossing: doe een paar flinke bakstenen in z'n voerbak.
Zo krijgt hij het niet voor elkaar om gulzig te eten en hij moet echt op zoek naar z'n brokjes Tong uitsteken

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:13

Onze tweejarige doet het ook. Hij eet, doet zn hoofd omhoog, opzij, kauwt en vervolgend laat hij meer als de helft weer vallen. Ik heb geprobeert erbij te blijven staan en de emmer weer onder zn snufferd te houden, maar hij doet elke keer zn hoofd weer de andere kant op Ik denk zelf dat het komt doordat hij bij de vorige eigenaar weinig of geen biks kreeg, en nu krijg hij minstens één schep en nog extra haver. Ik vrees voor de stal als ze straks in de winter 's avonds op stal gaan... Buiten valt het nog op te ruimen, maar het wordt daar een muizenparadijs als hij daar ook loopt te knoeien Scheve mond