Cap met lampje ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Cap met lampje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 18:40

Ik vraag me af :

Werkt dat nu echt , zo'n cap met een lampje erop Verward

Ik bedoel , als je zo rijdt in de schemer/donker ,
dan laat je dat lampje voor je op de straat schijnen neem ik aan.

Maar heb je dan alleen zo'n klein verlicht rondje op straat ,
(wat eigenlijk alleen maar irritant is voor zowel mij als paardje Haha! )
of echt een fijn verlicht stuk Verward

Of is het meer bedoeld als veiligheid , bij je reflectoren enzo Lachen

En mag je er mee op de weg , irriteer je dan andere weggebruikers er niet mee ?

Is het niet vervelend voor je paard dat lichtje ?

Kortom :
Wat is de bedoeling en hoe werkt zoiets precies in de praktijk ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:35

Op een cap weet ik niet maar ik heb regelmatig in het donker hardgelopen met zo´n "koplamp".
Dat werkt perfect maar op een paard zit je toch een stuk hoger.
Heb je dan gewoon je hoofd recht schijnt het licht hoog voor je uit en zie je op de weg nog niet zoveel denk ik Verward
Ligt natuurlijk ook aan de groote van je paard.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:49

bij ons heeft er iemand een cap met een zwaailicht erop (rood, met batterijen)! Haha!

Ik heb net bij de paardendrogist een refecterende band voor mijn veiligheidshelm besteld en we hebben met de hele stal veiligheidshesjes met knipperende dingen besteld ergens.

Je paard kan wel goed zien in het donker overigens, als het goed is tenminste, want in de natuur moeten ze ook in het donker alert zijn op roofdieren, maar ja, dat is natuurlijk wel heel erg lang geleden Verward Clown

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:57

Zo'n ding is erg handig als je in het donker een tent moet opzetten, je hebt dan beide handen vrij voor het noodzakelijke werk! Cool

Het lampje dat Loesdau (de 'Duitse Divoza') verkoopt als helmlamp werkt op 3 x 3.6 Volt. Zo heel veel licht kan daar volgens mij nooit uit komen, iig niet dat je je tegenliggers verblindt ofzo Haha!. Je moet het je ook niet voorstellen als een enorme koplamp, maar genoeg om in het (schemer)donker je weg te kunnen vinden.

Ik ken ze uit de endurance, daar worden ze gebruikt in de hogere klassen wanneer die heel vroeg starten. Heb er dus (nog) geen ervaring mee.

Maar eh... een rood zwaailicht met batterijen? Ben benieuwd wat de politie daarvan vindt. Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:00

Citaat:
Maar eh... een rood zwaailicht met batterijen? Ben benieuwd wat de politie daarvan vindt.


dat mag, oranje ook zolang het maar geen blauw zwaailicht is (kan je in Beligë ook zo kopen bij de dumpshop overigens voor de liefhebbers )

Ze vertelde toevallig dat ze vorig jaar een aanrijding hadden gehad met een bromfietser (die bezopen was) en dat er in de krant had gestaan dat de ruiters goed verlicht waren, zelfs uitgerust met zwaailicht! De politie was ook bij dat ongelukje aanwezig, om de bromfietser op te rapen Haha!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:01

Wij hebben er een voor de endurance. Bianca, die 4e klasse rijdt, of liever reed, daar onze nieuwe kanjer nog enkele maandjes moet wachten en getraind zal moeten worden,heeft zo'n lamp nodig, omdat er in het donker(5uur) gestart wordt en het veel licht geeft, als je hem breed instelt, in de soms zeer nauwe bospaadjes. Je moet je paard er wel op trainen, daar sommige het wel erg vreemd vinden, daar ze hun schaduw zien bewegen in het licht.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:59

Ik heb zo'n lamp nog uit mijn overlevingstochtentijd. Ik heb een Petzl en die geeft verdomd veel licht. Ik wil hem nu ook gaan gebruiken op mijn cap. Ik ben hardstikke nachtblind en mijn paard heeft maar 1 oog. Nou hebben we de laatste tijd regelmatig nachtritten gemaakt maar dan moet ik Mrie vragen haar lampje aan te zetten zodat ik het lampje kan volgen. Ook zie ik geen takken of obstakels en alles wat mijn paard niet kan zien aan de rechter kant kan ik hem niet voor waarschuwen. Hij zou zo een berm in kunnen lopen of een sloot omdat ik het neit zie en hij ook niet. In dit geval lijkt me die lamp wel erg handig! De lamp is wel verblindend voor verkeer maar op de weg heb ik de lamp ook niet nodig. Daar staan lantaarns. Ik draag ook reflectors.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:24

Even een zijstraat: welke raden jullie aan, wanneer je geen cap draagt?