Kan je je paard laten begraven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Kan je je paard laten begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 12:40

Ik dacht er een tijdje geleden al aan, maar na een poll te hebben gezien hier op bokt, schoot het me weer te binnen.
Als mijn paard zijn tijd is gekomen laat ik hem inslapen en ik wil er zeker bij blijven.
Maar mijn vraag is: kan je je paard laten begraven op een begraafplaats met een steen enzo?
Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.
Maar ik zou dat tegen die tijd wel graag willen.
Gelukkig is mijn paard nog maar 11 jr. dus het zal nog wel even duren, maar ik ben wel erg benieuwd.



Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 13:30

Dat van die urn vind ik ook heel mooi, zou je ook nog uit kunnen strooien.
Alleen mensen van het koningshuis mogen hun paarden laten begraven?
Dan met ik snel trouwen met iemand van het koningshuis........

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 21:38

Dankjewel voor de informatie.
OK dan! Fijn dat de bokkers elkaar altijd helpen, was de hele wereld maar zo....
Ik zal het telefoonnummer van het crematorium in Belgie goed bewaren, al hoop ik het niet snel nodig te hebben.

Groetjes Mirjam

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 09:58

Ja, daar zou je best wel is gelijk in kunnen hebben....
Hopen dat je tegen de tijd dat mijn paardje deze wereld moet verlaten je ook in nederland je paard kan laten cremeren.
Begraven zal er wel nooit komen want daar is nederland een beetje te klein voor denk ik.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 11:22

Eerste crematorium voor paarden
Bron: 'Provinciale Zeeuwse Courant' (21 november 2000)
Wolphaartsdijk - Begin volgend jaar wil slachthuis De Kok uit Wolphaartsdijk het eerste Zeeuwse paardencrematorium openen. Zodra alle vergunningen rond zijn, moet de uitvaartservice gaan draaien. Een onlangs gebouwde boerderij wordt momenteel in Wolphaartsdijk ingericht als crematorium. - Begin volgend jaar wil slachthuis De Kok uit Wolphaartsdijk het eerste Zeeuwse paardencrematorium openen. Zodra alle vergunningen rond zijn, moet de uitvaartservice gaan draaien. Een onlangs gebouwde boerderij wordt momenteel in Wolphaartsdijk ingericht als crematorium.

Door een wetswijziging worden paarden per 1 januari 2001, net als honden en katten, aangemerkt als huisdieren. Hierdoor staat de weg naar een crematie open. Nu is het niet toegestaan paarden en pony`s te cremeren of te begraven. Ze worden in een destructiebedrijf vernietigd of komen in de voedselketen terecht.

Veel paardenliefhebbers willen op een waardige manier afscheid nemen van hun lievelingsdier. Volgens mede-eigenaar M. C. de Kok kan een uitvaart `net zover gaan als mensen willen`. ,,Ze kunnen een laatste blik werpen op het dier of een deel van de as meenemen in een urn.`` Een passend vaarwel met een kopje koffie en een plakje cake behoort ook tot de mogelijkheden.


Uitvaart
De Kok heeft een traditioneel gebouwde boerderij neergezet aan de Oude Veerdijk bij Wolphaartsdijk. Een gedeelte daarvan wordt vrijgemaakt voor crematies. De Kok verwacht dat mensen de weg naar het uitvaartcentrum snel weten te vinden. ,,Er zijn heel veel paarden in Nederland. Maneges schieten als paddestoelen uit de grond. In vergelijking met vroeger zijn er nu veel particuliere paardenbezitters. Zij stellen hoge eisen aan een uitvaart.``

Voorlopig is De Kok bezig met het inrichten van de ruimte. ,,Er moet een ontvangstruimte komen, een euthanasieruimte, een stal en natuurlijk een oven.`` Het is mogelijk de dieren zelf te brengen of te laten ophalen. Kreupele paarden kunnen in de euthanasieruimte een spuitje krijgen.

De kosten voor een uitvaart liggen rond de 2500 gulden. ,,En voor dat geld halen we het dier binnen heel Nederland op.`` Mensen kunnen zich verzekeren voor de uitvaart van hun edele viervoeter. De Kok hoopt komend voorjaar te kunnen draaien. ,,Als alles wettelijk is geregeld en de vergunningen rond zijn, kunnen we beginnen`` De gemeente Goes zegt positief tegenover het idee te staan. ,,Zodra de betreffende wet er door is, mag het crematorium er komen``, aldus wethouder M. L. `t Hart.

De Kok is niet de enige die plannen heeft voor een paardencrematorium. Andere crematoria staan gepland in Lelystad en in het Gelderse Heelweg. De verwachting is dat landelijk zes- tot tienduizend paarden voor een uitvaart worden aangeboden.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 11:25

Wat te doen bij het overlijden van uw huisdier
Wanneer het dier spontaan thuis overlijdt zijn er meerdere mogelijkheden. U mag de hond, kat en de kleinere huisdieren in de tuin begraven mits deze tuin uw eigendom is of mits u toestemming heeft van de eigenaar. In feite houdt dat in dat het verboden is bij een huurhuis. Wacht met begraven tot het dier stijf is, want een oud dier in coma lijkt dood en koud maar is het niet. Maak de kuil voldoende diep (> 60 cm) en doe er nooit een plastic zak om.
WIlt U dit liever niet, dan kunt u het dier naar uw dierenarts brengen. Er zijn dan drie mogelijkheden:

Crematie, we bellen het crematorium zij halen het dier bij de praktijk op, daarna krijgt u een telefoontje dat ze het ontvangen hebben en of er speciale wensen zijn. Hier mee wordt bedoeld of u prijs stelt om het dier voor crematie nog een keer te zien en of u graag de as in een urn wil hebben.
Begraven, dit kan in Berkhout. Het dier wordt opgehaald en er wordt een grafje geregeld dat ook 5 jaar netjes verzorgd wordt.
Destructie, dit is verbranding via de rijksoverheid. Tegenwoordig worden er geen kleine huisdieren meer hergebruikt. Door de hersenziekte die in Engeland is opgetreden (kreuzfelddissease) is dit sinds 1 maart 2000 verboden. De dieren worden apart opgehaald door de destructiewagen en verbrand. Sinds 1 maart 2000 wordt hier daarom ook een prijs voor gerekend, deze is echter wel veel goedkoper dan de crematie (een hond van 30 kg kost bij crematie minimaal €120,- en bij destructie €30,-)
Zelf het crematorium regelen behoort ook tot de mogelijkheden, u moet dan met hen duidelijk afspreken hoe laat het dier gehaald wordt.
Wat te doen als u graag uw huisdier wilt in laten slapen.
Allereerst nemen we aan dat er dan reeds contact is geweest met de dierenarts betreffende de redenen van het inslapen. De argumentatie is bij ons dat euthanasie geoorloofd is als het dier geen of slecht perspectief tot genezing heeft en dat het dier duidelijk lijdt.
Agressiviteit kan soms een reden zijn maar dit gaat meestal in overleg met een gedragstherapeute. Dieren die geen patient bij ons zijn maar via de weekenddiest bij ons terecht komen zullen we in principe dan ook weer terug verwijzen naar de eigen dierenarts. Komt het tot inslapen dan zijn er meerdere mogelijkheden:
Het kan op de praktijk, we stellen het op prijs indien u hiervoor een afspraak maakt opdat u dan niet tijdens het spreekuur in de wachtkamer behoeft te zitten en we voldoende tijd er voor kunnen vrijmaken.
Aan huis behoort ook tot de mogelijkheden. Overleg gerust met uw dierenarts of met de assistente.

Paarden mogen niet begraven worden. Dit staat in het wetboek van strafrecht en dateert uit de tijd dat miltvuur een veel voorkomende doodsoorzaak was. Er is momenteel in Limburg een "paardencrematorium". Zowel pony''s als paarden kunnen hier naar toe, maar bij paarden moet erbij vermeld worden dat deze in 3 stukken moeten worden gezaagd omdat ze anders niet in de oven passen. De meeste paarden gaan nog steeds naar de destructie.

Het in laten slapen kan zowel op de praktijk als aan huis. Vaak is de keuze afhankelijk van of het dier nog te vervoeren is en of u het vervelend vindt dat daarna het dode dier nog op uw erf ligt.
Optillen en meenemen naar de praktijk lukt nu eenmaal niet.


Dan worden ze in 3 stukken gezaagd!!!!!!
Dat vind ik ook wel weer een luguber idee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mandy73_unes, S_Figo en 30 bezoekers