Kruisingen in Bit van oktober, iemand meer foto's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:17


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:36

Foto's zijn gemaakt door Arjan Wijnstra (zie www.stockpaard.nl), althans die van Ameretto.

Ik heb de rest van het artikel nog niet gelezen, maar een van de vragen van de interviewer was ook of het een bewuste kruising of een 'ongelukje' was. Ik kan me voorstellen dat veel aparte kruisingen zijn ontstaan uit een ongelukje (Friese hengst ontsnapt en dekt onbedoeld ponymerrie van de buurman, om maar iets te noemen), niet puur en alleen omdat mensen voor de lol het ene ras met het andere kruisen.

Overigens is de Dravebier een bewuste kruising geweest van de fokker, hij had een draversmerrie staan en aangezien hij wel van bloedpaardjes houdt heeft hij daar veulens bij gefokt van diverse NRPS-goedgekeurde hengsten: achtereenvolgens Prins Abdullah Nomar v/h. O. ox, Nucari, Figaro x en Respect. In dit geval dus geen ongelukje, maar een kruising die wel meer voorkomt bij het NRPS (alleen weet je dat vaak niet omdat doorgaans alleen de vader wordt genoemd, maar ik ken er inmiddels een aantal meer die uit een draversmoeder komen).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:53

Dat er niet over ongelukjes is gesproken hoeft nog niet te betekenen dat al die aparte kruisingen maar bewust zo gefokt zijn. Er is aan ons ook gevraagd of Ret een ongelukje of bewuste kruising was, maar dat is uiteindelijk weggelaten uit het stuk omdat het maximaal 150 woorden mochten zijn.

Ik wil met mijn opmerking alleen aangeven dat niet alle aparte kruisingen voor de gein zijn gefokt, zoals hierboven een aantal keren wordt gesteld. Ik kan me voorstellen dat er genoeg ongelukjes tussen zitten, en dan is dat niet als zodanig genoemd in het artikel. Persoonlijk zie ik niet zo waarom je geen ongelukjes zou moeten promoten. Als er een leuk paard uitkomt, is daar toch niets mis mee? En ach, 'leuk' is ook een heel persoonlijke term, dat blijkt maar weer uit de reacties op dit artikel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, GrapeshotBot, ikbencarmen, Liesringo en 93 bezoekers