Bandages LINKSOM of RECHTSOM draaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Bandages LINKSOM of RECHTSOM draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:03

N.a.v. diverse topics over bandageren heb ik nog wel de voglende vraag.

Hoe doen jullie de bandages om?

Ik draai de bandages en onderlappen om de linkerbenen....linksom en om de rechterbenen....rechtsom.
Ze wijzen de uiteinden dus altijd naar achteren!
Dit heb ik geleerd tijdens een clinic 'preventie blessures'

Toch zie ik vaak dat mensen de bandages bij alle 4 de benen 1 en dezelfde richting opdraaien dus bijv. alles linksom.

Hoe doen jullie het en hebben jullie daar een reden voor?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:11

Ik doe het net zoals jij Knipoog Mij is het zo geleerd omdat je dan je bandage aanspant op de pezen, en zo zou hij dan meer steun geven... Maar omdat er laatst zoveel discussies zijn geweest over wat nu wel (bescherming) en wat nu niet (ondersteuning) de functie van bandageren is, weet ik niet of het nog wat uitmaakt HOE je ze draait...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:31

Altijd in de richting van de onderlappen meedraaien omdat je anders kreukels kan krijgen en nog drukplekken en knellingen kan hebben.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:48

Kleintje schreef:
Altijd in de richting van de onderlappen meedraaien omdat je anders kreukels kan krijgen en nog drukplekken en knellingen kan hebben.


klopt doe ik eigenlijk ook altijd nu ik me dat zit te bedenken...

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 09:54

Kleintje schreef:
Altijd in de richting van de onderlappen meedraaien omdat je anders kreukels kan krijgen en nog drukplekken en knellingen kan hebben.


Precies! maar welke kant draai je het dan op (ik doel hiermee op onderlap + bandage!)

Ik zie op foto's van bekende amazones ook dat ze het verschillend doen en veel mensen weten niet eens waarom ze iets doen vandaar mijn vraag en misschien kunnen we nog wat van elkaar leren hoe en waarom

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:49

Ik begin altijd aan de buitenkant, dus de kant waar je zelf zit met de slag zodat ik kan verankeren. Dan draai ik met het linkerbeen dus linksom en met het rechterbeen rechtsom. En altijd in de rol kijken en het liefst onderaan beginnen en dan naar boven.

Is overigens ook logisch dat je zo draait want je moet met de onderlappen mee draaien en de flap moet dan altijd naar achteren wijzen, dus dan doe je het automatisch goed.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:40

mijn instructr. zei dat ze dus altijd naar voren moeten worden afgewonden. maar ik vergeet dat vaak, ik gebruik ze eigelijk ookniet zo veel

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 13:23

Kijk ! daar heb je nog meer verschillen.....

De ene zegt zo omdraaien de andere zus.

Zelf heb ik geleerd om bovenaan te beginnen, naar beneden naar de kogel, binnenkant kogel meenemen en weer naar boven. Bovenaan eindigen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:24

Vaak worden de eerste slagen te strak gedaan. Als je dit bovenaan doet, dan wordt de bloedtoevoer vanaf boven al afgekneld. Als je beneden begint dan kunnen die slagen gelijk wat losser komen te zitten door de kogel die toch wat beweegt.

Zo heb ik het altijd geleerd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:25

Dit is overigens ook bij mensen zo. Altijd naar het hart toe bandageren.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:42

Ik heb altijd geleerd om net iets onder het hoogste punt te beginnen, naar onder toe te gaan, en dan iets hoger te eindigen dan de eerste slag. Wat betreft de richting, altijd met de klok mee.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:56

ik begin meestal in t midden/onder dan naar beneden, iets over de spoor en dan weer omhoog. reisbandages nog lager en hoger eindigen. eindig altijd met de sluiting aan de buitenkant naar achteren.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:11

Ik doe ook linkerbeen linksom en rechterbeen rechtsom. Ik begin iets boven het midden, dan naar beneden naar de kogel dan weer omhoog en weer een stukje omlaag en dan de sluiting aan de buitenkant.