overgang land/stal, dus gras hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

overgang land/stal, dus gras hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:41

wat is het beste om koliek te voorkomen, om veilig over te stappen van het land, waar ze veel gras kunnen eten en af en toe hooi, naar full time hooi, zoals kuil en voer?

Ik heb zo ooit eens een paard aan koliek verloren, heel vroeger, want die werd van de ene keer ineens overgezet van gras op hooi, en die is erg ziek geworden.....en dat wil ik nooit meer meemaken, wie kan me vertellen hoevaak je overdag nu hooi moet geven?

Is om de dag hooi genoeg?

Ze staat nu in goed gras! Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:27

Ik vind om de dag hooi absoluut NIET genoeg! Als ik twijfel en de overgang langzaam aan op wil bouwen dan doe ik dat door op het land al weer een beetje bij te gaan voeren, niet door op stal met weinig te beginnen. Dus in augustus kreeg mijn puk al een handje biks of muesli er bij en een plak hooi of een pluk kuil in het land aangzeien het gras zo zo kort waas (en er ook niet zoveel voedingswaarde meer in zit). Maar eenmaal op stal vind ik dat je absoluut niet karig moet zijn met je ruwvoer...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:40

Ik denk dat ze bedoeld terwijl het paard op het land staat en dan om de dag hooi bij voeren.

Ik heb de laatste week voordat hij terug naar stal ging steeds hooi op het weiland gelegd.
Het gras was al te droog geworden dus mede daarom ben ik bij gaan voeren.
Hij kreeg al elke dag een beetje biks op het land.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:45

Je kan nu dan toch al 2 x per dag een flinke pluk hooi geven?
Mijn merrie en veulen staan nu ook fulltime op het land maar die geef ik nog gewoon 2 x per dag hooi (en biks), ruwvoer kan je nooit te veel aanbieden.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:55

Oeps...ik sliep nog half toen ik een reactie plaatste geloof ik Odje... ik zou gewoon dagelijks hooi bijvoeren ook al staat ze op het land hoor Chiqa. Als je twijfelt bouw je het toch lekker geleidelijk aan op, maar ik ben het met Sjuimpje eens dat je ruwvoer niet genoeg aan kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:00

verstaan we onder ruwvoer dan ook alleen hooi? Want ik voer op het moment geen biks, kan dat kwaad dan, ze staat ook niet volop in de beweging heeft gewoon een beetje vakantie, af en toe een dag stappen en er is groen gras aanwezig....is dat genoeg, ik zorg ervoor dat ze elke dag nu hooi gaat krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:18

odje schreef:
Ik denk dat ze bedoeld terwijl het paard op het land staat en dan om de dag hooi bij voeren.

.


Ja klopt Odje, dat bedoel ik ook