wind zuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:14

Ze kunnen er gaskoliek van krijgen als ze de lucht inslikken. Verder kunnen ze er magerder van worden omdat al die lucht in het systeem de spijsvertering bemoeilijkt. Ook zie je vaak bij oudere paarden die al lang luchtzuigen dat ze permanent mager zijn geworden met een opgeblazen buik.

Ik stel het nu wel heel extreem, hoor. Ik heb zelf al jaren een luchtzuiger en hij ziet er prima uit; goed op gewicht en geen opgeblazen buik. Ook heeft hij maar 2x koliek gehad in de 5 jaar dat ik hem ken. Het hangt er gewoon vanaf hoe sterk het paard is.


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:47

Hoi Anya,

ik ken het onderzoek waarnaar jij refereert, maar ik heb er mijn twijfels bij.

In al die jaren dat ik een luchtzuiger heb, is het toch minstens 1x gebeurd dat er bij mijn Fjord vrijwel een direct verband was tussen luchtzuigen en gaskoliek. Hij stond op het land aan een paal lucht te zuigen, minstens 10 minuten achter elkaar (ja, het is een die-hard). Vervolgens ging de boel aan het rennen en hij ging mee. Toen hij weer stilstond, zakte hij meteen kreunend in elkaar. De DA gebeld, die gaskoliek constateerde en hem een darmverslapper gaf. Er kwam toen in 5 minuten zoveel lucht uit dat het met geen mogelijkheid normaal in de darmen terecht kon zijn gekomen.

Bovendien weet ik dat hij de lucht wel degelijk tot in zijn maag 'doorduwt'. Dit doet hij door eerst een paar happen lucht te nemen en die weg te duwen met een hap hooi.

Ik wil niet zeggen dat zo'n onderzoek ondeugdelijk is, maar ik kan het dus niet zomaar aannemen.


jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:08

Citaat:
Het aantal paarden met gaskoliek dat luchtzuigt en het aantal paarden met gaskoliek dat niet luchtzuigt is ongeveer gelijk. D.w.z. er is geen significant statistisch verschil aangetoond. Kortom: ik zou de oorzaak van de gaskoliek toch echt ergens anders willen zoeken.



Als er geen significant statistisch verschil is aangetoond, is het van de hand wijzen van luchtzuigen als oorzaak voor gaskoliek net zo onzuiver als aannemen dat luchtzuigen de enige oorzaak is.

Ik doe dus geen van beiden, maar zeg alleen dat ik reden had om in minstens een geval een directe oorzaak-gevolg relatie te vermoeden.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:37

Duidelijk.

Als bioloog weet ik dat geen enkel wetenschappelijk onderzoek zaligmakend is, en dat conclusies varieren met de door de onderzoeker gekozen statistische methoden. Ik ben dus zelf ook altijd geneigd om de uitkomsten van ieder onderzoek kritisch te bekijken. Zeker als eigen ervaring/observatie niet met een bepaald onderzoek in overeenstemming te brengen zijn. Niet te zeggen dat er geen, zelfs grote, kern van waarheid in kan zitten! Maar toch ben ik zo vrij om er andere gedachten op na te houden.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:13

Helemaal mee eens, alleen door meer en grondiger onderzoek kan de broodnodige kennis worden verworven. Het is namelijk onvoorstelbaar hoeveel fabeltjes er over deze aandoening de ronde doen!

Met mijn Fjord (Harry) valt het allemaal ook wel mee, hoor. Hij heeft dus welgeteld 1x koliek gehad in bijna 5 jaar. Tja, dat kan idd de beste overkomen, maar er leek toen dus een verband te zijn. Verder is Harry prima op gewicht en heeft een normaal postuur. Banden heb ik ook geprobeerd... Ook weer zo'n briljant product van iemands 'onderzoekende' geest Gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden, en bovendien werkten ze bij hem gewoon niet. Hij maakte er zo'n punt van om er doorheen te zuigen dat het ding het binnen de kortste keren begaf. Finaal doormidden. (Fjorden gaan meestal nogal doortastend te werk...) Rennie's heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik bang ben dat het misschien conflicteerd met bepaalde voedingssupplementen die ik hem geef. Als dat niet zo is, probeer ik het natuurlijk. Want ik staar me zeker niet blind op wat ik denk te weten! (Tenminste, ik ben ook maar een mens, maar ik doe m'n best Haha!) Zo blijf je rondjes om het probleem heenrennen en blijf je dus idd in de symptoombestrijding hangen. Het spreekwoordelijke paard achter de wagen. Maar ik heb goede hoop! Aangezien het paard niet alleen als gezelschapsdier, maar ook als economische 'niche' steeds populairder wordt, komt er vanzelf meer geld vrij voor dit soort onderzoek. Dus wie weet... binnenkort in Nature of Science Magazine: het verlossende woord! Haha!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:35

Harry krijgt PrimeVal Artrose Gelatinaat. Op zich conflicteert dat met niets, maar sommige stoffen kunnen de werking ervan verminderen. Bijv. Appelazijn heeft een zuiverende werking. Da's prachtig,maar hoe vertel ik dat spul dat het de PrimeVal met rust moet laten? De werkzame stof daarvan wordt nl. opgenomen in het bloed.

Ik vraag dit soort dingen dus altijd ff na, PrimeVal is nl echt heel prijzig dus ik wil wel zeker weten dat ik de werking niet belemmer. Het werkt bij Har. erg goed, dus het is me wel wat waard.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:41

Is zeker een idee, ik ga het bespreken!

Lekker on-topic zijn wij trouwens... Tong uitsteken

Sorry mensen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 31 bezoekers