henst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

henst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 12:47

He allemaal Ik had een vraag en misschien kunnen jullie me helpen.
Ik heb Luna een heel liefe bonte merrie van vier jaar en sinds kort heb ik er een tweede paard bijgekregen ( ik weet het ben een geluksvogel)
Pepper is een hengst en ik wli hem graag hengst houden maar ik vind een ding heel vervelend. Als ik ongesteld ben wil hij de hele tijd tussen mijn benen ruiken en dat is niet aangenaam geloof dat maar. Verder is het de liefste hengst die er bestaat!!! Weet iemand wat ik hieraan kan doen????
-xxx- midara

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 12:50

Er staat henst ik bedoel natturlijk hengst op het schrm waar je de onderwerpen kan zien (spelfoutje)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:59

Rolleyes

Sorry weet geen antwoord op je vraag.

Tryingagain

Berichten: 119
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:16

Hmm, ja sommige paarden hebben dat oer-instinct nog. Hebben fijnere zintuigen daarvoor.
Het is natuurlijk voor jou wel een beetje genant, maar het is voor hem heel natuurlijk gedrag. Duw hem zachtjes weg als ie het weer probeert, of bind hem korter aan.
Ik denk niet dat je hem hiervoor moet of kunt straffen, maar ik ben ook geen expert. Misschien heeft iemand anders er ervaring mee?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 13:29

Tsja het kan inderdaad natuurlijk gedrach wezen maar soms schaam ik me echt ervoor maar verder is Pepper een schat van een hengst!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:39

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord!
Misschien toch maar eh zeggen dat ie t niet mag doen, want t ziet er natuurlijk wel erg banketstaaf uit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:42

*LOL*

Is dit een geintje of what? Haha!
Ik zou hem een paar flinke likken Vicks in zijn neus smeren Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:23

Ik heb dit al vaker gehoord. Ik ken een meisje en bij haar op stal was het zo erg dat ze gewoon bijna een week lang niet in de buurt van de hengsten moest komen.
Ik denk dat er niks aan te doen is, helaas

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:08

stel je voor je wandelt daar in de gang, beginnen al die hengsten te brullen Haha!
nee, misschien als je inwendig gebruikt, dat ze het minder ruiken? het valt sowieso niet op voor de mens, maar paarden zijn natuurlijk gevoeliger daarvoor.
zolang het bij snuffelen blijft en hij niet op je wil klimmen (zou ik toch mee oppassen Knipoog ), denk ik dat het niet echt een probleem is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:25

Meid, straks bespringen ze je Bloos!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:34

Ik heb het idd ook al vaker gehoord, dus zo vreemd is het niet eens.

Je zegt zelf hem hengst te willen houden, dat is jou keuze, maar kijk uit dat zijn gedrag niet erger wordt.
Verder, natuurlijk absoluut niet accepteren, hij heeft dat simpelweg niet te doen.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 18:47

Ik zou hem inderdaad graag hengst willen houden, hij wil niet gaan klimmen ofzo en behalve dat dus is het een ruin met ballen in plaats van een hengst!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:03

Ik weet niet hoe oud je hengstje is, maar het kan natuurlijk nog erger worden. Ik hoop dat je als dat het geval gaat worden dat je een goed besluit neemt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:41

Mijn hengst is inmidels 4,5 jaar en hij heeft dat gedrag nog nooit vertoond.
Bij honden heb ik het wel gehoord, bij paarden niet.
Eerlijk gezegd zou ik hem wel ruw wegduwen of een tik geven.
Misschien vinden anderen dat te bruut, maar als je dit twee keer doet is het zo over. Paarden straffen elkaar veel harder!
Soms wil mijn hengst aan de koker van mijn ruin ruiken, nou reken maar dat 'ie daarvoor gestraft wordt (harde trap of beet krijgt 'ie dan).
Mijn ruin mag wel bij mijn hengst aan de koker ruiken (ook al vindt de hengst dat niet fijn), omdat mijn ruin de baas is!
Als jij jouw hengst tussen jouw benen laat ruiken, betekend dit dat hij de baas is.
Succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:32

Honden doen het inderdaad ook weleens en die krijgen van mij gewoon een duw en een nee.
Normaal gesproken is het dan over..maar er zijn altijd hardnekkige en die krijgen gewoon op hun lazer.
Als de teef dat niet wilt stoppen ze immers ook (weer die hardnekkige maar ok)

Dus ook bij je hengst zou ik hem wegduwen en een nee geven, gaat die verder wordt die gewoon afgestraft.
Jij bent zijn baasje en hij heeft daar niets te zoeken Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:35

Citaat:
Mijn ruin mag wel bij mijn hengst aan de koker ruiken (ook al vindt de hengst dat niet fijn), omdat mijn ruin de baas is!
Als jij jouw hengst tussen jouw benen laat ruiken, betekend dit dat hij de baas is.


Vind ik simpel maar heel goed uitgelegd.
Absoluut niet accepteren.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:42

Ah misschien dat Brenin daarom zo vervelend was vandaag..Haha!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 22:49

Mijn Pepper is 6 jaar, maar als hij inderdaad dit gedrach erger gaat vertonen dan zullen zijn ballen er toch af moeten inderdaad *zucht*
Ik hoop dat wat jullie zeggen werkt, gewoon afstraffen, ik duwde hem wel es weg maar nooit echt hard ofzo, hoop dat het wel werkt.
-x- Midara

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:01

Ik heb vroeger (35 jaar geleden!) op een volbloed stoeterij gewerkt waar de dames niet welkom waren in de hengsten complex als ze ongesteld waren ! Hier gingen inderdaad sommige hengsten te keer !

Het is een natuurlijk oergedrag maar zoals hierboven vermeld MOET je je eigen bevestigen als 'leider' en het niet toe laten.

Als ik met hengsten op shows sta en er veel 'vrouwelijk schoon' rond loopt (op 2 en 4 benen !! Knipoog ) gebruik ik ook Vicks. Dit lichtjes in de neus smeren en dan denken ze er niet meer aan ! Geen geurtjes meer.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:04

hihihihi ik vind het wel grappig eigenliijk Haha!

had er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd!!!

maar een lastig probleem, misschien idd inwendig gebruiken?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:12

zou het echt werken om vicks te gebruiken klingt wat apart maar wie weet??? Het is in elk geval wel fijn om te weten dat hengsten dit gedrach vaker vertonen!!!!

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:21

he ik leer ook nog wat ik heb er echt nog nooit van gehoord en ook nog nooit last van gehad

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:24

Ik sta regelmatig op shows, beursen enz met hengsten voor de R.B.P. stamboek. Daar staan dan verschillende paarden in een gesloten ruimte (grote beurs hallen), hengsten en merries, in boxen dicht bij elkaar. De jongens raken natuurlijk opgewonden van al die geurtjes en sommige merries gedragen zich ook niet Schijnheilig . Een 'wild' rond toerende hengst die ook nog probeert de box muren te beklimmen om bij de 'buur' merrie te komen oogt niet. Het is wel een publiek trekker *LOL* Met het inwrijven van Vicks in de neus krijgen de knullen de geuren niet meer en met wat hooi zijn ze afgeleid.
Ook aan te raden voor ruiters die een proef moeten afleggen met een hengst die makkelijk afgeleid is.
Het helpt echt !!

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:03

Haha, hier heb ik echt nog nooit van gehoord!
En ik maar denken dat alleen honden vervelende kruisruikers waren.
Ben ik weer wat wijzer geworden!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:07

Sily schreef:
Honden doen het inderdaad ook weleens en die krijgen van mij gewoon een duw en een nee.

Verward Bij hengsten heb ik er ook nog nooit van gehoord
Honden komt me idd bekend voor hoe vaak ik de hond van mijn vriend wel niet moet wegduwen als het interessant ruikt Scheve mond
Ik zou er eigenlijk ook geen oplossing voor weten.