les van iemand zonder diploma... jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:30

Lesgeven is dus duidelijk iets dat je leert in de praktijk. Je wordt niet als instructeur geboren en je wordt het ook niet door het behalen van zo'n orun-klets-brevet.
Ik wil les hebben van iemand die 'boven de stof' staat... een vakman/vrouw die ervaring heeft met lesgeven, het op een duidelijke manier weet over te brengen, die zelf mens genoeg is om te kunnen inspelen op stemmingen (dus een volwassene, geen 18 jarig miepie) en bovendien veel kennis heeft van paarden, ook op andere vlakken dan de oefeningen. Tja, en de theorie leer je dus op zo'n cursus, de rest niet. Wellicht grotendeels wel in de Orun 2e en 3e fase, maar ja.... persoonlijkheid laat zich niet op een diplomaatje uitdrukken.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:04

Prakkie... jij hebt duidelijk een andere cursus Orun 1e fase gedaan dan ik... maar ik heb de cursus wel degelijk gevolgd.... Ik weet heus wat ik zeg als ik het een klets-brevet noem. Leren omgaan met kinderen... quats, dat leer je helemaal niet. Die alinea over pedagogie schampt het onderwerp, dat is geen volwaardig aspect. Regels van wedstrijden? In wel hoofdstuk staat dat dan, want dat stond absoluut niet in mijn theoriemap. Bovendien, onze theorielessen bestonden uit het beurtom beurt voorlezen van een stukje tekst.....Benaderen verschillende soorten paarden? Tja, dat is een praktijk-iets... en ook daarmee kwam ik tijdens de cursus niet echt in aanraking, alle paarden hadden wedstrijdervaring en waren keurig beleerd. Les geven aan je andere cursisten doe je wel tijdens een cursus (en dat zijn dus 18 +ers,- geen kinderen!), maar die begrijpen heel gauw wat je bedoelt en waar je naar toe wilt... hoe anders is dat bij de beginner.

En ik ehb dan wel de 1e fase gedaan, ik heb vaak mee mogen rijden bij die basis-instr.opleiding... dat is nog veel oppervlakkiger. Ik zal je ongetwijfeld tegen je geschoolde scheenbeentjes schoppen, ik vind die basis en 1e fase oleiding van Orun een AANFLUITING. Vandaar: klets-brevet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:28

De opmerkingen waren absoluut niet persoonlijk bedoeld.... en cynisch, ja dat kan best wel zo zijn... ik vind het ook werkelijk helemaal niets. Wat ik ook erg vind, de meesten die dus zo'n 1e fase op zak hebben, denken weldegelijk nu vakman/vrouw te zijn....yuk, daar word ik gewoon wee van.

En natuurlijk zijn er diegene die na 3 lange cursussen vol afzien, teleurstellingen en heel erg hard werken wel wat te vertellen hebben... maar je kan je afvragen of die mensen er ook niet waren gekomen zonder die cursus... ik denk namelijk van WEL. Want een goede instructeur is een PERSOONLIJKHEID, geen product van een cursus. Hoe hoog die cursus ook wordt aangeschreven door de eigen organisatie.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Furbie11, greendragon, joyce83 en 40 bezoekers