wat kun je met je veulen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:03

Ik kan mij helaas geen veulen perrimiteren, maar zoals ik het zou doen, het veulen inderdaad in de opvok zetten maar zo nu en dan lekker een wandelingetje maken, wat poetsen en in de bak gaan zitten en het veulen erbij zetten, het veulen zal zelf wel een beetje aangeven wat het wilt, observeren kan heel interessant zijn! Ik zet mijn verzorgpaarden vaak in de bak en ga zelf op de grond in de bak zitten, kijken wat het paard doet en wat het paard met mijn aanwezigheid doet, vaak ga ik heen en weer hollen in de bak, paard komt dan dol bokkend achter mij aan hollen, en als ik stop stopt het paard ook, dat soort dingen zijn wel grappig en meer zal je ook niet van je veulen moeten vragen! Hoop dat ik je wta geholpen heb

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:08

ebony schreef:
nee ik krijg geen antwoorden op mijn vragen!!!
kan mij niet wijs maken dat iedereen zijn ponytje naar de opfok brengt of er nog een bijkoopt.en ik heb er wel degelijk iets aan !en niet als ik haar 3 jaar niet zie.en ik kan haar en de andere pony s genoeg bieden wat ze nodig heeft om een gezond wel denkende pony te worden


Je krijgt wel antwoorden op je vragen het zijn alleen niet de antwoorden die je wilt hebben.
Je vraagt wat je met een veulen kan doen.
Antwoord: lekker laten opgroeien met soortgenootjes tot hij drie jaar oud is.
Ieder ander antwoord is op zijn minst minder paardvriendelijk.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 22:10

nou oke dan!
ik laat het hier bij....dit gaat over en weer en heb ik echt geen zin in.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:16

Het 2e boek van Emiel Voest gaat over het opvoeden van veulens. Dus schaf dat aan zou ik zeggen.

En mijn veulen gaat ook gewoon de opfok in hoor. In de zomers is ze dan hier om kleine dingen te leren. (meelopen, voetjes geven) voorderest moeten ze veulen kunnen zijn vind ik.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:17

Relliej schreef:
Mensen ga niet steeds offtopic!! Dat is echt behoorlijk irritant voor diegene die deze topic geplaatst heeft. Jullie kunnen het ook op een zachtere manier zeggen, want sommigen zeggen het ook niet op een vriendelijke manier. Als je iets weet om te doen, zeg het dan. Maar steeds offtopic gaan is ook niet prettig. (dit is mij ook wel eens overkomen)


Grappig...
Oke dan, zeg ik het eens lief:
Als ik jou was, dan zou ik zo min mogelijk met mijn veulen doen, want ze kunnen er bazig van worden, en ook zijn ze gezonder later als je ze nu met vriendjes laat opgroeien.
Zo beter?

Ik vond zelf niet dat ik het ruw deed. Ik ben van mening dat je, als je een paard of pony wilt houden, dan ook kennis moet hebben van wat goed is voor het welzijn van zo'n dier. en ik erger me dan ook werkelijk kapot aan al die goedwillende pennymeisjes die geheel zonder enige kennis van zaken, denken dat ze er goed aan doen een veulen als een jong katje te behandelen. Paarden zijn niet om mee te knuffelen.

En dat geweldige antwoord van "het veulen zal zelf aangeven wat het wil"...dat is gewoon onzin. Als het uberhaupt iets aangeeft, moet je het juist niet zo doen watn dan verwen je het, maar 9 van de 10 keren zal het niets aangeven, maar zich afvragen wanneer je het nu eindelijk eens met rust gaat laten. Een veulen als mensenvriendje is karakter moord.

Het spijt me als sommige lezers van dit topic te onvolwassen zijn om die realiteit onder ogen te zien. Het is tijd om zelf dan ook maar wat harder te worden. Overigens, in het leven kan je de lastige dingen ook niet afdoen met een 'slotje'. Zou wel makkelijk zijn... jammer dan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:26

Citaat:
Ik ben van mening dat je, als je een paard of pony wilt houden, dan ook kennis moet hebben van wat goed is voor het welzijn van zo'n dier. en ik erger me dan ook werkelijk kapot aan al die goedwillende pennymeisjes die geheel zonder enige kennis van zaken, denken dat ze er goed aan doen een veulen als een jong katje te behandelen. Paarden zijn niet om mee te knuffelen.

En dat geweldige antwoord van "het veulen zal zelf aangeven wat het wil"...dat is gewoon onzin. Als het uberhaupt iets aangeeft, moet je het juist niet zo doen watn dan verwen je het, maar 9 van de 10 keren zal het niets aangeven, maar zich afvragen wanneer je het nu eindelijk eens met rust gaat laten. Een veulen als mensenvriendje is karakter moord.

Het spijt me als sommige lezers van dit topic te onvolwassen zijn om die realiteit onder ogen te zien. Het is tijd om zelf dan ook maar wat harder te worden. Overigens, in het leven kan je de lastige dingen ook niet afdoen met een 'slotje'. Zou wel makkelijk zijn... jammer dan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.


OK dan!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:28

Ik snap je wel hoor Dees dat je het beste wilt voor een veulen. Maar ik vindt dan dat je best wel hard deed. Maar ik ben zelf een verwend kind dus. Knipoog Ik zou met een veulen tot 1,5 jaar zeker nix doen. Wel aaien enzo. En pas als ie 1,5 is een stukje wandelen ofzo.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:46

Hallo
Ik kan alleen vertellen wat mijn ervaring is!!
Ik heb Damian gekocht toen hij 10 maanden was dus al wel wat ouder dan jou veulen.
Ik heb hem iedere dag uit de wei gehald.
Hij stond toen met een paard van 3 een van 11 maanden en een van 32 jaar.
ik haalde hem uit de wei ongeveer een kwartier en dan weer terug op de wei. even aaien overal aanraken .
Na een week ben ik hem gaan borstellen, en'voetjes laten geven. niet te lang gewoon even met hem bezig zijn.
nu is hij 15 maanden, en ik heb het nu opgebouwd dat we om de dag gaan wandelen, soms gaat er een andere paard mee soms neem ik hem alleen mee.
ik haal hem nooit uit de wei, hij komt altijd naar mijn toe, dus hij kiest ervoor om met me mee te gaan, ik heb het een keer gehad dat er net een nieuw paard in de wei bij was gekomen en toen kwam hij dus niet naar mij toe , Prima heb ik hem gewoon laten staan.
ik zelf zou mijn veulen nooit in de opfok doen, dat is mijn meening , ik weet wel dat ik een hele goede band heb met Damian, ook omdat ik met hem bezig ben en we samen dingen ontdekken.
maar ik zou zeker niet met een veulen balkjes gaan lopen of opjagen in de bak ofzo.
maar jou veulen is nog maar 5 maanden en daar heb ik geen ervaring mee.
ik wens je in ieder geval heel veel plezier samen, en ga gewoon op je gevoel af, hij moet jou leren kennen en jij hem.
groetjes
Annick

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:53

Mijn veulen staat ook niet in de opfok. Ze staat met een shetlander tussen de koeien. Gaat helemaal prima.
Ik haal haar er bijna elke dag eventjes uit, om te gaan wandelen, voeren, poetsen, and so on. Voor de rest laat ik haar lekker staan.
Meer kun je m.i. niet doen met een veulen. Mijne is niet verwend, heeft respect voor mensen, niets mis mee.

Als je er mee gaat lopen klooien, "tikkertje"doen, niet consequent zijn, kan er wel ontzettend veel fout gaan. Niet doen dus!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 08:14

dus nou ben ik weer een pennymeisje zonder enige kennis van zaken??

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:41

Mijn jaarling (1,5 jaar) staat ook niet in de opfok! Hij staat dagelijks op de wei, van 10 tot 7. 's Nachts op stal. Hij wordt gepoetst en af en toe ga ik dr even mee wandelen.
Ebony, poets je veulentje en leer het netjes aan een touwtje lopen en verder lekker zijn eigen gangetje laten gaan. Succes met je veulen Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:43

Ik ben het met de eerdere topicmensen eens dat een jong veulen leeftijdgenootjes nodig heeft... Mijn eigen paard B'elanna is opgevoed door een oudere dame omdat haar moeder bij de geboorte is gestorven. B'elanna heeft pas op latere leeftijd geleerd om met andere paarden om te gaan en pas geleerd om te spelen toen ze een jaar of 6 was.

Maar je kunt het ook combineren. Mijn eigen veulen Wizkid gaat wel in de opfok (dat wil zeggen in een grote uitloopstal met weide samen met andere leeftijdgenootjes). Maar omdat dit een opfok bij de pensionstal is, blijf ik hem iedere dag zien. Zo kan ik ervoor zorgen dat de band die met mij is opgebouwd in stand blijft door iedere dag even 10 minuten met hem door te brengen.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:43

ebony schreef:
dus nou ben ik weer een pennymeisje zonder enige kennis van zaken??


tis net hoe jij het zelf opvat toch?
Je vraagt iets, en je krijgt misschien niet de antwoorden die je wil horen. Je kan met deze informatie doen wat je wil, je kan het toepassen of je kan het negeren. Maar vergeet niet dat hier mensen zijn, die uit ervaring spreken. Denk erover na en doe wat jou het beste lijkt. Niemand kan toch voor jou beslissen wat je met je eigen veulen doet.

Maar laat sommige opmerkingen die hier staan even door je gedachten gaan, het is niet allemaal onzin!

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:14

Anya schreef:
Maar je kunt het ook combineren. Mijn eigen veulen Wizkid gaat wel in de opfok (dat wil zeggen in een grote uitloopstal met weide samen met andere leeftijdgenootjes). Maar omdat dit een opfok bij de pensionstal is, blijf ik hem iedere dag zien. Zo kan ik ervoor zorgen dat de band die met mij is opgebouwd in stand blijft door iedere dag even 10 minuten met hem door te brengen.


en dat gaan wij dus ook doen met Wadhnu. Hij loopt nu al permanent op de wei, en ik loop er altijd even langs als ik op stal ben. Verder niets, van de winter zal hij 's nachts binnen staan en dan zal er best eens een borstel over gehaald worden en verder niets bijzonders.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:15

ebony schreef:
ik denk dat jij iets anders bedoeld dan ik.
ik wil graag goed leren communiseren met mijn veulen,denk en hoe zij denkt en proberen haar taal te verstaan.met mijn shetje kon ik tikkertje spelen in t paddock,dit is geen werken,maar spelen.ze heeft geen leeftijds genootjes daar,en over een maan of 1.5 mogen ze niet meer het land op.wel even op t voor stukje of ik de bak of paddock.
het is niet zo dat ik haar echt wil gaan leren te knielen oid noem maar even iets hoor.maar gewoon de taal van paarden leren begrijpen en kunnen spelen met haar,bijv. net als met mijn shetje tikkertje in de bak.


Ik vraag me af hoe het gaat als ze over 1,5 maand op stal komt, hoe ziet haar dag eruit dan?
Waarschijnlijk staat ze dan het grootste gedeelte in haar eentje in een stalletje te wachten tot jij komt om haar even nou laten we even positief blijven 1,5 uur eruit haal.
Niet goed in mijn ogen.

En dan nog het fabel dat j egeen band met je veulen op kan bouwen als hij in de opfok staat is de grootst mogelijke onzin.
Mijn paard is met een maand ov 14 naar Polen gegaan om daar van zijn jeugd te kunnen genieten, ik heb hem voor die tijd zo'n 2 maanden redelijk vaak gezien en dan moet je denken 5 dagen per week.
Toen hij 2,5 was zijn wij naar Polen geweest om t ekijken hoe het met meneer ging geweldig ging het daar hij stond in een kudde van 40 2 en 3 jarige hengsten gewoon te genieten.
En je kan het geloven of niet hij herkende mij direct liep los achter mij aan de kudde uit en echt een flink stuk weg van de kudde en ging lekker met mij staan kroelen toen er twee andere paarden aan kwamen ging hij tussen hun en mij staan ze mochten niet bij mij hoe bedoel je geen band.
Nu is hij intussen 6 en hij i sheel sociaal naar andere paarden, naar andere mensen vreselijk goed in zijn hoofd en eigenlijk nog het allerbelangrijkste hij i svreselijk hard kan tegen een stootje klappen van andere paarden doen hem dus gewoon helemaal niets.
Super is de opfok dat kan en mag je je paard niet ontnemen.

(De band tussen hem en mij bedoel ik dan niet dat hij alleen van mij houd maar hij herkende mij dus wel en hiermee wil ik zeggen dat ze zowel het goede als het kwade nooit vergeten)

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 10:26

ik heb niet gezegd dat je geen band kunt krijgen als ze in de opfok staan,
en oordeel niet gelijk over hoe ik er mee om ga!ze gaat niet heel de dag op stal en maar 1.5 uur er uit.het word geen rijpony en hoeft niet te presteren in dressuur of wat dan ook.ik snap dat jullie je paard in de opfok doen omdat je misschien een veulen goedkoper koopt en er nog laage kosten in de opfok aan hebt.en ze worden er idd harder van.ik heb wel eerder een (fjorden)veulen in friesland laten inscharen.maar nu doe ik het zo en krijg ik alleen maar commentaar.dit is niet leuk ,en natuurlijk doe ik zelf wat ik denk dat goed is voor haar.dus genoeg nu over de opfok.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:31

nOu goed, dan doe je ze niet in de opfok.
Maar gun het veulen wel een vriendje en wat voorbeeldpaarden waravan ze kan leren paard te zijn. Die lessen zijn veel belangrijker dan wat jij te vertellen hebt.

En pas als je veulen geen veulen meer is, maar minimaal een twenter oid, dan mag je beginnen met het leren van trucjes en kunstjes.
Want ook al wil je geen sportpaard; te veel aandacht van mensen maakt het veulen vals, zwak en verwend.

De natuur is hard, en als jij de natuur wilt nabootsen omdat je het veulen de natuur niet wilt geven, dan moet je ook hard zijn. Een veulen hebben is niet leuk....

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 10:33

ik heb juist gezegd dat ik geen trucjes en kunstjes wil leren,ik stop met dit toppic want het is echt niet leuk meer.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:39

ebony"]
ik heb niet gezegd dat je geen band kunt krijgen als ze in de opfok staan,
en oordeel niet gelijk over hoe ik er mee om ga!ze gaat niet heel de dag op stal en maar 1.5 uur er uit.
[/quote]

Ik wil je niet aanvallen maar dit zijn toch echt je eigen woorden:
[quote="ebony schreef:
ze heeft geen leeftijds genootjes daar,en over een maan of 1.5 mogen ze niet meer het land op.wel even op t voor stukje of ik de bak of paddock.
het is niet zo dat ik haar echt wil gaan leren te knielen oid noem maar even iets hoor.maar gewoon de taal van paarden leren begrijpen en kunnen spelen met haar,bijv. net als met mijn shetje tikkertje in de bak.


Ik weet natuurlijk niet wat jij verstaat onder 'even' in de bak of paddock maar het klinkt echt alsof je veulen er maar een uurtje per dag uit gaat komen. In ieder geval dus niet lekker de hele dag buiten.

En ik vind tikkertje spelen met een veulen, behalve onverstandig, wel degelijk een truckje aanleren.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:41

Hoe gaat haar dag eruit zien dan van de winter???
Ben ik wel heel benieuwd naar.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 10:42

ik ga hier niet meer over in discussie en er staat niet dat je geen band kunt krijgen met ze als ze in de opfok staan.LEZEN!

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:44

ebony schreef:
ik ga hier niet meer over in discussie en er staat niet dat je geen band kunt krijgen met ze als ze in de opfok staan.LEZEN!


Nee het staat er inderdaad niet zo duidelijk maar het komt wel degelijk uit de berichtjes naar voren maar goed misschien heb ik dat wel mis maar dan zou je er wel je lering uit kunnen trekken.
En geef nou eens antwoord op mijn vraag.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:35

Als het veulen niet in de opfok gaat en er is verder geen mogelijkheid op stal om haar buiten te laten staan met leeftijdgenootjes moet je daar dus dan maar het beste van maken.

Ik ga je niet overhalen om je veulen toch richting de opfok te sturen, als je dat niet wilt, kunnen wij hier hoog en laag gaan springen dan doe je het toch niet.

Als ik een veulen van die leeftijd zou hebben, en geen mopgelijkheid tot opfok of buitenstaan zou ik kijken of ze overdag afwisselend met de andere paarden naar buiten kan.
Neem aan dat het bij jullie ook om beurten is?
Denk niet dat mensen er iets op tegen hebben, om gewoon bij iedere beurt jouw veulen erbij te zetten.
Zo leert ze in ieder geval ook andere paarden kennen en staat ze lekker buiten.
Snachts staat ze met de rest binnen en als jij er bent kan je met haar "bezig zijn".
Wennen aan een halster, voetje geven en afentoe een zacht borsteltje erover heen halen.
En misschien later eens een wandeling.
Veel meer kan je met een veulen van een half jaar naar mijn idee toch neit doen.

Voordat ik bokt over mijn kop krijg: opfok is idd belangrijk, maar er over door blijven gaan heeft weinig zin.
Uiteindelijk stopt ze gewoon met dit topic lezen en daar bereik je ook niets mee Haha!

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:22

het is niet erg om lekker een beetje met je veulen te tutten, maar ik begrijp uit jou verhaal dat het veulen alleen komt te staan, en over een maand nog naar binnen moet ook en alleen af en toe in de paddock kan. Dat vind ik dus weer niet goed. Een veulen hoort buiten met soort(leeftijd)genootjes.
Dit wil echter niet zeggen dat je er helemaal niks mee kan. Maar geen eenzame opsluiting, zeker niet voor een veulen

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:21

Dees"]
[quote="ebony schreef:
jeetje wat een aanvallen zeg!


Wil je een straalverwend vals ding, dat geen onderscheid kan maken tussen mens en speelkameraad, kortom een lastig te houden zure pruim, die bovendien om de haverklap wat mankeert kwa gezondheid, moet het vooral als enigst veulen laten opgroeien met elke dag visite van een knuffelig mens.

Koop voor dat laatste een cavia, voor het eerste een paard.
Het is de waarheid. Of je hem wil horen is een tweede....
[/quote]

Ben het niet met Dees eens!
Onze pony kwam hier toen ze een half jaar was,ze is nu vijf en zeker geen vals ding of zure pruim! Tevens is er in die vijf jaar een keer een dierenarts bij geweest voor een verkoudheid,dus ongezond? Verward
En had ik daarom beter toen een cavia kunnen aanschaffen?Onze pony is gezond,sociaal met andere paarden,en lief voor mensen,in vijf jaar tijd heeft ze nog nooit iemand wat gedaan [nou ja met uitzondering van een liefdesbeetje 1x] En onze pony vertrouwd ons en wij haar,en volgens mij is dat het waar het om gaat.