wat kun je met je veulen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:29

Een veulen breng je naar een plek waar meer veulens zijn, en je laat ze daar op NATUURLIJKE wijze opgroeien. Dus geen Voest, geen clickerstraining, geen NH, niets van dat alles; gewoon PAARD LATEN ZIJN.
Kan geen goeroe tegen op.

En pas als ie 3 jaar is, mag je alle onzin op hem loslaten. Tot die tijd laat je hem met rust en geef je de natuur de kans om er een sterke sociale pony van te maken. Veulens zijn geen speelgoed dingen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:35

ebony schreef:
jeetje wat een aanvallen zeg!


Het is maar net wat je later van je pony verwacht: wil je een rijpony die echt kan werken en respect heeft voor de baas, en bovendien sterk en gezond is; dan laat je hem opgroeien tussen soort/leeftijdsgenoten en blijf je er van af.
Wil je een straalverwend vals ding, dat geen onderscheid kan maken tussen mens en speelkameraad, kortom een lastig te houden zure pruim, die bovendien om de haverklap wat mankeert kwa gezondheid, moet het vooral als enigst veulen laten opgroeien met elke dag visite van een knuffelig mens.

Koop voor dat laatste een cavia, voor het eerste een paard.
Het is de waarheid. Of je hem wil horen is een tweede....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:57

ebony"]
... en of er iets is om goed op te voeden en leren te communiseren met je veulen,en of er boeken over zijn!
[/quote]
Is er niet, je kan er alleen maar gigantisch de fout mee ingaan.

[quote="ebony"]
niet iedereen brengt zijn veulen naar de opfok...ooit een shet in opfok gezien wat betaalbaar is?
[/quote]
Shetjes groeien anders wel op in grote groepen, kijk van het winter maar in de weilanden - allemaal shetjes in groepsverband.

[quote="ebony schreef:
plus dat ik er dan ook niks aan heb en haar ook juist aan de kinderen wil leren wennen.en .

Nee, je hebt ook helemaal niets aan. Een veulen koop je opdat je dan op een voordelige manier aan zo'n beestje kan komen. Wil je meteen lol, moet je gewoon een volwassen dier kopen. Kan je heus nog een goede band mee kregen. Ik dnek zelfs dat daar een betere band mee te krijgen is als met een veulen. Een veulen verpest je met het opdringen van 'een band met jou'.
En er zal nog tijd zat zijn om haar aan kinderen te laten wennen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:17

Relliej schreef:
Mensen ga niet steeds offtopic!! Dat is echt behoorlijk irritant voor diegene die deze topic geplaatst heeft. Jullie kunnen het ook op een zachtere manier zeggen, want sommigen zeggen het ook niet op een vriendelijke manier. Als je iets weet om te doen, zeg het dan. Maar steeds offtopic gaan is ook niet prettig. (dit is mij ook wel eens overkomen)


Grappig...
Oke dan, zeg ik het eens lief:
Als ik jou was, dan zou ik zo min mogelijk met mijn veulen doen, want ze kunnen er bazig van worden, en ook zijn ze gezonder later als je ze nu met vriendjes laat opgroeien.
Zo beter?

Ik vond zelf niet dat ik het ruw deed. Ik ben van mening dat je, als je een paard of pony wilt houden, dan ook kennis moet hebben van wat goed is voor het welzijn van zo'n dier. en ik erger me dan ook werkelijk kapot aan al die goedwillende pennymeisjes die geheel zonder enige kennis van zaken, denken dat ze er goed aan doen een veulen als een jong katje te behandelen. Paarden zijn niet om mee te knuffelen.

En dat geweldige antwoord van "het veulen zal zelf aangeven wat het wil"...dat is gewoon onzin. Als het uberhaupt iets aangeeft, moet je het juist niet zo doen watn dan verwen je het, maar 9 van de 10 keren zal het niets aangeven, maar zich afvragen wanneer je het nu eindelijk eens met rust gaat laten. Een veulen als mensenvriendje is karakter moord.

Het spijt me als sommige lezers van dit topic te onvolwassen zijn om die realiteit onder ogen te zien. Het is tijd om zelf dan ook maar wat harder te worden. Overigens, in het leven kan je de lastige dingen ook niet afdoen met een 'slotje'. Zou wel makkelijk zijn... jammer dan.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:31

nOu goed, dan doe je ze niet in de opfok.
Maar gun het veulen wel een vriendje en wat voorbeeldpaarden waravan ze kan leren paard te zijn. Die lessen zijn veel belangrijker dan wat jij te vertellen hebt.

En pas als je veulen geen veulen meer is, maar minimaal een twenter oid, dan mag je beginnen met het leren van trucjes en kunstjes.
Want ook al wil je geen sportpaard; te veel aandacht van mensen maakt het veulen vals, zwak en verwend.

De natuur is hard, en als jij de natuur wilt nabootsen omdat je het veulen de natuur niet wilt geven, dan moet je ook hard zijn. Een veulen hebben is niet leuk....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, veranadautje en 31 bezoekers