Draf: lichtrijden of doorzitten? (Claus Penquitt)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Draf: lichtrijden of doorzitten? (Claus Penquitt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 22:27

Ik zit hier met een boekje van Claus Penquitt voor mijn neus: Anders paardrijden, maar hoe? Verfijnde vormen van het recreatierijden. Optoming, zit en hulpen.

Ik vroeg me af wat jullie vinden van zijn idee over lichtrijden in draf. Hieronder enkele fragmenten uit zijn boek.

Lichtrijden is een Engelse uitvinding. Tegen het einde van de achttiende eeuw raakte het ook op het vasteland van Europa in zwang. De Engelsen dachten bij lichtrijden echter meer aan hun eigen rug dan aan de rug van hun paard.
Als jachtruiters hielden ze in de weliswaar weinige drafreprises op hun lange en ver uitgrijpende jachtpaarden een vlot tempo aan. Doorzitten was daarbij nauwelijks te doen. Al gauw werd er iets op bedacht: alleen om de andere drafpas uit het zadel komen.
Om dat te doen hoefden ze zich maar in de beugels af te zetten. Al snelde waaide het 'voortdurend op en neer' naar het vasteland van Europa over.
Wat tegenwoordig lichtrijden wordt genoemd, laat de gerechtvaardigde vraag opkomen wat hier 'licht' is en zo ja, voor wie?

(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 57)

Vooral jonge paarden zijn over het bij elke tweede drafpas over het zadel 'zwevende' en niet uit te balanceren gewicht van de ruiter uiterst geïrriteerd. Meestal komen er dan ook nog een te sterk aangedrukte knie en een extra belastend, naar voren gebogen lichaam bij.
(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 57)

Wie graag langere buitenritten maakt, kan ik alleen maar aanraden om ook door te zitten, voor het paard, maar ook voor uzelf.
(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 49)

Nu vind ik deze stellingen toch wel min of meer botsen met wat ik vroeger geleerd heb, & waar ik me nooit echt veel vragen bij gesteld heb...

Penquitt raadt wel een zadel met een groter oplegvlak dan een 'gewoon' zadel aan (westernzadel, portuguesa of stockzadel). Wat als je toch met een gewoon veelzijdigheids- of dressuurzadel rijdt?

Weet er iemand iets meer over zijn rijstijl? Het boekje dat ik hier bij me heb werkt eigenlijk niet echt verhelderend, en op internet vind ik ook al niet veel bijzonders. Nu ja, maakt niet zo veel uit, maar ik heb het boekje hier en dus wil ik graag meer weten, that's all, wie weet kan ik er iets van bijleren Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:31

ik heb altijd geleerd dat het lichrijden is om de achterbenen te ontlasten. Op het moment dat jij gaat staan in het binnen achterbeen aan de grond, waar de meeste belasting op zou zitten

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:08

Citaat:
Om dat te doen hoefden ze zich maar in de beugels af te zetten.


Als je dit onder lichtrijden verstaat, begrijp ik wel dat lichtrijden niet echt verlichtend is voor het paard.
Lichtrijden behoor je (mijns inziens) niet te doen door je af te zetten in de stijgbeugels, maar door je vanaf je knieen omhoog te drukken. Lachen

Citaat:

Wie graag langere buitenritten maakt, kan ik alleen maar aanraden om ook door te zitten, voor het paard, maar ook voor uzelf.

(Penquitt, Claus. Anders paardrijden, maar hoe? Pp 49)


Ik niet ... ik rijd met een westernzadel dat heerlijk zit, maar 37 km. doorzitten tijdens een endurance ?
Ten eerste ... houd ik dat niet vol en ten tweede kan ik me niet voorstellen dat Salty dat fijn vind. Die laat dat wel merken Schijnheilig .

Ik ben het dus niet eens met Claus.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:22

Ik weet het eigenlijk niet. Ik vind wel iets zitten in hetgeen hij zegt.
Westernfreak zegt dat je je met lichtrijden opdrukt vanuit je knieen. Omdat te doen zul je je knieen vast moeten zetten tegen het zadel, dus meer druk en dat zegt hij ook.
Uit de stukjes die jij hierboven typt blijkt niet wat de onderbouwing (hetzij medisch, hetzij voor het welzijn van het paard) voor zijn standpunten is. Zonder die onderbouwing, vind ik het moeilijk om een standpunt in te nemen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:28

Ik merk aan mijn eigen paard van 5 jaar dat hij lichtrijden nog altijd het prettigst vind. Sterker nog: pas sinds een maand is hij een beetje ontspannen met doorzitten. Simpelweg omdat het te zwaar voor hem was...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 23:31

Mikkie schreef:
Uit de stukjes die jij hierboven typt blijkt niet wat de onderbouwing (hetzij medisch, hetzij voor het welzijn van het paard) voor zijn standpunten is. Zonder die onderbouwing, vind ik het moeilijk om een standpunt in te nemen.


Dat vermeldt hij zelf ook niet in zijn boek, dit is zowat alles wat er staat. Vandaar dat het nogal wat vragen bij me opriep. Misschien moet ik maar 's op zoek naar zijn vorig boek Die Freizeitreiter-Akademie...

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 07:17

ik moet zaterdag 81 km.....endurance, denk niet dat ik dat zelf red, en ook niet dat mijn paard er blij mee is als ik dat al doorzittend zou doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 07:27

Ik reed op mijn vorige paard heel veel bosritten. Het meest confortabele was het om zelfs hele stukken in verlichte zit af te leggen, ook in draf.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:22

zoals Penquitt he t lichtrijden beschrijft is he inderdaad niet goed. Je moet j e lichtjes door he t paard op laten gooien, maar zeker niet te veel. Hard neerploffen in het zadel is altijd uit den boze. Veel paarden zijn niet makkelijk om door te zitten op lange stukken en dan ga je hobbelen in het zadel en kun je beter lichtrijden. Ik vind dit weer een voorbeeld van zo'n "goeroe" die iets opschrijft hoe het zou moeten, terwijl de werkelijkheid een stuk genuanceerder ligt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:27

Ik vind het wel een interessante stelling. Maar doorzitten is op sommige paarden vooral op een hoger tempo niet te doen, en dan lijkt het me voor een paard ook fijner om een lichtrijdend mens op zijn rug te hebben dan een hotsend-en-botsend mens.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:51

Even een logische onderbouwing waarom 'licht' rijden níet licht is voor het paard: bij het wisselen van beweging, van neerwaards naar boven, wordt de massa eerst afgeremd, daarna versneld. Hierbij maakt het niet uit hoe of waardoor je van richting veranderd: door deze negeatieve en positieve versnelling wordt de massa groter, zwáarder en érgens tegen afgezet, altijd, want anders zou je niet van bewegingsrichting kunnen veranderen en dit érgens is altijd het paard. Bij doorzitten is de gewichtsverandering veel, véél minder groot, zelfs al bonkend.

Ik rij dagelijks zo'n 3 tot 5 uur buiten, off-road, in zwáár, lees bergachtig, terrein. We hebben verschillende zadels en nog andere geprobeerd.
Het meest comfie voor paard en rijder zijn inderdaad de types española, vaquera, stock, western en vergelijkbaar.
De keus tussen doorzitten en licht rijden is niet zo zwart-wit. Het typische licht rijden is op den duur niet te doen, slopend voor je knieën en verder gevaarlijk in bergachtig terrein. Lomp doorzitten is ook weer niet de bedoeling omdat je inderdaad gaat zitten bonken.
Ik heb mijn stijgbeugels zó lang dat ik bij staan nét uit het zadel kom; kan makkelijk een hand onder, maar niet op zijn kant. In draf span ik mijn benen dan licht aan en ga dus soort van bijna staan met de druk daardoor verdeeld over beugels, knieën en zitvlak. Op deze manier heb ik nauwelijks gewichtsverandering, een goede verdeling en altijd veel steun om plotselinge bewegingen op te vangen en de mogelijkheid het paard te helpen.

Ik rij geen enkele wedstrijdsport, alleen wat competición de cinta, en dus geen info uit eerste hand wat betreft endurance. Het enige wat ik ervan gezíen heb is dat over langere afstanden hier in Spanje ook met relatief lange stijgbeugels gereden wordt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:49

Het meest confortabele lijkt me inderdaad een soort "verlichte" zit (noemen sommige mensen het geen zweefzit ? ) een vorm die veel toegepast wordt tijdens de endurance.

Ik vind het wel een beetje voorbarig van Claus... laat hem dan de juiste zit beschrijven (en dat is zeker niet doorzitten!)

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:59

leuk al die beschrijvingen van verschillende zitmethodes

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:21

ik heb jaren jachtpaarden getraind en heb nu zelf een Noriker aangeschaft en ik kan Bloos! Bloos niet eens meer zittend galopperen, alleen zwevend......

ik rijd op een stockzadel of een westernzadel (weet niet welke het meest comfie is, knoop op beide hetzelfd schapenvachtje voor mijn tere billetjes).

In draf zou ik gemakkelijk kunnen doorzitten, want mijn paard gooit nauwelijks op, het maakt hem ook niet uit geloof ik, of ik doorzit of licht rijd......ik heb echt zo'n sterk terkpaard, die sjort wel door!

We zijn nu bezig de onderhals eraf te trainen en er een beetje een rijpaard van te maken, maar het valt niet mee..... rechtergalop?????? Verward nooit van gehoord b.v.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:08

Dat het lichtrijden een paard uit balans haalt dat klopt zeer zeker ja !!

Maarja de hele tijd doorzitten is ook weer zowat...dat is ook zo ''zwaar'' voor je gevoel...dan heb je een constante druk op die rug(gen Haha! ) en onder je billen...bovendien zit het vaak niet echt geweldig.

Nadeel van lichtrijden/verlichte zit is idd wel dat je het gewicht makkelijk teveel op de voorhand gaat brengen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:38

Echt goed lichtrijden is heel erg moeilijk, je moet een perfect gevoel hebben voor het ritme van je paard. Voor slechts weinigen weggelegd.
Licht zitten, of je dit nu zweefzit, remontezit (zo heet het in de klassieke rijkunst) of lichte zit wil noemen, is voor de meeste ruiters gemakkelijker. Je zit dan met heel weinig gewicht in het zadel, je raakt het zadel wel, maar gaat niet voluit op je kont zitten. Je draagt jezelf met je dijbenen en je beugels. Hierin kun je eindeloos varieren: iets zwaarder zitten, iets lichter zitten. In tegenstelling tot bij de verlichte zit blijf je hierbij helemaal rechtop zitten, of met je bovenlichaam heel iets naar voren. Als je dit veel hebt geoefend, kun je hierdoor ook veel beter echt doorzitten; licht en verend en niet als een zoutzak, zeg maar.
Lichrijden vind ik zelf maar een vreemde uitvinding, het ziet er ook raar en onnatuurlijk uit. Maar ja, old habits die hard en de paardensport is nou niet echt de meest vooruitstrevende tak van sport over het algemeen ...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:09

Askja schreef:
...en de paardensport is nou niet echt de meest vooruitstrevende tak van sport ...


Dát kun je wel zeggen!