Uitrijdeken: Noodzaak of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Uitrijdeken: Noodzaak of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 13:03

Simpele vraag: vinden jullie een uitrijdeken in de winter een noodzaak of lossen jullie het anders op?

Licor wordt niet geschoren, maar wel zo kort mogelijk in de vacht gehouden. Zou ik dan een uitrijdeken nodig hebben, of kan ik evengoed even zijn zweetdeken op zijn achterhand leggen over het zadel tot hij warmgestapt is?

Share me your experiences Haha! Knipoog

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:09

Ik koop zelf een uitrijdeken voor de komende winter, vind het zelf wat praktischer dan zo'n grote zweetdeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:12

Ik heb het ook jaren met een gewone deken gedaan
In en uitstappen als er een gure wind stond.
Maar spring-in-het-veld Kawa vond het nodig om me er een keer met deken en al bijna te doen afglijden.
En toen heb ik een uitrijdeken gekocht die ik dan onder de zweetbladen deed.
Maar eigelijk was die deken weer te dik, dus had ik nog vaak mijn gewone fleece erop liggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 13:24

Ik heb er wel een, maar gebruik hem eigenlijk alleen bij buitenritjes. Losstappen doe ik gewoon met een losse stapdeken over de achterhand.

Ik moet er bij zeggen dat ik dus wel de luxe van een binnenbak heb.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:05

Ik, die niet de luxe van een binnenbak heb, maak er erg veel gebruik van, met losrijden en uitstappen in de winter heb ik hem altijd op zodra het guur en koud wordt.
Ik heb er wel een met zadeluitsparing zodat je het makkelijk op en af doet.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:44

Ik vind het een uitkomst. Ik heb er ook een met zadeluitsparing. Ik doe hem wel altijd onder de zweetbladen, omdat ik anders het idee heb geen grip te hebben met mijn knieën.

Als het héél koud is laat ik hem zelfs met draven ook gewoon op. Pris is heel gevoelig voor kou. Zowel in verkouden worden als dat de kou op haar huid ervoor zorgt dat ze dan ineens wel bokt. Als ik haar huid aanraak met het uiteinde van de zweep- bedoeld of dat het flosje er tegen aan komt in een wending-krijg ik meteen een rare opzij bok, omdat ze dat niet prettig vind voelen met de kou. Ik heb wel een vrij dunne, anders zou ze het veel te heet krijgen met rijden. Met rijden is een simpele oplossing voor het probleem(pje).

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:51

Idra, zoals je wel weet rijd ik alleen maar buiten, en heeft Jessie een gewone normale (dikke) wintervacht.
Ik heb een uitrijdeken, die ik haar "regenjas" noem. Die is niet echt ademend, gemaakt van een soort stevig kunststof, met een héél lichte voering. Die gebruik ik alleen bij rijden in de regen als het ook erg koud is/waait, of als het wel droog is, maar er zo'n ijzige wind staat en ik weet dat ze kan gaan zweten.
Aangezien je voor Licor geen binnenpiste hebt (dacht ik toch, niet?), zou ik in jouw geval misschien ook wel over een uitrijdeken nadenken.
De mijne komt onder het zadel, heeft een staartriem en lussen voor de singel.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:17

Ik scheer Netty ook niet, maar doe net als jij zo kort mogelijk in de vacht houden.
Ik heb een uitrijdeken met uitsparing voor het losrijden en uitstappen, Ik doe een extra fleece op als ik van stal naar de rijhal wandel en terug.... zeker als het guur is.

In principe maakt het niet uit of je een uitsparing hebt of niet, het is wel handig vind ik.
Maar een goede uitrijdeken, zonder uitsparing doet het ook.
Ik zou die alleen dubbel slaan en niet vast maken voor, dat belemmert vaak nogal, maar ik vermoed dat je dat wel weet. Pling

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:53

Ik rijd er standaard mee als Fitz geschoren. Ik rijd altijd buiten overigens.
Ik heb ze in 3 soorten: waterdicht, fleece en een hele dikke als het erg koud is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:56

Rij je er dan continue mee of alleen met instappen/draven en uitstappen?

Ik heb afgelopen winter mn uitrijdeken alleen gebruikt als het heel koud was in de buitenbak (binnen niet). Ik had het idee dat Kev het wel prettig vond als mn zn achterhand wat warm werd gehouden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:01

Ik rijd er de hele tijd mee. Nou was het afgelopen winter ook wel erg koud.
Eigenlijk moet ik toegeven dat ik te lui ben om die deken af en op te doen, buiten het feit dat een uitrijdeken over de bakrand aanleiding is om te lopen zeiken Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:03

ik wou er eerst wel een gaan kpen, maar aangezien ik nu een binnenbak tot beschikking heb, hou ik het bij mijn wollen zweetdeken.
ook handig, want anders moet ik naderhand weer deken wisselen.. ik stap meestal namelijk op adem, zadel snel af, eventueel benen afspuiten en dan droogstappen. En dan is een zweetdeken makkelijker Knipoog

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:45

Ik heb zelf toen een wollen uitrijdeken gekocht.

Vind hem wel makkelijk in gebruik.
In de winter gebruik ik hem oor het IN-stappen en UIT-stappen.

Als het echt koud is laat ik hem lekker liggen.

Tijdens het rijden niet echt last van.

Ik rijd ook in binnenbakken maar soms is het bij ons binnen ook GOED koud hoor.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:49

Ik vind het wel makkelijk, ik rijd nl. in een buitenbak en aangezien het flink koud kan zijn hier in Nederland, vind ik het geen overbodige luxe...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 02:08

In de winter rijd ik altijd in de binnenbak een km verderop. Als het echt koud is leg ik een wollen deken met hals erop en dan de uitrijdeken. Kom dan alleen met mijn bovenlijf onder de dekens uit... (zadeluitsparing)BRRRR, ben blij dat het nog zomer is..... Binnen gooi ik alles eraf, paard is niet geschoren en binnen werk ik haar zo warm. Als ik wel buiten in de bak rijd gaat ie eraf als ik ga draven en er weer op als ik uitstap samen met een ander deken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:04

annegti schreef:
Kom dan alleen met mijn bovenlijf onder de dekens uit... (zadeluitsparing)BRRRR, ben blij dat het nog zomer is.....


Moet ik hieruit begrijpen dat jij die dekens over je eigen benen heen legt? Lijkt me gevaarlijk als er iets gebeurd...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:27

Ik heb zo'n deken nog nooit gebruikt en rijdt altijd in een buitenbak, maar mijn pony is ook niet geschoren en zit dik in het haar, ik stap gewoon lang in (minimaal 20 minuten) en uitstappen doe ik eerst onder het zadel zonder deken, dan gaat het zadel eraf en een zweet deken erop en loop ik zo lang aan de hand rond tot hij droog is, eventueel wissel ik halverwege van deken als de zweetdeken erg nat is. Dit gaat al 20 jaar goed en ze hebben nog nooit een blessure gehad vanwege kou op de spieren.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:10

PriscaZ schreef:
Citaat:
Moet ik hieruit begrijpen dat jij die dekens over je eigen benen heen legt? Lijkt me gevaarlijk als er iets gebeurd.


Ja, alleen de uitrijdeken.... Die zit verder toch niet vast aan het paard. Mocht ik er wel af stuiteren gaat de deken wel mee. Niet dat dat ooit gebeurt met een vuurwerk/trekker/vrachtwagen etc. proof paard. Eigenlijk is het zo dat zolang het paard niet valt ik ook niet onvrijwillig afstap. Maar ik zal het een ander niet aanraden om zo te rijden hoor, het is wel lekker warm trouwens....

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:30

hihi lijkt me een grappig gezicht om jou te zien rijden zelf ook genietend van de warmte van de deken ! moet je eens een foto van laten maken en hier neerzetten Lachen ik vind het een lekker idee ! niet dat ik het doe met safir hoor maar het is een oplossing

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:30

Als ik les heb of vrij rijd moet ik ook altijd eerst naar de bak wandelen.Tijdens de wandeling heb ik dan een uitrijdeken op.Eens daar aangekomen stap ik een paar rondjes en dan gaat hij af.Als ik uitstap gaat hij weer op tot we thuis zijn.