nog extra tips voor het ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

nog extra tips voor het ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 20:34

ik weet dat er al veel topics over zijn geweest, die heb ik ook braaf gelezen, maar nu toch nog de vraag: zijn er nog extra belangrijke dingen voor tijdens en evt voor/na het ruiterbewijs?
wij krijgen namelijk een extreem streng iemand, en ondanks dat we veel hebben geoefend is het slagingspercentage is haar groepen niet erg hoog (heb ik via via gehoord).
de standaard dingen (in verlichte zit recht op de hindernis af enz) weet ik, maar heeft iemand nog iets "bijzonders"?
Ik rij trouwens western, in een groep met engels rijdende ruiters, dus ik ben benieuwd wat ik allemaal moet doen

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:18

Ik heb afgelopen zomer mijn ruiterbewijs gehaald. Je moet met het buitenrijden ook goed opletten dat je overduidelijk naar liks/rechts/achterom kijkt en je hand uitsteekt. Ík heb alleen mijn ruiterbewijs wel engels gedaan, dus ik weet niet waar je dan op moet letten met het westernrijden. Maar bij ons letten ze het meest erop dat je je paard in de hand hebt.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:23

Yessy schreef:
Ik rij trouwens western, in een groep met engels rijdende ruiters, dus ik ben benieuwd wat ik allemaal moet doen


Weet je zeker dat dat mag? Ik heb altijd begrepen dat ze het examen alleen engels of alleen western doen. Ik hoop voor je dat je dat van te voren hebt uitgezocht, anders sta je daar straks en accepteren ze je niet. Het western examen is voor zover ik begrepen heb best wel anders dan het engels.
In elk geval succes!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:32

Yessy schreef:
de standaard dingen (in verlichte zit recht op de hindernis af enz) weet ik, maar heeft iemand nog iets "bijzonders"?



Sinds wanneer is dat verplicht dan? Ik heb gewoon op m'n kont gezeten tot de afzet van de sprong hoor en ben ervoor geslaagd.

Maar volgens mij mogen western en engels gewoon gecombineerd worden hoor, ik zie niet wat het supergrote verschil nu zou zijn in de examenonderdelen qua uitvoering.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:33

Niet te moeilijk over doen, zoveel stelt het nou ook weer niet voor hoor...

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:32

Niet in paniek raken als er iets mis.
Je moet (net) doen als of er niets aan de hand is en dat het erbij hoort.

Vriendin van mij ook, haar pony ging toen aan de kletter in galop,
zij gaf geen krimp zet hem op de volte hij wordt rustig en klaar.

En GESLAAGD.

De eximenator (ruiterbewijs) zij dat ze heel goed gereden had en liet zien dat ze de pony onder controle had.

Dus NIET in paniek raken als er iets fout gaat.

Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:42

Gewoon rustig blijven.

Ik heb 'm vorig jaar gehaald. Lilly was die dag erg aan het bokken en sprong steeds in galop aan.
ik dacht dat ik het niet zou halen maar toen die examinator' zei ''het maakt niet uit, laat maar zien dat je op een bokkend paard kunt blijven zitten'' kreeg ik weer hoop en ben ik geslaagd.

yourangel

Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:47

Het belangrijkste is jezelf te zien, gewoon rijden zoals je altijd rijd. Je moet geen dingen gaan forceren of overdreven netjes gaan rijden. Let gewoon op je houding en je hulpen, maar niet te veel.
Verder moet je altijd rustig blijven. Het kan altijd gebeuren dat je paard schrikt, dat ligt niet aan of je goed rijdt of niet, maar belangrijk is hoe je dan reageert. Daar kijken ze naar. Blijf dus altijd kalm, in elke situatie, hou je handen laat en raak nooit in paniek!
Veel succes!! OK dan!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:49

gewoon netjes rijden, en niet te druk maken. Ik vond het een eitje.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 14:47

thx allemaal voor jullie reacties Lachen western en engels mag gewoon door elkaar, maar een aantal regels voor westernruiters komen te vervallen, ik weet alleen niet welke precies, maar ach dat vraag ik gewoon van te voren.
het enige probleem er nog is, is dat ze niet helemaal (denk richting de helemaal niet..) regelmatig loopt, omdat de linkerbroekspier (naast dr kont) iets korter is dan de rechter. volgens de fysio moet ik juist veel rijden enzo, maar in het regelement staat dat je paard goed moet lopen... oeps Tong uitsteken nou ja ik zie wel, morgenmiddag zal ik een verslag achterlaten Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:42

vol vertrouwen erop aan rijden, dat is het belangrijkste

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:50

Gewoon lekker rijden en dan valt het vaak wel mee. Een tip neem een zakmes mee. Het staat ergens in het boek dat je een zakmes mee moet nemen tijdens het buitenrijden. Heb ik nooit maar tijdens mijn examen had ik hem bij me en er werd bij ons wel naar gevraagd. Veel suc6 Haha!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:05

Alsje gewoon rijd , misschien iets duidelijker zijn, bij het verkeer, dan komt het wel goed denk ik hoor!