Wat doen jullie met vuurwerk?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:14

laat haar maar lekker buiten staan, paardne zijn vluchtdieren dus als ze bang zijn willen ze rennen op stal is het alleen nog enger maar je moet wel uitkijken dat er geen vuurwerk op je paard beland
vraag of dat andere paard erbij kan staan dan kan ie minder bang zijn en dat andere paard ook, op stal is het namelijk enger.

Noah
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:17

Wij deden onze pony's meestal ook binnen met nieuwjaar, maar ze zijn eigenlijk helemaal niet gewend om binnen te staan. Vorig jaar hebben we ze buiten gelaten, en natuurlijk zijn we 's nachts wel wezen kijken (direct om 12 uur) en ze lagen gewoon te slapen. Ze waren dus echt niet bang!
Als ik op oudejaarsdag op mijn paard rijd en ze knallen dan al volop dan is er ook niets aan de hand. Dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:24

Een weitje midden in het dorp? Daar zou ik het paard toch zeker uithalen hoor! Dat vuurwerk zal letterlijk langs haar suizen en knallen.... dat is vragen om moeilijkheden. En al dat vuurwerk-papier... dat moet je eigenlijk wel opruimen weer voordat het paard het kan opeten.
Is er niet een noodbox voor een weekje voor haar beschikbaar? Een veldje voor even buiten de bewoonde wereld? Op het plattteland zou je haar prima buiten kunnen laten, maar midden in het dorp.... dat zou ik niet doen.

Noah
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:28

Ja, het hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af hoe je paard is, maar onze pony's waren echt heel rustig. Van onweer of van een vliegtuig zijn ze toch ook niet bang? Of die van jullie wel?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:39

Als het weitje echt zo dicht bij de "bewoonde wereld" is zou ik mijn paard er echt uithalen hoor, je kan er zeker van zijn dat er vuurwerk in de buurt wordt afgestoken, de mijne raakt ook bij de eerste knal in blinde paniek!
En je hebt er natuurlijk ook nog kans van dat er van die zieke idioten zijn die "paardje pesten" met vuurwerk erg leuk vinden.......
Als ik jouw was zou ik een rustig plekkie zoeken voor je paard en hem er overdag al neerzetten (dan wordt er ook al geknald) ver uit de buurt van het vuurwerk geweld.
succes!
Groetjes, Tanja.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:54

Tja, je moet ook voorkomen dat hij door het draad heen rent. En je moet letten op kwaadwillenden. Ik zou het paard ergens neerzetten waar het een stuk rustiger is, en waar het paard misschien bij een ander paard kan staan. De aanwezigheid van een ander dier kan hem kalmeren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:09

Bij ons is het geen probleem op stal of in de wei niet.
Het beste is voor ons in de wei, maar dat is niet altijd mogelijk. Als ze op stal staan, staan ze midden in het dorp, ECHT er midden in.
Geen problemen, ze staan rustig hun hooitjes te eten.
Ik heb ze wel het liefste in de wei, just in case. Ook daar zijn ze zo cool als ijsjes!
Ik kan ook rustig gaan rijden in de middag. Het enige wat er dan gebeurt is dat ze even haar kont aantrekt als het dichtbij is, of een klein huppeltje maakt. Ik schrik ook vaak van de kanllen, dus weet ik niet of ze een huppeltje maakt omdat IK schrik of van het vuurwerk.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:22

hoi
oud en nieuw zie ik altijd vreselijk tegenop maar dat komt ook dat mijn paard er heel erg bang voor is (nadat er bij mijn vorige woning express vuurwerk in de bak is gegooid Boos! )
Ik zet ze allemaal op stal en helaas moet ik die ene paard verdoven de rest blijft vrij rustig ,ik woon midden in het dorp waar altijd zeer onrustig is en tegenover mijn huis word traditioneel altijd wat de fik ingestoken ,zodat ik ook nog altijd stress over wegvliegende vonken en mijn hooiopslag achter huis Frusty
Als het vrij rustig is bij land en je paard is er niet zo bang voor zou je hem kunnen laten staan maar persoonlijk zou ik kiezen voor een nachtje op stal zodat er ook daadwerkelijk niks kan gebeuren ,sommige vinden wel leuk om rotjes te gooien naar paarden en rondvliegende vuurpijlen die opeens op je paard terecht komen leveren ook vervelende dingen op lijkt mij
en je weet nooit zeker hoe de schrikreactie is op vuurwerk ,als mijn paard echt in paniek is springt ze alles en aangezien ze wel goed kan springen houd een omheining haar dan niet tegen ook al zijn het er 2
groetjes tina

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:39

Wij hebben de paarden afgelopen oud- en nieuw een nachtje op stal gehad op de manege.
Niet omdat we bang waren dat de paarden overstuur werden, maar meer om de jeugd die langs ons weiland fietst die midden in de nacht uit Assen komen. Stel dat ze wat willen ouwehoeren dan wilden we niet het risico lopen dat onze paarden de dupe zouden worden. Vandaar een nachtje op stal. We betaalden per paard geloof ik iets van een tientje ofzo.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:47

Hi Doortje,
Ik zou met oud-en-nieuw m´n paardje maar lekker ´s nachts op stal zetten.
Vind je het trouwens niet vervelend dat ze ´s nachts alleen staat?? Paarden zijn kudde dieren en IK persoonlijk zou ze ´s nachts niet alleen willen laten staan. Is er bij dat andere paard niet nog een plekje vrij?!
Ik zou er een akelig gevoel bij hebben, maar nogmaals, dat is alleen MIJN mening!
Groetjes, Sterre

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:15

Mijn paard gaat op oudejaarsdag om een uurtje of 4/5 op stal (die staat in de wei) en dan geven we haar hooi en goed wat stro in de stal.
Om half 12 gaan we nog even bij haar kijken en geven haar nog meer hooi, zodat ze wat te doen heeft. Degene waar het weiland van is gaat om een uurtje of half 1 even kijken of het goed gaat en om 2 uur nog een keer. Nu wordt er bij onze wei niet veel vuurwerk afgestoken, dus dat is weer een voordeel!

Wordt er bij jou veel vuurwerk afgestoken of valt dat wel mee. Ik zou in ieder geval je paard niet in het weiland laten staan maar op stal zetten. Je weet maar nooit of er luitjes in de buurt rondlopen die het leuk vinden vuurwerk in de wei te gooien zodat het paard op hol slaat.

Misschien kan je je paard een paar dagen bij iemand anders stallen, op een manege ofzo.

SUCCES

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:16

Citaat:
Op 2001-09-24 15:00, schreef Doortje:

.We gaan gewoon proberen wat ze ervan vindt om 's nacht alleen gelaten te worden, als ze de hele nacht staat te hinniken (leuk voor de buurt *LOL* ) kan ze ook op stal bij die andere.
Maar ik denk dat, als ze eenmaal op de wei staat, en ze went van het begin af aan al aan de situatie dat ze 's nachts alleen staat, dan weet ze gewoonweg niet beter.... (hoop ik)
Uitproberen maar!


Stom hè, dat ik daar zo m´n gedachtes over heb Knipoog , maar ik vind het inderdaad goed dat je het uitprobeerd! Vind het wel een rustig idee, dat als ze het ´s nachts niet leuk vindt alleen, de mogelijkheid er is om ze samen op stal te zetten Lachen !

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 16:00

misschien een nachtje in een pensionstalling zetten? Liefst een beetje achteraf...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 19:42

Hoi Doortje

Ik had afgelopen jaar ook voor het eerst paarden met oud en nieuw........en je wilt niet weten hoe zenuwachtig ik was Frusty
Helaas hadden we geen stal, en omdat we er 4 hadden (3 shetlanders en 1 fjord) hadden we eerst zoiets van we zetten de fjord ergens op stal........toen zijn wij door meedere paardenmensen geadviseert om ze gewoon in hun eigen omgeving te laten en er vooral geen 1 bij weg te halen Scheve mond\
Onze paarden staan echt aan de rand van een nieuwbouw wijk.
*bibber bibber* wat vond ik het eng en wat zag ik er tegen op.
We hebben ze dus laten lopen en zijn om 11.45 al naar het land gegaan om ze alvast hooi te geven........paarden keken echt heel erg raar op.
Niks aan de hand totdat de kleine shetlander doorhad dat er toch wel iets moetst zijn omdat wij er waren en echt die begon als een gek in het rond te rennen (nog voordat het vuurwerk losbarste), natuurlijk het hele zooitje gek, en de fjord is zelfs onderuit gegaaan Verdrietig
Maar toen ineens kwamen ze bij ons staan en was de rust weer gekeert en natuurlijk hebben ze nog wel wat rondjes gerend toen het vuurwerk begon maar dat stelde eigenlijk niks voor.
Het vuurwerk spatte bij wijze van spreken bijna boven hun hoofd en ze keken wel wat zenuwachtig maar het is goed gegaan, en dit jaar blijven ze weer lekker in hun eigen omgeving en staan we weer om 11.45 in het land.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:07

Tegenwoordig met die dierenbeulen zou ik je paard binnenhalen, je weet nooit. Ook omdat t zowat in het dorp is, zou ik t doen.
Je moet maar zo denken, het is maar voor 1 nachtje. Lachen