Bandages???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 17:00

Ik vroeg me af waarom je nou precies bandages zou gebruiken. Omdat ik veel nadelen voor het gebruiken van bandages kan bedenken en toch topdressuurruiters met bandages zie rijden, vraag ik me af wat hun argumenten zijn voor het gebruiken van bandages......

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:01

ik denk zelf dat het meer voor de chique is. ik weet het niet zeker maar veel mensen gebruiken bandages voor de chique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:03

tsja, je kan er topics over blijven maken maari k rijd ermee voor de beveiliging en steun

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:04

Ik ben het met PJ eens, ik gebruik bandages als ik een wandeling ga maken en vooral als bescherming tijdens de zijgangen! Maar meestal heb ik niet zoveel zin om ze aan te doen, dus ik rijd misschien een keer of 4,5 per maand met bandages!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:05

Veel mensen rijden ermee voor 'de sier'. Ik vind dat erg slecht, omdat het de pezen verzwakt.

Ik rijd met 1 paard van me altijd met bandages, omdat die een ernstige peesblessure heeft gehad. andere paarden nooit. Die hebben alleen peeskappen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:09

Ik rijd Muzefee inderdaad ook met bandages omdat zij ook een ernstige peesblessure gehad heeft. Dit heeft zich geheeld (na diverse operaties) en ze loopt er goed zuiver mee, maar bij zwaar werk wordt het dik zonder bandages. Met bandages veel minder snel.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:14

Ja, er zijn veel mensen die er mee rijden voor de sier, maar het is eigenlijk voor de steun en de veiligheid. Als het niet nodig is, kun je beter zonder bandages rijden omdat de het de pezen verzwakt!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:39

Ben het ook met Pieter- Jan eens voor de steun en veiligheid!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 18:37

Ik heb gehoord, dat bandages niet zoveel steun geven, maar wel veiligheid. Volgens de NHI (cursus) zal je een paardenbeen echt niet zwakker door maken...dus zolang je goed bandageert helemaal niet erg is. Ik wissel zelf af, soms met bandages en soms met peesbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 18:40

Ik gebruik enkel bandages als we flink aan het werk gaan. De bandages geven extra steun en daarheeft mijn paard baat bij. Wanneer we het rustig aan doen rijd ik met peeskappen en beenbeschermers.
Bandageren staat mooi maar is veel werk en geeft enorm veel wasgoed. Peeskappen zijn veel praktischer, eventjes onder de kraan en schoon zijn ze weer. Als het voor mijn paard niet zou uitmaken zou ik dagelijks met peeskappen rijden Haha!

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 19:30

bedankt voor al jullie reacties!
heb ik weer wat geleerd *LOL*
ik wil nu, wat jippie ook al zei, afwisselen met peesbeschermers en bandages.
maar ff nog een vraagje....gebruiken jullie onderlappen???????????

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:32

ik rijd ermee voor de steun en voor de veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:34

Altijd onderlappen omdat deze de druk van de bandage mooi gelijkmatig verdelen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:36

Ik rijd ook altijd met onderlappen. Om de genoemde redenen en omdat het linker-achterbeen van Muzefee tijdens het rijden altijd een klein beetje dunner wordt en de bandage zonder onderlappen af zou zakken.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:46

Ik gebruik alleen onderlappen tijdens het transport. Ik heb fleece-bandages, waarbij het het niet zo erg is dat je zonder onderlappen rijdt, dan bij katoenen of elastische bandages.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 12:09

Citaat:
Ik heb gehoord, dat bandages niet zoveel steun geven, maar wel veiligheid.


Ik merk groot verschil aan haar been tussen wel of niet met bandages rijden. Als ik heel intensief rijd en dan zonder bandages, dan is haar been de volgende dag wat aan de dikke kant en voelt een beetje warm aan. Als ik met bandages heel intensief rijd, is het been de volgende dag meestal helemaal goed. Naar mijn mening geven bandages dus wel degelijk steun!

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 15:40

daar ben ik het wel mee eens, ook omdat je bij bandages de kans hebt dat de pezen verzwakken en je paard kan gaan "hangen". dit kan alleen als een paard wel steun heeft aan bandages....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:24

Ik hoor zelf ook altijd dat bandages de benen verzwakken, of dat waar is weet ik niet en wil ik me dus ook niet aan wagen of daar iets zinnings over te zeggen. Ik geloof nu echter niet dan bandages enige steun geven (en waarom zou een goed lopend gezond paard dan steun nodig hebben ?) en ik heb zelfs wel 'ns gehoord dat een gerenommerd vee-arts heeft afgeraden ermee te rijden omdat er een bepaalde warmte kan ontstaan die ook weer slecht zou zijn. Maar ja, zou zijn er zooooooveeeeeel topics voor wat betreft paarden waarbij de een zegt, is goed en de ander zegt, is niet goed. Zo blijf je bezig.
Ikzelf gebruik ze dus niet met rijden, dan gebruik ik gewoon van die harde peesbeschermers.
maar ieder voor zich, begrijp me niet verkeerd

Groetjes,Ingrid

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:15

Ga zelf maar eens met bandages lopen.
Jeren geleden heb ik mijn kniebanden verrekt en had ook een week of 2 zo'n ding om als ik liep.
Na 2 weken zakte ik zowat door mijn knieen. Alles was slap.
Ik denk dat bandages best nut hebben bij heel zwaar werk(piaff, piroettes) maar gewoon bij simpel basis werk zou ik peesbeschermers gebruiken.
Tegenwoordig heb je van die hele mooie dingen die het hele been omsluiten en bescherming bieden. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zelf rijd ik alleen met en strijklapje voor vanwege de cirkels en de beginnende spins je hoort hem dan ook echt aantikken.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:26

zolang je maar nie zo als een bepaald persoon er mee omgaat(you know who I mean I think??)
ik zou het liefst gewoon zonder rijden, maar als ik bijv.hard ging werken met m'n paard ofzo..zou ik het misschien wel doen..ik weet het eigenlijk niet..maar ga a.u.b. niet zo als die bepaalde persoon die begint met een r doen.. Frusty Frusty Frusty

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:34

Tja, ik was al eerder met dit onderwerp begonnen. Helaas, ja helaas, rij ik met bandages (niet in ons waterparadijs maar wel binnen) omdat Pablo van diverse peesbeschermers schuurplekken heeft gekregen. Hij heeft zelfs een hekel gekregen aan iets om zijn voorbenen dat als ik hem alleen laat staan, in stal of in de bak, hij zelf voor de peesbeschermers of bandages aftrekt. Ik bandageer om zijn benen te beschermen en tevens een bescherming als ik met de trailer naar de les ga. Liever had ik peesbeschermers, maar helaas dus niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:04

Eleonoor (is dat je naam of een nickname?) als je nou eens peesjes over die bandages heendoet? Dan moet je wel een ander soort peesjes kopen die niet zo heel strak zitten zeg maar.. Ik weet zo gauw niet hoe ik het moet omschrijven.

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 20:47

Het is heel slecht voor de benen de spieren denken dan dat je ze help. Net als je een slappe enkel dan doe je een enkelband aan. Maar daar maak je enkel veel slapper van dus zo is het ook met paarden. Heb ik gehoord.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 08:33

Steef, het is mijn echte naam, en jou naam, is die echt??
Voorlopig dus maar bandageren. Vindt het nog niet nodig peesbeschermers over de bandages te doen want ik gebruik onderlappen. Doe jij dat wel eens zo?