Trailer laden zonder auto ervoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Trailer laden zonder auto ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 16:08

Kan dit als je een trailer hebt die je net als een caravan zeg maar op pootjes kan uitdraaien zodat ie stabiel staat. Kun je dan later de auto ervoor zetten en dan vertrekken?
Wie heeft hier ervaring mee? Het voordeel zou kunnen zijn dat een paard dat lastig laat rustiger laadt als de auto er nog niet voorstaat of omdat de chauffeur dan niet al ruim een uur vantevoren met zijn auto er moet zijn.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:14

het kan wel maar de trailer staat een stuk minder stevig vind ik. bij paarden die lastig laden zal ik het zeker niet doen. een auto zorgt er toch een beetje voor dat de trailer op zn plek blijft. stel je voor dat de trailer verschuift.....dan loopt je paard straks misschien nooit meer de trailer in.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:16

Zijn er trailers met pootjes dan? In principe moet je altijd een auto ervoor zetten, in verband met kiep-gevaar! Zou het niet wagen, als het mis gaat dan heb je daarna geheid een probleem met laden....

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:19

Ik heb pas een trailertest gelezen over een trailer die pootjes heeft, maar ik weet niet meer welke dat was. Je kan het dan inderdaad los neerzetten zonder auto. Ik zou het zelf niet snel doen, zonder auto ervoor! Heb je nog steeds moeite met je paard laden?

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:43

Als je een paar strobalen onder de achterkant zet staat het behoorlijk stevig. Ik doe dat nu om met mijn veulen te oefenen. Dan staan dus moeder en veulen erin. Gaat perfect OK dan!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:44

En als het goed is zit er op elke trailer een handrem. (die hendel aan de voorkant). Dus kan hij niet verschuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:50

Kan wel, maar is lang zo handig niet met aankoppelen. Kan ook aan mij liggen maar ik zie totaal het nut niet in van eerst laden en dan pas aankoppelen Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:10

Sonja schreef:
ik zie totaal het nut niet in van eerst laden en dan pas aankoppelen Verward


Ik ook niet. Hoeveel moeite is het nou om de trailer even aan te koppelen? Verward
Wel/geen auto voor de trailer lijkt me nou niet echt de bepalende factor of een paard wel/niet wil laden. In tegenstelling tot een stabiel staande trailer...
Plus dat ik de kogel meestal niet eenvoudig precies recht onder de koppeling krijg (bestelbus met zeer beperkt zicht) en even een stukje aan de trailer sjorren is niet zo makkelijk met een paard erin en de trailer op pootjes... Lastiger aankoppelen dus.

Als het alleen is om te oefenen met laden, dan hoef je er in principe geen auto voor te zetten die het geheel ook kan trekken, iedere auto met trekhaak zou dan kunnen voldoen. (Al zou ik er geen fiat panda ofzo voorzetten en de trailer wel op de rem zetten).

Die pootjes zijn trouwens bij heel veel trailermerken een optie, daar hoef je geen speciale trailer voor aan te schaffen, al hebben sommige ze standaard.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 17:24

Nou het scheelt wel degelijk, namelijk een stel ouders die ruim een uur en kwartier kunnen wachten eer dat dat beest erin staat en dit erg vroeg in de ochtend aangezien we op wedstrijd moeten!!!
Mijn vraag was bedoeld om te horen of die trailers dan niet kunnen kiepen. Bedankt voor jullie reacties.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:42

Ik zou dan persoonlijk toch liever de kern van het probleem aanpakken op een schappelijker tijdstip denk ik...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:16

Tja, dan zal dat stel ouders toch een uurtje eerder hun bed uit moeten komen, want laden voordat je auto ervoor staat, lijkt mij geen geweldige oplossing (voor je paard dan, en het lijkt mij dat het welzijn van je paard voor gaat).
En inderdaad, het probleem aanpakken op een ander moment, oftewel gewoon regelmatig oefenen met laden (dat kan wel zonder de auto ervoor, als je trailer maar stabiel en op de rem staat), dat voorkomt op de dag dat je weg MOET een heleboel gestress.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:44

Wij laden nu ook zonder auto. Mijn kennis heeft wel een mentrailer, die staan stabieler. We zetten hem op de rem, en wieltje helemaal uit.
Dat gaat prima. Maar wij koppelen hem daarna niet aan, zijn gewoon aan het oefenen met trailerladen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:57

Wij hebben ook het trailer laden geoefend zonder auto er voor.
Goed op de rem zetten en zorgen dat de grond niet omlaag loopt onder de trailer.
We hebben geen probelemen gehad.
Het later aan koppelen van de trailer terwijl het paard er al in staat lijkt me ook niet erg handig.
Maar het zou wel kunnen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:07

goed op de rem zetten heeft er niets mee te maken of een trailer niet kiept.
persoonlijk vind ik het levenms gevaarlijk en behoorlijk onverantwoord.
Ik was ooit een keer laat voor de les alles moest snel snel en mijn vader heeft ook snel snel de trailer aangekoppeld.
die heeft hij zo'n 100 meter vanaf de achterkant van het erf naar de voorkant van de stallen gereden.
met dat het paard er met 2 voorhoeven in stond en de 3de in de trailer wilde zetten sprong de trailer los van de auto en vloeg dus aan de voorkant de lucht in.
Niets gebeurd maarzowel ik als paard schrokken ons dood.
Bij opns was het een ongeluk.
Lijkt me dus niet dat je dit bewust wilt opzoeken?
Zal wel een paar lkeer goed gaan maar het is wachten op de keer dat het fout gaat en dan mag je heel wat uren extra uittrekken voor het laden

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:32

Ik denk idd dat het met gewone trailers gevaarlijk is. Met die mensporttrailer is het geen enkel probleem. En zelfs kun je hem makkelijk aankoppelen als er paarden instaan. Ook daar hebben we ervaring mee. Dus dat is verder geen probleem. Maar denk dat een gewone trailer idd wel kan gaan kiepen, en dan ben je nog verder van huis.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 21:49

Na samenvatting van genoemde ervaringen zullen we dus gewoon met trailer ervoor laden. Overigens gaan we gemiddeld eens per 3 weken met de trailer weg, dus volgens mij 'oefenen' we genoeg. Paard moet echter zijn dag hebben. Ene moment staat ie er binnen 5 minuten op, de laatste paar keren duurde het minimaal een uur.
Voor degene die het over onverantwoord hebben kan ik vertellen dat ik eerst informatie opvraag voor ik zomaar iets ga uitproberen. Bedankt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 23:48

Trailers met pootjes achter kiepen niet op, en ja, die trailers bestaan. Zelfs mijn oude Westfalia heeft er de gaten voor in het chassis zitten.
Zeulen met een trailer met paard erop doe je alleen maar als het echt niet anders kan. Ik ben een keer in een file stil komen staan en de motor wilde niet meer aanslaan. Dus trailer afgekoppeld en met vereende krachten de hele boel aan de kant gerold, ik weet dus uit ervaring dat dat een heidense klus is, zelfs met vier bomen van kerels erbij!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 00:28

dan moet je eens kijken bij de ifor williams trailers

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:38

Ow getsie doe alsjeblieft niet, die pootjes kunnen echt niets uithalen als 500 kilo zich gaat misdragen! Heb ooit een trailer om zien kiepen en dat risico is het echt niet waard! geloof mij maae!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:46

Als je een goede trailer hebt en de pootjes zijn sterk genoeg, dan zou het in principe kunnen.
Aankoppelen wordt dan wel een stuk lastiger, omdat de trailer met inhoud lastig te verschuiven is, de pootjes moeten immers uit blijven staan.

Houd ook rekening met de ondergrond, de pootjes kunnen nog zo stabiel zijn, maar als je ze op een zachte ondergrond zet dan heb je er helemaal niets aan !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:14

Robyn schreef:
Als je een paar strobalen onder de achterkant zet staat het behoorlijk stevig.


Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je een vrij hoge trailer soms?
Ik heb eens gekeken, maar ik krijg echt geen strobaal onder mijn trailer geschoven, veel te laag (37 cm).

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:20

Je kan je paard wel laden zonder auto ervoor. Maar ik denk dat het wel moeilijk is om hem erna nog aan de auto te koppelen. Wij hebben een keer onze pony op de trailer gezet zonder auto ervoor (ook zonder pootjes oid). Dat deden we toen omdat we lang moesten wachten op wedstrijd, en moeders moest weg. Ik vond het wel heel eng. Het staat niet echt heel stevig, als je paard wat onrustig is in de trailer zou ik het ook nooit doen. En oefenen met laden, dat lijkt me ook geen goed plan.

Als mijn pony van +- 350 kilo de trailer in gaat springt hij (sinds kort)vanaf de grond meteen de trailer in. Dan komt de achterkant van de auto al van de grond, dus als er dan geen auto voor staat gebeurt er denk ik een ernstig ongeluk!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:21

Lijkt me doodeng, zonder auto ervoor! Als het misgaat, kan een paard zich lelijk verwonden en van zijn levensdagen de trailer niet meer inwillen. En geef het dier dan eens ongelijk.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:29

nee dat kan echt niet volgens mij!! want als je paard boven aan de klep komt en hij gaat op zo'n soort keerpunt staan dan kantelt de trailer naar achter... ( het kan wel weer als je een speciaal zwaar genoeg gewicht voor een de trailer hangt, waar normaal de trekhaak van de auto zit)