Paard trapt ijzers af op de wei... wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Paard trapt ijzers af op de wei... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 23:22

Mijn paard trapt sinds kort regelmatig haar ijzer eraf op de wei. Eerst deed ze het minder, maar nu in een maand al 2 keer. Tenminste, ze verbuigt het ijzer aan de achterkant. Ja aan de achterkant nog wel! De buitenkant van het ijzer, vraag me niet hoe ze het doet. Ik bedacht dat het misschien haar weidegenootje wel zou zijn, maar natuurlijk denkt haar eigenaresse van niet... Scheve mond Maar ik heb ze wel eens vaker vlak achter elkaar aan zien hannessen en raar doen, het zou goed kunnen.
Ondertussen zit het nu dus weer scheef, en vraag ik me af wat nu de beste oplossing is. Ben al opzoek naar springschoenen, maar ben er niet zo`n voorstander van om die 24/24 om te houden, aangezien ze op stal niks om of af doen voor je, en ik dus na het uurtje rijden ze er weer om moet doen voor de volgende ochtend als ze op de wei gaat. Ik zal sowieso vragen of ze apart mag staan, maar momenteel zal dat wel moeilijk gaan aangezien er een paar weides overhoop liggen met extra zand enzo. Binnenlaten vind ik ook geen optie, dan word ze gek!
Iemand tips???

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:24

Blote voeten zetten??

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:26

Been there , done that Haha!

Mijn oplossing destijds na elke keer dat gedoe :
Hoefschoenen.

Ideaal OK dan!

Nu ben ik toch al een ''alternatieve'' muts dus ik wilde eigenlijk al van die ijzers af...maar omdat ze elke keer die dingen aftrapte met alle risico's van dien , dat gaf de doorslag voor mij Lachen

Dan hoeft het leven van het paard verder ook niet aangepast te worden ,
apart zetten en constant springschoentje om enzo ....

En gezonder voor de hoeven ! Lachen

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:27

een kennis heeft een paard met ronde ijzers voor. Die trapte ze er ook heel gemakkelijk af. Zij doet haar in het weiland springschoenen om en nu is het probleem over. Op stal doet ze ze wel af, want je hebt idd wel snel last van irritatie en mok e.d. Maar je hebt veel soorten springschoenen, moet je maar even zien wat het comfortabelste is. Succes!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 23:28

Nee blote voeten gaat niet, mevrouw heeft dan last van brokkelhoeven Frusty
En hoefschoenen, nee dat zie ik niet zo zitten eigenlijk....

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:33

Nou zeg je me wat, het paard van mijn vriend heeft daar ook last van,nu al voor de 4e keer het ijzer eraf getrapt.
Ook met springschoenen,misschien toch maar eens de smid een flinke trap onder zijn gat Schijnheilig
Dus als je het niet erg vind lift ik even in je topic mee Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 23:36

Ook met springschoenen aan??? Dat is wel heel knap dan!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:09

Koortje schreef:
Ook met springschoenen aan??? Dat is wel heel knap dan!

Tja, nou wil ik hier niemand beledigen,maar die van mijn vriend is een halve Tinker, zou dat het zijn Lips are sealed Clown

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:17

Koortje schreef:
Ook met springschoenen aan??? Dat is wel heel knap dan!
je wil het niet weten hoor!!! echt waar in 2 weken tijd gewoon 3x ijzer eraf (kan zelfs 4x zijn) ik ben de tel kwijt.
Oplossing: ijzers eraf enop blote voeten.
Tuurlijk brokkelhoeven maar gewoon iedere keer netjes vijlen (kan je zelf) en na een tijdje komt het helemaal goed. En ga je buiten rijden: hoefschoenen.
Maar hierover is al een topic OK dan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:32

Ik had dit probleem vorige herfst met Yorghos ook. Ik heb de ijzers er toen maar onderuit laten halen. De eerste tijd kwam de hoefsmid dan wat vaker, maar nu komt ie gewoon weer om de 8 a 10 weken. Gaat hartstikke goed.
Bij mij kwam het alleen van zuigende modder, dus hij trapte ze niet zelf af...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:38

XXL springschoenen kopen, die echt helemaal tot aan de grond rijken, rubberen beschermen vaak alleen de hoefbal dus vaak kom je dan uit bij de imitatie leren of neoprenen.
Verder kan je overwegen om aluminium ren ijzertjes te nemen, die zijn lichter, hierdoor zetten ze het voorbeen eerder weg en heeft het achterbeen minder kans er in te klappen.

24/7 die springschoenen om laten zitten is eigenlijk geen optie, dan liggen binnen no time de koten en ballen open (of zijn heel rauw waardoor mok snel grip krijgt).

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 08:55

Ik begin gewoon per morgen haar apart op de wei te laten zetten. Het zou mij nog steeds niets verbazen als haar weigenootje hier ook aan mee heeft gedaan. Ik bedoel, een achterijzer aan de buitenkant ombuigen, ik zie Kore dat in haar eentje niet zo snel doen... Vandaag mag ze binnen blijven, ben veels te bang dat ze het er dalijk echt aftrappen... morgenochtend komt de smid, ze wacht maar fftjes....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:13

Hoefsmid erbij halen. Want het is vreemd dat ze nu pas last heeft van afgetrapte ijzers wat voordien niet gebeurde. Misschien staat ze te ruim op der ijzers?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:42

Sjuimpje schreef:
XXL springschoenen kopen, die echt helemaal tot aan de grond rijken, rubberen beschermen vaak alleen de hoefbal dus vaak kom je dan uit bij de imitatie leren of neoprenen.
Verder kan je overwegen om aluminium ren ijzertjes te nemen, die zijn lichter, hierdoor zetten ze het voorbeen eerder weg en heeft het achterbeen minder kans er in te klappen


Dat is inderdaad nog wel eens het proberen waard !

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:52

Klinkt gek zoals ik het vraag maar spoort ze goed??? Lachen Als ze niet helemaal recht loopt (kan door verkeerde slijtage van de hoeven komen) dan vangt ze zichzelf misschien. Mijn paard stond optisch recht maar toen hij vorig jaar een paar maanden op blote voeten had gelopen toonde het alsof hij scheef stond, dat is toen gecontroleerd bij de smid van kliniek in Bodegraven. Conclusie: hij sleet zelf correct. Pling De afstand van hart straalgroef naar buitenzijde hoef was links en rechts gelijk. Misschien kan je zelf kijken is simpel met een centimeter bijvoorbeeld. Of een touwtje.. in ieder geval iets waarmee je kan meten
Suc6 OK dan!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:22

Mowtje schreef:
Klinkt gek zoals ik het vraag maar spoort ze goed??? Lachen Als ze niet helemaal recht loopt (kan door verkeerde slijtage van de hoeven komen) dan vangt ze zichzelf misschien. Mijn paard stond optisch recht maar toen hij vorig jaar een paar maanden op blote voeten had gelopen toonde het alsof hij scheef stond, dat is toen gecontroleerd bij de smid van kliniek in Bodegraven. Conclusie: hij sleet zelf correct. Pling De afstand van hart straalgroef naar buitenzijde hoef was links en rechts gelijk. Misschien kan je zelf kijken is simpel met een centimeter bijvoorbeeld. Of een touwtje.. in ieder geval iets waarmee je kan meten
Suc6 OK dan!


Ze spoort niet helemaal nee, dat klopt Haha!
Maar dat is ook wel iets om over na te denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:25

Gewoon met de hoefsmid bespreken, dan kan hij kijken of hij bijvoorbeeld de takken een klein beetje in kan korten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 12:47

Ja dat klopt, de ijzers zijn aan de grote kant achter. Hij zei dat ze qua breedte een 2 nodig had, maar qua lengte was een 3 beter. Aangezien 2,5 niet bestaat, en het de bedoeling is dat ze uiteindelijk breder gezet word, heeft hij de 3 gepakt. Ik had `m gezegd dat ze nogal de neiging heeft haar ijzer eraf te trappen, maar hij heeft het risico toch genomen met dit als gevolg... Scheve mond
Het gekke vind ik nog steeds dat het haar achter ijzers zijn, ik ben toch echt van mening dat die andere merrie ermee te maken heeft.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:01

ACHTER?????? das wel heel raar Verward

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 13:25

Achter ja, ik heb gewoon een rare knol!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:27

IK had hetzelfde toen heb ik een andere hoefsmid genomen en nu nergens last meer van Zijn ijzers zitten er nu gewoon al 6 weken onder zonder problemen. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar die nieuwe hoefsmid beslaat ook met koud beslag..... *LOL*

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:32

Had Rena ook , achter...

Was 1 keer heel erg vaag !
Ik trof haar aan in de wei (ze stonden toen elk op een eigen stukje op die stal) ,
achterijzer eraf + een hele brok van haar hoef mee... moet dus knap gewelddadig gegaan zijn , want zulke fragiele hoefjes heeft ze niet Lachen

IJzer was nergens te vinden.....

MAAAAAANDEN later zag ik ineens iets in de wei naast de hare liggen , een meter ofzo van het hek af.
Was het dat ijzer , met die brok hoef er nog aan Haha!

Hoe ze dat ook voor elkaar kreeg Verward

En zij stond dus alleen toen Lachen

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:52

ik heb ooit iemand horen vertellen dat sommigen paarden, puur uit ballorigheid zelf hun ijzers aftrappen Verward ik heb er toen hartelijk om gelachen (stiekum natuurlijk) maar ik vraag me nu toch af........ misschien heb jij wel zo'n duveltje }>

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 15:15

Grrr, dan heeft het duveltje toch een problee, want dan mag ze voortaan op stal blijven staan!