knotjes maken,iemand goede tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

knotjes maken,iemand goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 07:35

hallo allemaal,
ik rij al jaren wedstrijden en hoor dus eigenlijk ook fatsoenlijk in te kunnen vlechten,maar *schaam* Bloos ik kan het nog steeds niet mooi.heeft iemand tips hoe je het mooi ingevlochten krijgt?

DuDe

Berichten: 206
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: SomEwHeRe I BeLoNg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:01

manen nat maken van te voren (poeh eej, meen je dat echt?? ) en gewoon strak vlechten, maar dat lijkt me logisch.....Verward

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:16

De knotjes blijven steviger zitten als je het met naald en draad doet, maar alleen weet ik neit hoe dat moet Verward Misschien eens zoeken op Google?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:18

1. Verdeel de manen in even grote plukken (gebruik de manenkam) 2. Begin bovenaan te vlechten gebruik ijzergaren om te binden 3. Gebruik een grote stopnaald om de draad vast te steken 4.Steek de naald boven door het vlechtjes 5.Naai de dubbel gevouwen vlecht goed vast,door van boven naar beneden en weer terug te steken 6. Herhaal deze behandeling met de volgende pukken en de maantop

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:55

Gewoon haarmouse in smeren, als je het niet te lang van te voren doet, en ook weer meteen er goed uitwast kan dat geen kwaad. Het is ook slim om het vlechtje naar onderen te vouwen in plaats van naar boven. (deed ik dus eerst altijd...)

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:09

Eerst met een manenkam de plukjes verdelen, dan die invlechten (goed strak) dan 'oprollen' een of twee elastiekjes erom en klaar en vooral heel veel oefenen

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:19

zorge voor korte manen, handbreedte lang, verdelen in staartje van een cm of 3 tot 5, wat je zelf mooi vind. Strak vlechten tot onder door, daarna je vlechtjes knotten, ik zelf sla altijd het gedeelte onder het elastiekje naar binnen en sla de vlechtje anderhalve keer naar binnen, dan blijft ie een beetje bol staan en krijg je niet zo'n rechthoekig geval. Elastiekje of twee eromheen en klaar. Maar als je paard lekker stil staat zou ik met pektouw werken, dat lukt strakker, blijft beter zitten en lukt vaak beter. (eerste paar keer niet, maar als je eht eenmaal door hebt..........)

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:20

Van die felgekleurde gel uit zo'n grote pot Haha! Die tip heb ik ooit eens gekregen van Obsession hier op Bokt en het werkt echt goed om de vlechten mooi strak te krijgen en ook te houden.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:22

Ik doe het altijd zo:
1) manen in even dikke plukken verdelen en flink strakke vlechtjes maken die je tijdens het vlechten een beetje naar de hals toe buigt (dan worden ze een beetje rond)
2) Ik doe een elastiekje onder aan het vlechtje die ik er 1 keer omheen draai en vervolgens het uit en de door het lusje van de andere kant doe
3) de grote lus die je dan overhoud sla ik een keer om de vlecht (boven aan) > dan heb je dus een dubbel geslagen vlechtje
4) dan pak ik met de zelfde vingers als ik het elastiekje vast heb het uitende van het dubbel geslagen vlechtje vast en trek die naar de manen kam en draai dan het elastiekje er om heen net zo lang die op is.

Dit blijft altijd geweldig zitten en ik vind het er zelf heel netjes uit zien.
Zelf vind ik de oprol methode niet zó, vooral niet wanneer je flink van te voren vlecht, ze draaien er dan weer uit.

Succes!