Hoe zou jij een manege rendabel maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Hoe zou jij een manege rendabel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 09:07

Dat zat ik me zo eens af te vragen.
Toevallig hoorde ik gisteren dat er weer een manege verkocht wordt die nog maar 2/3 jaar geleden van eigenaar is veranderd. Deze mensen hebben het niet gered om de manege financieel draaiende te houden.
En dit is niet de eerste manege in het afgelopen jaar die het niet redt.
Ik vraag me af waar dat aan ligt.
Zelf denk ik dat veel manege-eigenaren te weinig commercieel zijn ingesteld. Het is belangrijk om naast les- en pensiongeld ook op andere manieren inkomsten te genereren.
Kortom, hoe maak je een manege rendabel?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:10

Pony's en paarden verhuren voor een maand.
Paar handelspaarden erbij.
Jonge paarden beleren (voor geld natuurlijk Tong uitsteken).
Een kantine met een aardige kantinedame waar de drankjes niet zo duur zijn.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:57

Als je een binnenbak hebt, dan willen er misschien mensen van buitenaf in de winter ook wel in rijden dus dan zou je per uur kunnen verhuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:09

inderdaad leasemogelijkheden, pensionstalling maar vooral de mogelijkheid tot privelessen en dan met name voor de beginners de eerste lessen individueel aan de longeerlijn doen. DAn komt er niet zo veel op ze af in een keer en hoeven ze niet zo bang of onzeker te zijn. Ik denk namelijk dat er veel bange mensen onnodig afhaken omdat ze zoveel tegelijk moeten doen.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:43

ik denk dat je moet beginnen bij wat moet de manege kosten, als ik hem koop. Niet iedereen heeft tussen de 1 en 3 miljoen gulden in de zak zitten.
Dus dat moet geleend worden

Reken dan maar uit, wat je alleen al aan maandelijkse lasten kwijt bent, dat is niet misselijk

Dan moeten de paarden en pony's eten, drinken en stro hebben, kost ook een paar centen.

Kortom als je veel geld moet lenen om de handel over te nemen, moet er ook gruwelijk veel geld binnen komen om alle lasten te betalen, dat zou je ook nog eens winst willen maken Verward

Heb het ooit eens door deskundige rekenwonders uit laten rekenen, het is dus bijna geen doen, dus ik begin niet aan zo'n onderneming

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:46

Ik heb er dus ook veel aan gedacht om een pensionstal te beginnen. Maar zoals Geral zegt, ik kan de enorme hypotheek niet aflossen met een normaal stalgeld bedrag van de klanten te vragen. Dus dan zou ik zoveel stalgeld moeten vragen dat de klanten wegblijven en ik dus mijn stallen niet vol krijg. Dat zou me nekken.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:46

Hierboven zijn denk ik al goede mogelijkheden genoemd. Daarnaast het volgende: een manege is mi gewoon een bedrijf. Heel veel mensen die aan een (grotere) manege beginnen, zijn geen bedrijfsleiders, en daar gaat het mis. Een bedrijf hou je alleen draaiende door te begrijpen wat je klanten willen en daarop in te spelen. Kennis van bedrijfsprocessen, personeelsbeheer EN van het paard zijn onontbeerlijk. Klantvriendelijkheid trouwens ook.

Wat ik heb begrepen van manege/staleigenaren, is dat de bar vaak de grootste bron van inkomsten is. De stalling en lessen kosten evenveel (en als dat niet lekker draait zelfs meer) dan ze opbrengen. Dan zou je dus moeten zorgen dat de paarden het pico bello hebben. Paard gelukkig, eigenaar gelukkig. Als je er daarnaast voor zorgt dat mensen graag op jouw bedrijf komen, dan komen er vanzelf mensen met hen mee die graag geld uitgeven aan hun pleziertje. Af en toe een evenementje organiseren doet ook wonderen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:51

k zou best een manegebedrijf willen beginnen, ik heb alleen geen flauw idee hoe je dat aan moet pakken. Waar vind je bijvoorbeeld maneges die te koop staan enzo

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:39

zorg ervoor dat het tuig er goed uitziet en de paarden in de weide staan als het even mogelijk is, ik knap namelijk heel erg af op maneges waar het tuig er niet uitziet en de paarden voortdurend op stal staan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:44

lunatje schreef:
zorg ervoor dat het tuig er goed uitziet en de paarden in de weide staan als het even mogelijk is, ik knap namelijk heel erg af op maneges waar het tuig er niet uitziet en de paarden voortdurend op stal staan.


dan moet daar wel geld voor zijn Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 11:51

Mac schreef:
Hierboven zijn denk ik al goede mogelijkheden genoemd. Daarnaast het volgende: een manege is mi gewoon een bedrijf. Heel veel mensen die aan een (grotere) manege beginnen, zijn geen bedrijfsleiders, en daar gaat het mis. Een bedrijf hou je alleen draaiende door te begrijpen wat je klanten willen en daarop in te spelen. Kennis van bedrijfsprocessen, personeelsbeheer EN van het paard zijn onontbeerlijk. Klantvriendelijkheid trouwens ook.

Wat ik heb begrepen van manege/staleigenaren, is dat de bar vaak de grootste bron van inkomsten is. De stalling en lessen kosten evenveel (en als dat niet lekker draait zelfs meer) dan ze opbrengen. Dan zou je dus moeten zorgen dat de paarden het pico bello hebben. Paard gelukkig, eigenaar gelukkig. Als je er daarnaast voor zorgt dat mensen graag op jouw bedrijf komen, dan komen er vanzelf mensen met hen mee die graag geld uitgeven aan hun pleziertje. Af en toe een evenementje organiseren doet ook wonderen.


Ik denk dat je hiermee de kern goed te pakken hebt
Een manege is een bedrijf, weliswaar met levende have, maar verder gewoon een bedrijf.
Als ik op de manege ben waar mijn dochter rijdt, dan zie ik zoveel dingen waarvan ik denk, waarom besteed je daar nu eens geen aandacht aan. En dat zijn dan meestal de dingen die niets met de paarden te maken hebben.

Een kantine waar tijdens de lessen niemand achter de bar te vinden is, is niet leuk voor wachtende ouders. Kortom, een gemiste kans op inkomen. Vrijwilligers genoeg te vinden op een manege die bardienst willen draaien.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:53

gijsenkim schreef:
k zou best een manegebedrijf willen beginnen, ik heb alleen geen flauw idee hoe je dat aan moet pakken. Waar vind je bijvoorbeeld maneges die te koop staan enzo


www.hippisch (-) wonen.nl
www.drieklomp.nl

Hier wil nog wel eens iets opstaan...Niet dat het te betalen is hoor.. Haha!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:32

uhm onze manege zelf loopt vrij goed ... wat zij doen om de manege draaiende te houden
- gigantische reclame borden in de bak...
- evenementen organiseren
- veel lessen
- paard en pony verhuur in de vakanties
- goed lopende bar/kantine waar altijd iemand achter de bar staat
- cursessen voor les rijders dressuur en springen...
- eigenaar heeft zelf nog een leuk aantal handels paardjes erbij staan
- helpt met zoeken naar een geschikt paard...
en ga zo maar door

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:23

Ik denk dat het probleem vaak zit in de manier van bedrijfsvoeren.
Veel maneges zijn begonnen als hobby, en vaak staan er nog mensen aan het roer die dol zijn op paarden, maar geen kaas gegeten hebben van commercieel denken.
Ik ken gevallen waar de manege een soort uit de hand gelopen hobby is geworden, en juist deze maneges draaien niet al te best.
Commercieel denken dus, net zoals in het bedrijfsleven.
Nadenken over waar omzet vandaan te halen is, en waar kosten bespaard kunnen worden.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:37

er wordt vaak gedacht leuk een manege hebben, kom maar op met die winst. stalling is tegenwoordig ook heel duur op een manege met goede faciliteiten. maar ja daar gaan ze de mist in. op een manege mag je blij zijn als je quite draait.
bij ons op de manege hebben ze nu ook reclameborden, omdat die randen toch leeg waren. daar verdienen ze op.
en die kantine he, daar moet je het vaak van hebben, vooral bij de pensionklanten. dus het is wel fijn als er een leuk iemand in staat.
genoeg paarden heb je ook nodig. niets is zo vervelend als geen nieuwe klanten aan kunnen nemen omdat er niet genoeg paarden zijn.
ennog een belangrijk iets. neem een goede stalhulp aan. ik heb als stalhulp gewerkt in de avond en al die mensen geholpen en het tuig onderhouden e.d en merkte dat de mensen dat fijn vinden.
beginners weten niet hoe ze moeten poetsen of op moeten zadelen, die moeten dat geleerd owrden dus kan je ook poetscursusen geven en clinics en dat soort dingen
maar jemoet wel verstand hebben van zaken, een manege is gewoon geen uit de kluiten gewassen hobbie..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:43

Ik denk dat veel maneges vergeten dat volwassenen die al kunnen rijden, maar niet wedstrijdgericht willen werken, op een gegeven moment afknappen. Ik zou dus pogingen doen om die groep terug te krijgen/erbij te houden, dmw 'andere' lessen (recreatief, lekker met de paarden bezig zijn), actieve buitenritten en activiteiten. Dat zal niet genoeg zijn om een manege draaiende te houden, maar het valt me vaak op dat deze groep vergeten word. Staat er een jong grietje in het midden van de bak eventjes die volwassenen toe te gillen hoe het moet.