Bejaard paard hele winter buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robijn
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-08-03

Bejaard paard hele winter buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 16:11

Hallo,

Ik zoek een plekje voor een gelders paard van ongeveer 24 jaar oud. Nou heb ik wat gevonden, maar dan moet hij de hele winter buiten blijven op een groot weiland met schuilstal. Er wordt kuilgras bijgevoerd. Het paard is een ex-manege paard en heeft nog nooit buiten gestaan, maar ontwikkeld elke winter wel een hele dikke vacht. Is het misdadig om hem dat aan te doen of moet ik het proberen. Hij kan immers altijd nog terug. Wie heeft hier ervaring mee.

groetjes Robijn

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:21

Hardstikke mooi toch!?
Hele dag buiten is ideaal voor een paard, zeker als hij een schuilstal is en onbeperkt voer krijgt op koude dagen. En je weet al dat hij een dikke wintervacht krijgt. Lijkt mij dus geen enkel probleem!
Het zou eerder 'misdadig' om dit paard in een stal te zetten en hem daar alleen uit te halen voor een paar wandelingetjes (ik neem aan dat je er niet meer op rijdt, als hij bejaard is, hoewel hij nog helemaal niet echt oud is)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:42

Als er een goede scchuilstal is klinkt het ideaal.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:43

Doen!

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:49

klinkt idd wel goed maar als het echt koud gaat worden en vriezen is een deken nog een goede optie...
je moet dan toch elke dag heen voor het drinkwater te controleren Haha!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:53

Waarom zou hij niet de hele winter buiten kunnen staan????
Bij ons staat een paard van haar pensioen te genieten, die is echt aan een tweede "jeugd" begonnen sinds ze de hele dag op de wei staat.
Als je zorgt dat het een goede schuilstal is, waar je paard lekker droog en uit de wind kan staan, dan zou het geen probleem moeten zijn.
Als het echt heel guur wordt, en je merkt dat je paard het koud heeft, dan kun je altijd nog een deken opleggen.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:55

Zolang hij maar niet helemaal alleen komt te staan, want dat vind ik wel zielig !

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:35

miisschien een new zeeland deken opleggen voor de zekerheid. als hij wat minder stoffen en vet heeft door zijn ouderdom. natuurlijk wil een minpunt als het regent, moet er wel vaak naar hem gekeken worden! maar waarom niet, ik ken een paard van 31 (in topconditie!) en die staat ook buiten, maar snachts wel niet...

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:35

Bruun is inmiddels ook bejaard (20) en heeft 4 jaar lang in een kudde buiten gestaan. Ze had wel een grote inloopstal in de winter en werd dan uiteraard bijgevoerd.

De omstandigheden die jij schetst lijken me prima voor een (bejaard) paard om de hele winter buiten te staan.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:37

Onze oude merrie van 23 heeft het 's winters altijd moeilijker, ze wordt nml heel stram. Ik zou het dus in haar geval zeker NIET doen!

Ik kan echter niet oordelen over jouw paard, maar ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Als ze dagelijks in stal gezet worden, is het een ander verhaal...

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:41

Ik merk idd ook aan mijn oudere merrie dat ze 's winters moeilijker loopt. Dus om de oude botten een beetje warm te houden gaat er mooi een dikke Rambo op. Lachen