paard crost weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat zou jij doen?

Poll eindigt op

belonen
13 (56%)
straffen
10 (43%)

Totaal aantal stemmen: 23


Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

paard crost weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 14:03

Vanmorgen toen ik Zazou eten had gegeven en z'n getten had aangedaan enz. mocht hij op de wei dus deed ik de draad open, een kwartier later wou ik zijn getten uit doen dus ging ik er naartoe (hij had geen halter aan) hij draaide zich om bokte eens naar mij en liep weg, zo heeft die dat minstes 5 keer gedaan en voor de rest gewoon rondgecrost enz. dus toen hij in een hoek stond heb ik dat afgespannen met koord, mijn vraag is nu op ik hem moet straffen als ik hem te krijgen pak of hem juist belonen?
straffen:gaat die misschien nog meer weglopen omdat hij later schrik heeft dat als ik hem pak hem weer ga straffen

belonen,: gaat die misschien denken, oh als ik wegloop krijg ik beloningen

...???
wat zou jij doen?en waarom...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:21

Straffen daarvoor snappen ze niet. Ze hebben het immers al een paar minuten eerder gedaan.
Belonen dus als je hem/haar gevangen hebt Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:24

Idd belonen zodra je je paard te pakken krijgt. Als je gaat straffen ben je al te laat. Bovendien straf je je paard dan voor het zich laten vangen. Dan denkt hij de volgende keer wel 3x na voor het zich laat pakken...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:39

Wat hun zeggen is inderdaad het wijste. je pony laat zich anders helemaal niet maar pakken.

Toch toen Pinky mij 2 weken geleden voor het eerste een bok verkocht (niet eens echt raak maar alleen bij het idee al beland hij al op de bbq)
En toen liep hij ook weg, dus ik riep hem en hij kwam naar me toe maar hij heeft toch een opsodemieter gekregen. En hij wist verdomde goed waarvoor, daar ben ik zeker van Haha!
Het is ook gelijk niet meer gebeurt. Hij weet wrs dat ik gegrilde pony lekker vind }>

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 14:42

Ja, dat dacht ik ook maar langs de andere kant gaat die het misschien weer doen? ik heb gewoon niets gedaan toen ik hem gevangen had want ik wist gewoon niet wat het beste was, maar mijn vraag is wie en waarom hij voor straffen heeft gestemd.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:42

Bij een paard dat zich moeilijk laat vangen, zou ik zeker belonen op het moment dat hij zich wel laat vangen.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 14:44

visje schreef:
Bij een paard dat zich moeilijk laat vangen, zou ik zeker belonen op het moment dat hij zich wel laat vangen.

Ja, normaal laat die zich wel vangen (allee hij loopt zo heel eve weg om nog op de wei te mogen maar daarna geeft hij toe en dan kan ik hem zonder probleem vangen maar nu deed die echt erg.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:11

Ik zou hem straffen.
Ook al zit er een paar minuten tussen het is nog wel de zelfde situatie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:36

Niet straffen en ook zeker niet belonen. Gewoon helemaal niks.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:36

Ik denk niet dat een paard precies weet waarvoor je hem straft als dat een paar minuten later gebeurd!
Zelf heb ik een pony die je bijna niet kon vangen, eerste strafte ik dat af, maar dat hielp niet, de pony liep alleen maar harder van me weg. Nu als ik haar te pakken heb loop ik met haar weg zonder iets te doen (belonen/straffen) en bijna altijd komt ze nu zo naar me toe lopen....

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:32

hoe vaak ze ook niet bij je komen.. als ze eenmaal braaf zijn altijd belonen.. Je berijkt veel meer door al het goede te belonen dan door het verkeerde af te straffen..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:19

Op het moment dat het gebeurd hem het halster of een borstel naar z'n reet gooien. (moet je wel kunnen mikken natuurlijk). En als je hem dan later in handen hebt, gewoon neutraal zijn, niet kwaad maar ook niet extra lief.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:47

Van straffen komt hij natuurlijk niet graag naar je toe Haha!

Ik zou een halster omlaten om 1 en ander niet te laten escaleren.
Hoe vaker hij dit doet hoe vanzelfsprekender dat gedrag wordt.

Zodra je hem hebt belonen , hij heeft zich immers netjes laten vastpakken zoals dat hoort.
Liefst uitlokken dat hij uitzichzelf naar je toe komt , en dan pakken , dat is helemaal ideaal natuurlijk ! Dan kun je dat halster ook achterwege laten

En ach , dan neem je in het begin een appeltje of iets anders mee ,
als hij maar doorkrijgt dat het HOORT om naar je toe te komen.

Overigens vind ikzelf het altijd wel nuttig om zo nu en dan eens naar m'n paardje te gaan en haar alleen even een knuffeltje en wat lekkers te geven op de wei.
Zodat ze weet dat ik niet altijd kom ''omdat ik iets van haar nodig heb'' *LOL*

Joske

Berichten: 462
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Kweetnietmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:42

Gewoon negeren en wat anders gaan doen, is de lol er gauw vanaf en dan komt ie vanzelf naar je toe met zo'n blik van: gaan we niet meer spelen ??