Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:56

Ik weet dat er al een hoop topics over hoefschoenen zijn, maar toch wil ik hier nog een paar specifieke vragen stellen.

Omdat mijn pony bij de nakeuringen van endurance-wedstrijden vaak de opmerking "loopt gevoelig" krijgt en ik volgend jaar een klasse hoger wil gaan starten, ben ik aan het nadenken over de bescherming van haar voetjes.

Nou loopt ze al haar hele leven blootsvoets (ze is 10) en heeft eigenlijk een heel stevig en gezonde stel voetjes. Naar mijn idee doodzonde om daar hoefnagels in te gaan slaan. Ook is de doorbloeding van de benen met name in de winter al niet om over naar huis te schrijven en ik wil dus op geen enkele manier de pompwerking van het hoefmechanisme verstoren. IJzers zijn dus echt geen optie voor mij. Blijven de hoefschoenen over.

Ik ken Marquis en de schoenen van Smit uit Rijssen van plaatjes en artikelen, de Marquis heb ik op een beurs zelfs nog in handen gehad, en verder ken ik de naam "Old Mac's" , maar daar weet ik verder helemaal niets van. Zijn dit alle merken hoefschoenen die op dit moment op de markt zijn? Wat zijn jullie ervaringen met de schoenen, bijvoorbeeld pasvorm, gebruiksgemak (aan- en uittrekken, achterblijven van zand, water enz. in de schoenen), slijtvastheid....

Oftewel: welk merk raden jullie mij aan of weten jullie misschien nog andere oplossingen om haar beter op blote of op enige wijze beschermde voeten die lange afstanden af te laten leggen?

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:24

Niemand iets interessants te melden???

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:44

Ik heb zelf de oldmacs voor mijn haflinger gekocht,op zic bevallen ze me wel goed maar de voorste schoenen gaan wel wat schuiven.
Ik gebruik ze zelden,alleen als ik lange ritten ga maken waar ik veel over de weg moet of over paadjes waar steentjes liggen,daar is hij namelijk super gevoelig op Verward
Ik heb ooit ook een artikel gelezen in de intermediar over een kunststof alternatief voor het hoefijzer,ik wil me zelf ook nog wat verder verdiepen in dit artikel.
Hij stond geloof ik in nr 25 van 19 juni misschien dat je er wat van kunt vinden op internet?
In elk geval veel succes.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 14:08

Dat artikel de Intermediair betrof een soort plak-ijzer. Volgens mij moest je paard per hoef 10 minuten doodstil staan om de lijm te laten drogen. En blijf je niet het nadeel van het verminderde hoefmechanisme houden?

Jammer dat de oldmacs je niet helemaal bevallen, hoe lang heb je ze? En hoe werkt het precies, ze worden niet op maat gemaakt, toch?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:17

nooit gedacht aan natuurlijk bekappen?ik denk dat je op een site kunt gaan kijken van: www.natuurlijk.com. ik weet er niet zoveel van, maar ik denk dat er wel bokkers zijn die je verder kunnen helpen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:21


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:02

Ken je de endurance lijst op yahoo? Daar zijn heel wat mensen bezig met hoefschoenen, laatst nog een hele discussie over geweest.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:10

Ik heb schoenen van Smit.
pasvorm: zeer goed (op maat gemaakt en ook binnenzool naar behoefte paard hard/medium/zacht)
gebruiksgemak: makkelijk aan en uit te doen. Door V-opening aan de voorkant komt er bij zandverstuivingen of mul zand een ietsiepietsie beetje zand in de schoen maar dit is niet erg want door het hoefmechanisme in de schoen in combi met dat beetje zand zorgt weer voor natuurlijke slijtage van de hoef en dat scheelt weer bekappen. Hoeven slijten dus net zo natuurlijk als zonder schoenen.
slijtvastheid: goed zolang je niet net als mij in een stuk glas gaat staan (lang leve de toeristen op de veluwe), houwel dit wel de hoef van mn pony heeft gered anders was het leed niet te overzien geweest vrees ik, nu was er alleen een hapje uit mn schoen. Deze hebben we voor Holten provisorisch gerepareerd (lang leve de bison kit) en na holten kijkt Smit of hij het profecioneel kan repareren of dat ik een nieuwe schoen krijg (heb ze nl nog maar net).

Verder kan ik alleen maar zeggen dat mn pony er op het harde en op steentjes/grint echt 100x beter mee loopt dan zonder (loopt ook haar hele leven al zonder ijzertjes oid) en zou echt niet meer zonder willen. Ze zien er misschien niet echt gelikt uit, maar ze werken waar ze voor bedoeld zijn voor een schappelijke prijs met goede service.

Marquis heb ik vandeweek van dichtbij gezien maar daar vindt ik een paar grote nadelen aan zitten:
- harde gladde binnenzool met schroeven
- glad plastic opblaaskussen bij de hoefballen (kan in mijn visie nooit stevigheid bieden die nodig is in zwaar terein.
- uitstekend ventiel (handig als er een tak achter blijft hangen)
- fragiel sluitinkje aan de voorkant.
Ze zien er zeker mooi uit, maar of ze ook echt werken (en dan met name in de endurance bij lange ritten en soms ruig terein) ik vraag het me af, hoor graag ervaringen van gebruikers.

En vergeet de easyboots niet, die horen ook zeker tot de mogelijkheden en heeft zeer veel enthousiaste gebruikers. Old macs ga ik in Holten hopelijk van dichtbij bekijken, ben ik ook benieuwd naar hoe die er van dichtbij uitzien.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:35


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:39

Helaas ik ben zeer teleurgesteld over de schoenen. Ze zijn fijn maar niet in de endurance. Althans dat is onze ervaring. Zwaar kapotte kootholten en zelfs het gefabriceerde neopreen in de schoen hielp niet. Bovendien is me een Old Mac (splinternieuw) zo afgescheurd. Zo de boven van de onderkant. Vind ik schandalig. verder zag ik dat alle schoenen zware beschadigingen vertoonden. En de afgescheurde schoen was van een achtervoet. Dus hij kon er niet op zijn gaan staan, terrein was licht en hij is ook niet blijven haken. Maar dankzij dat had ik wel en dansens en paniekerig paard.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog old macs en easyboots in de aanbieding.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:12

Fasel schreef:
Helaas ik ben zeer teleurgesteld over de schoenen. Ze zijn fijn maar niet in de endurance.


Op de Veluwe hebben we vier dagen lang ritten gemaakt van rond de 25 kilometer in een stevig tempo (veel draf en galop). Helemaal niks te zien/te merken aan het paard na die dagen. Aan de schoenen wel want als je paard in een stuk glas gaat staan, tja, dan is het logisch dat de schoen kapot gaat. Hij was trouwens, bij mijn weten, niet helemaal gescheurd zodat de hoef blood kwam te liggen, alleen een stukje los, netjes een sneetje van het glas. Balen, maar makkelijk te maken.

T gaat hier trouwens over de hoefschoenen van de Smid uit Rijssen (zie verhaal van Vippie)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:22

De verschillende soorten en merken hoefschoenen zijn niet per definitie 'goed' of 'slecht'. Ook verschilt het heel erg per paard: Easyboots bijvoorbeeld werken vaak prima bij Fjorden en KWPN-ers (brede ronde hoeven) maar minder bij Arabieren (spitse smalle hoeven), hoewel je natuurlijk altijd uitzonderingen hebt. Over de schoenen van Smit hoor ik heel verschillende verhalen: de een is er laaiend enthousiast over en de ander is er op afgeknapt. Mijn voorkeur ging vooralsnog uit naar de Old Mac's en de Marquis, maar van de Old Mac's ben ik ook niet meer zo zeker sinds ik afgelopen zondag die van Maaraak na 35 km heb gezien. Blijft over de Marquis. Jodie bijvoorbeeld is er erg blij mee, ik zie haar in Holten en dan ga ik ze eens van dichtbij bekijken.

Verder schijnt men in Duitsland en Zwitserland al heel ver te zijn met kunststof beslag, maar dan zit je nog met nagels e.d.

Het beloofde artikel komt via de mail naar je toe zodra ik zeker weet dat mijn harddisk is gered. Scheve mond

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:57

Kunnen we in Holten geen hoefschoen meeting houden, volgens mij zijn dan alle merken vertegenwoordigd en kunnen we ze naast elkaar op de foto zetten voor de liefhebbers.... ideetje?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:28

Ik heb zelf schoenen van Smit. Ze bevielen goed.

Bevielen, want Salty schrok van een eng monster en schoot weg. Ze keek helaas niet zo goed uit en stapte bovenop haar schoentjes (heeft alleen voor).
"Klapperdeklapperdeklap" en de schoentjes rolden braaf een aardappelveld in. De sokjes waren afgescheurd, maar de schoen zelf is nog compleet!

Moet het nog even laten repareren en dan maar weer opnieuw beginnen. En ach, ook in Kootwijkerbroek liep ze zonder beslag goed (2 A's) dus ik mag niet klagen!!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:55

Vippie schreef:
Kunnen we in Holten geen hoefschoen meeting houden, volgens mij zijn dan alle merken vertegenwoordigd en kunnen we ze naast elkaar op de foto zetten voor de liefhebbers.... ideetje?


Mmm, naast de deur... Zou wel leuk zijn. Ik heb Marquisjes. Nog niet zo lang hoor, maar ik ben er erg blij mee. Tijdens de eerste voorzichtige buitenrit meteen een verloren (en weer gevonden) Gelukkig zijn de dames van Horse Balance gekomen en hebben ze omgeruild voor een maat kleiner. Er komt wel wat zand in maar niet veel. Het opblaaskussen ziet er niet echt super uit maar volgens mij is het voor het paard een heel prettige manier om iets bevestigd te krijgen aan de gevoelige kant van zijn voetjes.
Wat betreft de harde binnenzool met schroeven. Het gedeelte waar de straal op staat is zacht. Dat er rondom verzonken revetten en schroefjes zitten stoort me niet. Of ze te gebruiken zijn bij endurance weet ik niet. Ik maak best lange tochten, 4 a 5 uur en heb nog geen probleem gehad (nadat ze omgeruild waren)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:58

Tja, bij ons hadden zowel Marek als Maaraak zwaar kapotte kootholtes. Marek zodanig dat de dierenarts een aantekening maakte en hem op de nakeuring er nog extra op wilde bekijken. Nu een week verder zitten er mooie korsten op maar de wonden waren diep.

De schoen is in het zand gescheurd. Er reed iemand achter en iemand voor. Er is niets gebeurd wat hem kon doen scheuren. Geen glas helemaal niets. Alleen zand. Hij is er niet op gaan staan helemaal niets. Hij scheurde gewoon. Net alsof het rubber zwaar was voor de scheon ofzo. Ach, zonder zooltje heb ik nu wel een springschoen in de aanbieding Haha!

In Holten gaan we hopelijk ook Jorie haar schoenen even bekijken. Als ik daar tijd voor krijg maar ik hoop het wel.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:03

Fasel: valt dit niet onder de garantie? Ik kan me indenken dat je 'genezen' bent van de OM's maar je zou toch minstens de firma ervan op de hoogte moeten stellen.

Ik maak er ook lange ritten mee, weliswaar niet in het tempo als endurance Haha! , maar ik galoppeer er toch ook gewoon mee en die van mij vertonen nauwelijks slijtage.
Wel doe ik een stukje echte schapenvel in de kootholtes, dan sluiten ze voor Missy net iets beter aan omdat haar hoeven te lang zijn ivm hoefbevangenheid.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:24

Ga ik ook doen Sugarmiss (he ik kan nooit jouw naam fatsoenlijk afkorten tot SM Boos! Haha! ) . Want ik wordt er na al dat geld niet echt vrolijk van.

Ik heb jouw tip met neopreen opgevolgd en ook bont geprobeerd. Draaien deden ze niet meer maar helaas, kapot gaan wel *huil*

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:45

SM mag hoor, gebeurt op WN konstant, zolang er niet konstant ~~}> bij staan Lachen

Heb je echt schapenvel geprobeerd (met de bontkant tegen de paardenbeen) en nog kapot Verward
Natuurlijk moeten de oude wonden wel eerst helen, voor je er wat voor druk dan ook op kunt zetten.
Ik heb het met Sugar de eerste keer gehad toen ik haar schoenen aandeed. Half uurtje stappen en de straps hadden een schuurwondje gemaakt. Nadat het wondje weer dicht was doe ik er nu ook schapenstukjes tussen en ze heeft nergens meer last van.
Ik gebruik driehoekjes (met afgeknipte hoekjes) van ong. 15 cm.
Eén puntje gaat in de schoen en de 2 andere hoeken langs de koot waar de straps zitten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 08:22

Westernfreak schreef:
Ik heb zelf schoenen van Smit. Ze bevielen goed.

Bevielen, want Salty schrok van een eng monster en schoot weg. Ze keek helaas niet zo goed uit en stapte bovenop haar schoentjes (heeft alleen voor).
"Klapperdeklapperdeklap" en de schoentjes rolden braaf een aardappelveld in. De sokjes waren afgescheurd, maar de schoen zelf is nog compleet!

Moet het nog even laten repareren en dan maar weer opnieuw beginnen. En ach, ook in Kootwijkerbroek liep ze zonder beslag goed (2 A's) dus ik mag niet klagen!!!


Ah jij hebt nog de ouderwetse schoentjes. Tegenwoordig hebben ze geen sok meer meer een netjes riempje om de koot. Werkt super! Kan niks afscheuren dus schoentjes verliezen behoort tot het verleden. Misschien maakt Gerrit wel dat nieuwe systeempje aan je schoentjes?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 08:58

Ik heb sinds een week of 3 schoenen van Smit. Paard loopt in ieder geval super. Ben er nog niet mee naar buiten geweest Verward hij ismomenteel niet zo braaf Boos!
Volgende week zondag (7de) gaan we een week naar Gelderland dus dan begint het echte testen.
Ik heb trouwens pas sinds gisteren de nieuwste schoenen. De weken hiervoor had ik een paar leenschoenen gekregen. Mijn paard is een type dat altijd zijn ijzers aftrapt met bv longeren. De schoenen zijn echter tot op heden perfect blijven zitten en dat waren nog maar leenschoenen.
Ik hou jullie op de hoogte OK dan!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 09:28

Wat even stiekum omhoog schoppen ineens niet voor reacties kan opleveren! Fijn, heel erg bedankt iedereen. Probleem is dat ik nu precies op dit moment niet de tijd heb om alles helemaal te lezen, vanmiddag nog maar een keertje inloggen... Reageer rustig verder!;-)

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:59

Gelijk nog een vraagje hier??? Ik heb dus die nieuwe hoefschoenen van Smit en die zijn gisteren dus met rijden nat geworden. Is het normaal dat er dan al gelijk roestplekjes op de kettinkjes en de sluiting zit??? Verward Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:51

Als het 'echt' ijzer is wel. Een beschermlaagje was geen overbodige luxe geweest idd.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:03

Krijg ik gelijk een onveilig gevoel bij,toch? Verward Ik zal wel eens ff bellen met die man kijken wat hij zegt